Har gulvvarmesponplater i hele huset og på kjøkkenet er det tenkt å legge gulvbelegg. Har ingen lyst til å flytavrette og legge belegg direkte på gulvvarmen forstår jeg at det ikke går haha.
Så jeg er litt inne på 12mm gulvsponplate. Plateskinnene legger jeg først så slangen. Nå til min fundering skal man legge papp så 12mm sponplate flytende med limte skjøter?
Sjekket noen monteringsanvisninger for rehabilitering-gulv på et eksisterende tregulv og da skulle man legge ut papp så skru til det holder, men bare lime skjøtene.
Eller skal man hoppe over papp og lime på den andre sponplaten også og skru?
Håper jeg ikke kompliserer det for mye. Takk på forhånd!
Så jeg er litt inne på 12mm gulvsponplate. Plateskinnene legger jeg først så slangen. Nå til min fundering skal man legge papp så 12mm sponplate flytende med limte skjøter?
Sjekket noen monteringsanvisninger for rehabilitering-gulv på et eksisterende tregulv og da skulle man legge ut papp så skru til det holder, men bare lime skjøtene.
Eller skal man hoppe over papp og lime på den andre sponplaten også og skru?
Håper jeg ikke kompliserer det for mye. Takk på forhånd!
Du vil redusere effekten i gulvvarmen betydelig med en 12 mm sponplate sammenlignet med flytavretting. Jeg ville lagt underlagsfilt og så skrudd fast sponplatene mellom slangene. Tegn først på sponplatene hvor slangene går, så går det fint å skru fast. Flytende sponplater med plastmatte tror jeg ikke blir så bra i lengden...
Blir det virkelig så stor forskjell? Jeg forstår at det isolerer litt. Jeg regnet litt, og hvis jeg legger 13 mm sparkel og kjøper det fra byggmax, blir det ca 4000 kr og spondgulvet 1500 kr. Selvfølgelig, på hele prosjektet utgjør det ikke så mye. Men jeg leste et sted at man må ha 15 mm flytsparkel på gulvvarme?anders07 skrev:Du vil redusere effekten i gulvvarmen betydelig med en 12 mm sponplate sammenlignet med flytsparkel. Jeg ville lagt lumpsapp og deretter skrudd sponet mellom slangene. Tegn ut på sponplatene hvor slangene går først, så går det fint å skru. Flytende spon med plastmatte tror jeg ikke blir så bra i lengden...
Det ville vært enklere for meg å legge sponplater. Så innbiller jeg meg at gulvet blir sterkere med et lag sponplater enn flytsparkel? Det er uansett trebjelkelag under med sponplater som har fullt med spor og er skjøtet rundt omkring.
En stor fordel med flytsparkel er at det ikke blir noen skjøter eller skruehull som kan vises i matten.
Gulvet blir "sterkere" med flytesparkel, kjøp fiberarmert sparkel og legg ut 3mm armeringsnett så har du et gulv som holder i all slags vær. Jeg synes flytesparkel er enklere; rør sammen i noen bøtter og hell ut eller sage og tilpasse sponplater? Jeg velger å helle ut flytesparkel alle dager i uken. 
Sponplaten stjeler en god del varme, ja, dessuten kommer den ikke til å "lagre" varmen heller som flytesparkelen gjør. Men du kan jo uten problem legge 16 mm parkett/laminat også, så det vil selvfølgelig fungere bra selv med sponplate...
Sponplaten stjeler en god del varme, ja, dessuten kommer den ikke til å "lagre" varmen heller som flytesparkelen gjør. Men du kan jo uten problem legge 16 mm parkett/laminat også, så det vil selvfølgelig fungere bra selv med sponplate...
Takk så mye for hjelpen. Ja nå når du legger det opp slik, så høres det faktisk smidigere ut og jeg skal jo ikke ha noen fall heller.
Hvis jeg nå flytesparkler legger man metallskinnene uansett? Og hvor mye flytesparkel må man legge over gulvvarme? Duger byggmax fiber flytsparkel?
Mange spørsmål men spør man ikke får man ikke vite noe. Takk igjen for at du tar deg tid!
Hvis jeg nå flytesparkler legger man metallskinnene uansett? Og hvor mye flytesparkel må man legge over gulvvarme? Duger byggmax fiber flytsparkel?
Mange spørsmål men spør man ikke får man ikke vite noe. Takk igjen for at du tar deg tid!
Byggmax sparkel duger fint, jeg fikk dog billigst på Hornbach sist når jeg kjøpte en pall (Megaplan tror jeg det heter).
Det finnes litt forskjellige skoler på tykkelsen men generelt gjelder 1/10-del av cc-avstanden mellom varmerørene, så f.eks. cc-avstand 150 mm gir 15 mm sparkel over slangen. Så finnes det litt forskjellige mellom produsenter av sparkel, Megaplan hadde 15 mm minst tror jeg med henvisning til at slangen kan røre på seg ved forskjellige temperaturer og det skal holde allikevel.
Platene skal du ha uansett, de sørger for at varmen "speiles" oppover.
Det finnes litt forskjellige skoler på tykkelsen men generelt gjelder 1/10-del av cc-avstanden mellom varmerørene, så f.eks. cc-avstand 150 mm gir 15 mm sparkel over slangen. Så finnes det litt forskjellige mellom produsenter av sparkel, Megaplan hadde 15 mm minst tror jeg med henvisning til at slangen kan røre på seg ved forskjellige temperaturer og det skal holde allikevel.
Platene skal du ha uansett, de sørger for at varmen "speiles" oppover.
Får sjekke med sparkelprodusenten da.
Har allerede platene så det ville vært dumt å ikke bruke dem. Pluss at varmen blir bedre som du sier, men har lest at platene kan bli skadet og at man får luftlommer? Men det bør finnes en primer man kan bruke.
Har allerede platene så det ville vært dumt å ikke bruke dem. Pluss at varmen blir bedre som du sier, men har lest at platene kan bli skadet og at man får luftlommer? Men det bør finnes en primer man kan bruke.
Klikk her for å svare