Det ble en IPE 100 bjelke som nå er løftet opp. 9m og ikke 11 :)

Regnet likevel på ekspansjonen og kom fram til at bjelken vil bevege seg +/- 4cm forutsatt at +5 grader er likevektstemperaturen og at det kan bli -20 og +30 (altså dT på 25 grader)

Dette føles jo som noe man bør tenke på når man fester den? At den f.eks. tillates å bevege seg .... blir jo litt vanskelig, men


edit: Regnet med 18u i ekspansjonskoeffisient kanskje det skal være 12 men uansett
 
Vet ikke riktig hvordan du har regnet der... lengdeutvidelseskoeff. er omtrent 0,00001 mm/m/grad for stål og du hadde en 9 m langbjelke og 50 graders temp forskjell (max til min). Med dette får jeg en maksimal bevegelse mellom max og min på 4,5 mm dvs klart mindre enn hva din beregning sier.
 
ahh en faktor 10 feil når jeg tastet inn tallene... da blir det litt bedre :) kanskje ikke noe man trenger å bry seg om da
 
Eller om vi skal være mer nøyaktige så er lengdeutvidelseskoeffisienten 0,0000122 for stål med karboninnhold 0,1% og 0,0000115 for karboninnhold 0,85%.

Men selv om vi tar maksverdien blir ikke den totale bevegelsen mer enn 5,4 mm.

Mer enn en faktor 10 blir det jo siden du skriver +/- foran din bevegelse.
 
Den bevegelsen er ikke noe du trenger å bekymre deg for. Selv det som du monterer bjelken mot har jo en viss lengdeutvidelse. Det er jo ikke bare bjelken som beveger seg.....
 
SÅ nå er den på plass og testet. Fungerer superbra! Ikke best bilde kanskje men... det var sent og mørkt..

Loft med trebjelker hvor materialruller er opphengt med stropper. Bildet er tatt om natten med svakt lys.
 
  • Liker
joakim_j og 2 andre
  • Laddar…
Etter å ha brukt traversen litt, er jeg vel ganske fornøyd, men det kan alltid bli bedre.

Løpevognen er Julas variant, og den funker bra så lenge man løfter noe helt i linje med bjelken og drar spikrakt. Det minste lille skjeve last derimot, så driver den inn i bjelken, og det går tregt...

Kan noen tipse om en løpevogn som har hjul som holder den på plass i sideveis? Alternativet blir å fikse et eget hjulsett som fikser dette, men...
 
Japp den er det.

Jo jeg er nok inne på å sveise litt :)

Det hadde derimot ikke skadet med en løpevogn til så finnes det noen prisverdig bedre så
 
Jeg har en ABUS løpvogn liggende som jeg kan selge billig, tror den er godkjent for 500 kg.
Send PM om det er interesse.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.