4.058 lest ·
24 svar
4k lest
24 svar
11m lang travers
Det ble en IPE 100 bjelke som nå er løftet opp. 9m og ikke 11 
Regnet likevel på ekspansjonen og kom fram til at bjelken vil bevege seg +/- 4cm forutsatt at +5 grader er likevektstemperaturen og at det kan bli -20 og +30 (altså dT på 25 grader)
Dette føles jo som noe man bør tenke på når man fester den? At den f.eks. tillates å bevege seg .... blir jo litt vanskelig, men
edit: Regnet med 18u i ekspansjonskoeffisient kanskje det skal være 12 men uansett
Regnet likevel på ekspansjonen og kom fram til at bjelken vil bevege seg +/- 4cm forutsatt at +5 grader er likevektstemperaturen og at det kan bli -20 og +30 (altså dT på 25 grader)
Dette føles jo som noe man bør tenke på når man fester den? At den f.eks. tillates å bevege seg .... blir jo litt vanskelig, men
edit: Regnet med 18u i ekspansjonskoeffisient kanskje det skal være 12 men uansett
Vet ikke riktig hvordan du har regnet der... lengdeutvidelseskoeff. er omtrent 0,00001 mm/m/grad for stål og du hadde en 9 m langbjelke og 50 graders temp forskjell (max til min). Med dette får jeg en maksimal bevegelse mellom max og min på 4,5 mm dvs klart mindre enn hva din beregning sier.
Eller om vi skal være mer nøyaktige så er lengdeutvidelseskoeffisienten 0,0000122 for stål med karboninnhold 0,1% og 0,0000115 for karboninnhold 0,85%.
Men selv om vi tar maksverdien blir ikke den totale bevegelsen mer enn 5,4 mm.
Mer enn en faktor 10 blir det jo siden du skriver +/- foran din bevegelse.
Men selv om vi tar maksverdien blir ikke den totale bevegelsen mer enn 5,4 mm.
Mer enn en faktor 10 blir det jo siden du skriver +/- foran din bevegelse.
Den bevegelsen er ikke noe du trenger å bekymre deg for. Selv det som du monterer bjelken mot har jo en viss lengdeutvidelse. Det er jo ikke bare bjelken som beveger seg.....
Etter å ha brukt traversen litt, er jeg vel ganske fornøyd, men det kan alltid bli bedre.
Løpevognen er Julas variant, og den funker bra så lenge man løfter noe helt i linje med bjelken og drar spikrakt. Det minste lille skjeve last derimot, så driver den inn i bjelken, og det går tregt...
Kan noen tipse om en løpevogn som har hjul som holder den på plass i sideveis? Alternativet blir å fikse et eget hjulsett som fikser dette, men...
Løpevognen er Julas variant, og den funker bra så lenge man løfter noe helt i linje med bjelken og drar spikrakt. Det minste lille skjeve last derimot, så driver den inn i bjelken, og det går tregt...
Kan noen tipse om en løpevogn som har hjul som holder den på plass i sideveis? Alternativet blir å fikse et eget hjulsett som fikser dette, men...
Allvitende
· Västra götaland
· 10 922 innlegg
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/lyftblock/lopvagn-334013/
Er det den eller?
Har du tilgang til sveiseapparat så er det nok relativt enkelt å montere et par lager til på hver side av vognen, som holder den på sporet ...
Er det den eller?
Har du tilgang til sveiseapparat så er det nok relativt enkelt å montere et par lager til på hver side av vognen, som holder den på sporet ...
Klikk her for å svare