Har kjøpt en leilighet i et lite borettslag med 8 leiligheter på to etasjer, bygd i 1945. Vi har nå begynt fullrenoveringen, i leiligheten sitter en vegg som avgrenser kjøkken og et rom (innerveggen til høyre som går i vinkel), vurderer å ta ned denne. Veggen er 12 cm bred og består av noen cm puss på begge sider samt et lag tegl. Veggen spenner over 3,6m og gjør at rommet vil måle 3,6x6,6m
Gjennom hele leiligheten går en grovere 23-24 cm tykk vegg som selvsagt er bærende. Bildet nedenfor viser leiligheten.
Ytterveggene på bildet har ikke korrekt tykkelse men alle andre mål er eksakte.
Har en plantegning som jeg dessverre glemte i leiligheten i dag men den kommer.
Hatt kontakt med styret, de har ikke oversikt over det men har ikke noe imot at jeg tar ned veggen så lenge den ikke er bærende. Liten forening som består av de åtte leilighetene i huset.
Aha. Da er det nok det sikreste å ansette noen til å sjekke det så det ikke blir farlig for noen andre.
Vår forrige leilighet så omtrent ut som din, og fyren som kjøpte den rev akkurat den veggen. Var ikke bærende, men vårt hus var litt større enn 8 leiligheter.
At veggen er av tegl kan tyde på at den ikke kan tas ned helt uten problemer. Risikoen er at den kan være "delvis bærende". Dvs. huset kollapser kanskje ikke, men nedbøyningen av bjelkelaget kan øke slik at f.eks. en tilsvarende vegg i etasjen ovenfor sprekker. Som eksempel på tenkelige problemer.
Ansett en bygningsingeniør til å se på det. Hvis det er helt OK uten tvil, vil jeg tro at du kan få den vurderingen med en eller muligens 2 timers fakturering. Hvis det er noe som ikke er så åpenbart, kan det hende det trengs en litt større utredning (og da er man glad for at man ikke bare fjernet veggen).
Okey, skal se hvor man kan få tak i noen for en uttalelse..
Glemte å nevne at jeg bor i andre etasje av to så jeg har ingen leilighet over, bare loftsboder, bør jo rimeligvis gjøre at risikoen er enda mindre.
Min tanke er at om veggen er murt etter at betongdekke er støpt så bør veggen ikke være bærende? Hvordan kan jeg identifisere om så er tilfelle?
Ring en bygningsingeniør i stedet for å få et halvhjertet svar herfra. Hadde det vært ditt eget hus så er det kun din egen sikkerhet du gambler med, men nå bor det andre der. Hva ville du gjort om hele taket skulle falle inn? En ingeniør er en billig livsforsikring i den sammenhengen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.