Holder på å bygge hus og har støtt på et problem. Har klart å velge bort OSB bak gips (1000-valg så dette ble oversett og er for sent å utbedre nå). Jeg kan nå ikke bare enkelt kjøpe OSB og sette bak gipsen for foringene til vinduene er allerede ferdigkappet og klare. Veggen blir i så fall 12mm for tykk.
Hva tror dere om å bytte ut 28x70-lekten bak gipsplatene mot 15x69 (byggmax f.eks. selger i furu) og på det sette en osb og deretter en gipsplate?
Fikk høre av en snekker at det var risiko for at det kan bli litt ustøtt på grunn av fjæring i en 15x69 i stedet for en 28x70, men at OSB-platen kanskje tar opp denne fjæringen.
Dette er jo bare et problem i vegger med dør eller vindu. I øvrige vegger er det bare å kaste på osb. Håper noen har erfaring med lignende og kan gi meg et tips!
Har jeg forstått riktig? Veggen består av regelstamme og så gles 28x70 på innsiden og på disse skal gipsen festes.
Er glesen på plass? Skal glesen settes tvers på regelstammen eller langs? Uansett om glesen settes tvers eller langs reglene burde jo 15 mm gles og 12 mm osb bli like solid - om ikke mer solid - enn 28 mm gles, hvis man skrur tett nok og sørger for å skru osb-en også i regelstammen.
Et annet spørsmål; hvor mange salninger handler det om? Er det en uoverstigelig kostnad å løse nye salninger?
OBS! Jeg har ingen erfaring med dette selv, men sunn fornuft sier meg at to sammen skrudde lag blir sterkere enn ett, hvis totaltykkelsen er den samme (nesten i dette tilfelle). Ta ikke min mening som fakta!
edit: Plassen for strømmen er jo selvfølgelig en god innvending!
Blir også litt forvirret. Det handler altså om lekter på veggene? Er det for å få et installasjonssjikt (plass for elektriske rør uten å punktere plasten)? Antar at det ikke er tenkt noen isolasjon i det sjiktet?
Uansett så ville jeg i så fall slått på 17*45 på veggreglene (ikke på tvers), og så på med osb og gips. Blir jo som hvilken som helst vegg der det er cc60/cc45.
Å sette så tynn lekter på tvers av veggreglene føles ikke akkurat riktig. Husk at våtrom og andre flislagte vegger har spesielle CC krav.
Strømmen er en bra innvending skal sjekke med elektrikeren så han klarer seg.
Salningene til elitevinduene var inkludert og vil jo passe bra om veggen har riktig tykkelse. Det dreier seg om 16 vinduer med frie former osv så å kjøpe ny Salning er nok ikke aktuelt for øyeblikket.
Ja gleslektene skal jeg spikre på plastet isolert yttervegg. Stående cc45. Har 900 gipsplater som inngår. I våtrommene er det plywood inkludert fra starten så det ordner seg. Føles spontant som at laget imellom er ment for elektriske rør og unngå å punktere plasten ja.
Vet ikke hva man normalt regler opp med bak. Inkludert i hvert fall en skikkelig lass 28x70. 45x45ere har jeg reget opp 2 lag med isolasjon i ulike retninger på veggreglene innenfor plasten. Innerst er 170 isolasjon.
Stemmer bra, glemte å skrive at det er en fiskarhedenvilla.
Pratet med en annen elektriker i går kveld som tror at det kan bli trangt med 16mm installasjonssjikt. Noen av rørene/slangene de trekker er opp mot 20mm. Men lokalt kanskje man klarer det på visse steder.
Rent krasst så trengs jo ikke OSB i alle vegger. Bare mer der man kan tenkes å henge opp litt tyngre saker senere. Også kjøkkenet er ikke i dette tilfellet regnet på å ha plywood bak seg, noe jeg gjerne vil ha.
Du skriver at du har 2x45 innenfor plasten (mot rommet altså). Da burde du vel klare å få inn strømmen? For grovere rør kan du hakke ut litt i den indre 45-en, så går det jo fint med bokser mm som man kan skjære litt i isolasjonen hvis det skulle være nødvendig.
Ja du misforstår nok. Jeg går igjennom veggen fra ytre gips og innover så det er forståelig.
Ytre Gips - Stående 170x45 med isolasjon cc60 - stående påforing 45x45 med isolasjon cc60 - liggende påforing 45x45 med isolasjon cc60 - plast - stående 28x70 cc45 (el installasjonslag) - gips.
Det jeg vil endre er altså:
plast - 28x70 - gips
mot
plast - 15x70 - osb - gips.
På enkelte vegger der det er foringer for vinduer som er laget for 28x70 + gips. (foringene er 40 mm).
På innervegger uten dører og vinduer setter jeg osb på 28x70 og veggen blir rett og slett 11 mm for tykk som ikke gjør noe.
våre byggere gjorde en lignende feilberegning. Vi løste det med at vi satte osb og reparasjonsgips på ytterveggene, bygger 6 mm mer totalt 18 mm og det fungerte for oss.
Okei okei. Jeg har snakket med elektrikeren som sier at han har noen 20-slangar til f.eks. media og komfyr mm. For øvrig hadde det fungert med tynnere lekter under gipsen. Men jeg lar nok ham trekke sine slanger først, og så lager jeg en slags patentløsning på de stedene hvor jeg vet at det skal henges opp mye skit. Alle innervegger blir OSB så håpet er ikke helt tapt. Takk for alle svar! Suverent forum.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.