Vet ikke om spørsmålet riktig hører hjemme her men...
Tenkte å bygge en travers i låven med formål å løfte rundt på markduksruller. Så vi snakker maks 100kg
For å komme rimelig unna tenkte jeg meg rett og slett å ta 2 bjelker og skru sammen i henhold til bilde. Som slede
tenkte jeg meg julas variant for 699kr. samt elektrisk vinsj for 999kr.
Fungerer dette tro? Styrkemessig ser jeg ingen større problemer. Går å feste i takstolene/åsen. hvorvidt det er lett rullbart vet jeg dog ikke... kanskje kan legge flattstål eller noe så hjulene ikke synker ned i treet men det kan jo få bli en oppgradering
Tar gjerne synspunkt eller tips på bedre løsning.
Tenkte å bygge en travers i låven med formål å løfte rundt på markduksruller. Så vi snakker maks 100kg
For å komme rimelig unna tenkte jeg meg rett og slett å ta 2 bjelker og skru sammen i henhold til bilde. Som slede
tenkte jeg meg julas variant for 699kr. samt elektrisk vinsj for 999kr.
Fungerer dette tro? Styrkemessig ser jeg ingen større problemer. Går å feste i takstolene/åsen. hvorvidt det er lett rullbart vet jeg dog ikke... kanskje kan legge flattstål eller noe så hjulene ikke synker ned i treet men det kan jo få bli en oppgradering
Tar gjerne synspunkt eller tips på bedre løsning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Blir det ikke en telfer snarere enn en travers? Du mener at släden skal kjøre på den liggende regelen? Skal man regne på det trenger man å vite spennvidden på selve "balken".
Er løpevognen samme utførelse som i høst så får det ikke plass 45mm mellom hjulene og akselen kroken henger i.
Merket dette også...den får ikke plass. Så istedenfor å sette en regel så tenkte jeg å skru på to L-jern på bjelken.
Spennvidden er for øvrig ikke noe problem. Jeg kan feste opp i vilkårlig antall punkt langs veien. Vi snakker som sagt bare 100kg.
Spennvidden er for øvrig ikke noe problem. Jeg kan feste opp i vilkårlig antall punkt langs veien. Vi snakker som sagt bare 100kg.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 innlegg
En I eller H-bjelke er ikke kjempedyrt i sammenhengen. Litt dyrere enn lekter + vinkler m.m., men det blir såpass mye bedre, det ruller perfekt, tåler hvor mye som helst m.m.
Kjøp 2 x 6 meter bjelke er mitt råd, bor hull i den liggende øvre delen og skru fast direkte i takstoler med "største franske treskruen" du finner.
100 kg i dag, 500 kg i morgen. Plutselig vil man løfte noe mer skikkelig...
Kjøp 2 x 6 meter bjelke er mitt råd, bor hull i den liggende øvre delen og skru fast direkte i takstoler med "største franske treskruen" du finner.
100 kg i dag, 500 kg i morgen. Plutselig vil man løfte noe mer skikkelig...
Jo jeg har tenkt tanken også så klart, men hengt meg litt opp i hvordan jeg skal skjøte en stålbjelke? Kanskje det ikke er så nøye. Å lykkes med å sveise sammen to bjelker rett er ikke noe jeg kan løse derimot.
Når det gjelder mål på bjelke for å få plass med sleiden, så kreves det 97mm plass mellom øvre og nedre flens. Ser man da på IPE, så er det en 120 bjelke som gjelder og den kommer til å veie 100kg og være litt småkrevende å hente med min lille 2,5m tilhenger. Pris 2x 6m 2400kr
Rulle perfekt kommer det jo uansett til å gjøre, jeg setter jo vinkeljern på regelen.
Når det gjelder mål på bjelke for å få plass med sleiden, så kreves det 97mm plass mellom øvre og nedre flens. Ser man da på IPE, så er det en 120 bjelke som gjelder og den kommer til å veie 100kg og være litt småkrevende å hente med min lille 2,5m tilhenger. Pris 2x 6m 2400kr
Rulle perfekt kommer det jo uansett til å gjøre, jeg setter jo vinkeljern på regelen.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 innlegg
Jeg hadde bare satt endene mot hverandre, og skjøtet på en regel. Og vært nøye i akkurat det øyeblikket. Liker ikke selv å sveise, og supervanskelig å løfte opp 12 m bjelke som er satt sammen for øvrig.A Arne999 skrev:Jo jeg har tenkt tanken også såklart, men hengt meg opp litt på hvordan jeg skal skjøte en stålbjelke? Kanskje det ikke er så nøye. Å lykkes med å sveise sammen to bjelker rett er ikke noe jeg kan løse derimot.
Når det gjelder mål for bjelken for å få plass med släden så kreves det 97mm mellom øvre og nedre flens. Ser man på IPE, så er det en 120-bjelke som gjelder og kommer til å veie 100kg og være litt uvant å hente med min lille 2.5m tilhenger. Pris 2x 6m 2400kr
Det kommer til å rulle perfekt uansett, jeg skal jo sette vinkeljern på reglen
kikket på det men det blir ikke mye billigere og man lander da på på grensen vektmessig. 100kg er nok såklart men man må tydeligvis ha konsoler cc 1000 og det løser jeg ikke med takstolene i låven.
Unngå "franske treskruer" det finnes bedre valg, f.eks "Jetting skruer" de har bedre kvalitet, er selvborende og sitter bedre da de ikke er like "grove" i overflaten som de varmforsinkede "franske".M martinradbo skrev:


