Tenkte å sette opp stående perlestaff på en vegg med trerammer, men er veldig begrenset i hvilken tykkelse jeg kan velge på perlestaffen. Hvor tett bør jeg sette de horisontale kortlingene hvis jeg bruker 12mm perlestaff?

Ola78
Du burde vel klare deg med c/c 600 mm, sponten gjør jo at det blir som en stiv plate. Det holder jo med den avstanden til vanlig sponplate.

C
Men kanskje man vil ha en form for duk bak for å sikre mot støv? Typ vanlig vindpapp eller vindsperreduk? Bare en tanke.

Ola78
Veldig god tanke cheetah1. Støv er aldri moro.

Mikael_L
Eller plast kanskje, om det er et varmtgarasje.
cc60cm bør nok fungere ganske bra, men bruk ikke for svakt horisontalt rammeverk da.

Personlig ville jeg nok bygget omtrent slik, utenfra og inn:
stående hovedrammeverk, med isolasjon i.
0,2 mm åp difftett plast.
45x45 horisontalt sekundært rammeverk, med 45mm isolasjon. El osv trekkes her.
(evt 11mm OSB-plate = mye sterkere vegg, som tåler å bære skikkelig tunge hyller osv)
perlespont.

Den der OSB kan kanskje settes kun på noen vegger, som man vet skal ha tunge ting hengende i.

Dessverre har jeg ikke plass til sekundære lekter eller OSB. Derimot setter jeg opp en diffspärr mellom lekter og spont siden det er en yttervegg det er snakk om. Takk for svar.

Fant noen gamle 11mm perlestaff i boden som jeg nettopp skrudde opp på et par lekter cc600mm. Slår man på dem, svaier de omtrent like mye som en sponplate. Det største problemet er at plankene beveger seg noe i forhold til hverandre, så malingen kommer trolig til å sprekke ganske lett i sporet. Kanskje ikke et stort problem - det vil jo skje uansett da treet sveller og krymper. Muligens bør man lime i sporet?

Jeg hadde i så fall malt dem før jeg satte opp dem, det gjør jeg i prinsippet alltid med alle typer spont som skal sitte synlig. Da kan det krympe/svelle som det vil ettersom "bakom" planken er malt.

Akkurat, grunne og første strøk før montering, siste strøk etter. Lim ikke i not, det er bedre om plankene kan bevege seg (ellers kan noen planker sprekke i verste fall).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.