Hei

Jeg begynner med å legge ved et par bilder.

Uterom med laminatgulv, store mengder glass og synlige stolper, forberedt med plastdekke. Papir og esker spredt på gulvet langs glassveggen.
Diagram av en uteromsvegg: rød viser vegg, gul indikerer stolper, blå markerer glassvegg, og grå representerer en terskel, ca 12 x 11000 cm.

I vårt uterom (oppvarmet til ca +10 om vinteren) så har vi en vegg som er ca 11 meter lang hvorav ca 9,5 m er glass. Under denne strekningen finnes også fem stoler.

Gulvet er laminat (bevisst ikke i henhold til leverandørens temperaturkrav) og således finnes det en sprekk på nærmere 15 mm langs glassveggen. Dette kunne dekkes med en vanlig gulvsokkel, men vi har bestemt oss for en terskel i stedet.

Første tanke var å skaffe 3 eikestykker på ca 3,5 m og sage ut for stolpene. Deretter skjøter man disse litt elegant bak stolpene. Å skaffe 11 meter eikebord er jo ikke realistisk. Det går kanskje med 2 stk 5,40 og ha en skjøt, men heller skjøte ved stolper enn midt foran et glass der man beveger seg igjennom, tenkte jeg.

Men så kom jeg på at det kanskje går å støpe. Først et lag plast mot laminatgulvet slik at terskelen ikke holder fast gulvet (halvparten av poenget er jo at gulvet skal kunne bevege seg under) og deretter setter man en regel som stopp ut mot rommet og danner således en form mot glasspartiets karm.

En komplikasjon i det hele er at vi er innstilt på at det burde gå å flytte på terskelen. Vi har bestemt oss for å bygge inn belysning i dens underkant (og den hviler på en remse av type plexiglass + led-list). En 11 meter lang betongterskel er jeg redd man knekker hvis man begynner å flytte den, kanskje? Ellers får jeg forsøke å trikse så vi støper inn belysningen direkte, men da må man liksom like det hvis listen ødelegges, i stedet for bare dra ut terskelen, vende den opp ned og bytte ut led-remsen og så fungerer den igjen.

Strømmen til remsen løser vi ved at terskelen møter en sokkel der strømmen kan løses på baksiden.

Krav
- Belysning under (løses altså ved at man bygger et rom langs hele strekningen hvor en led-remse får plass og en remse av plexi eller annen plast ut mot rommet som slipper ut litt lys)

- Farge: Hvit (selv om det blir eik så blir det hvitt)

- Dybden skal være slik at det ikke bare blir mellom stolpene, men også forbi, siden gulvet etterlater en sprekk også rundt stolpene og det ville vært stygt med gulvsokkel på stolpene.

- (Ønske): Gå å ta bort for å bytte ut belysningen, eller legge om gulvet eller annet uventet.

Mitt håp:
Støpe 11m lang terskel, rimeligvis med armering. Den er tung, men det går å flytte den ved å være en person i hver ende og dra den ut av sitt hull. Man kan vende den opp ned og lime fast plexi og led-list under (led-list i sprekken av en kant plexi i forkant og valgfritt materiale i bakkant, mot glasspartiets karm). Når dette er fastlimt så kan man vende hele greia igjen, male den og deretter skyve den inn i sin form tett mot stolper og glassets karm igjen.

Noen spontane refleksjoner?

Takk for tanker!

Jeg skulle laget 3 terskler av noe treverk, fest dem med en slags clips eller lignende feste under. Sett gulvlister rundt pelarene. Du vil måtte bruke enormt med tid på å forsøke å støpe og fikse som du beskriver. Tre veier minst, lett å ta løs og enkelt å bore/frese i for kabler, led-slynge m.m.

• Liker
johel572
  • Laddar…
Takk for input!

Selv om det blir tre terskler av tre, vil de strekke seg forbi søylene, inn mot rommet. Så noen sokler rundt søylene blir det mest sannsynlig ikke. Jeg sløser heller skikkelig mye tid på terskler enn å sette sokler. Jeg har ikke noe imot sokler, men jeg synes det blir stygt på søylene, det blir så smalt og merkelig. :)

Men jeg er enig med deg i dine tanker. Derimot - en fordel med betong er at den er så tung at den rimeligvis ligger perfekt på plass uten å måtte festes. Dens egenvekt og passform på grunn av at den ble støpt på stedet, gjør nok at den alltid vil ligge tett mot gulvet selv der gulvet er ujevnt.

Tre har jo fordelen av at det går an å feste. Jeg har vært inne på noe spor i terskelen og noe som stikker ut fra søylene, f.eks. en plate eller kanskje bare at jeg freser ut et par mm av søylene og skyver terskelen under.

Men det er nok en risiko for at terskelen hever seg på midten (3 meter strekning foran glassene) og at det blir sprekker og grus osv. kommer inn der. Jeg antar at man ikke "får/bør" fuge ned mot gulvet med tanke på gulvets bevegelser. Som sagt, gulvet skal jo kunne bevege seg under terskelen, ifølge det jeg forstår fra gulvets leverandør. Om gulvet så kommer til å bevege seg eller ikke, det har jeg ingen anelse om.

Ok, ja det kommer jo sikkert bli fint med en støpt variant. Har du erfaring med støping? Du kan ha en flexfog eller hva det nå heter som tåler bevegelse om du bruker treterskel.

Takk for dine tanker!

Flexfog altså. Interessant, så det holder likevel tett mot gulvet, og "limmer" likevel terskelen, men kan bevege seg?

Jeg har støpt før, men ikke så jeg kan få det til at jeg er god på det. F.eks. kan jeg ikke forutse hva som skjer om man nå lykkes å støpe denne her og så prøver å dra den fram og snu den opp ned. Knekker den?

Jeg antar at det er viktig å armere den. Kanskje med noe tynt. Tidligere har jeg laget noen såler til huset etc, men det finnes vel tynnere armering enn 10 og 8mm, som jeg har brukt før.

Men jeg er fortsatt ikke sikker på at betong er rett løsning. Det kan kanskje være helt tullete, så jeg er veldig takknemlig for alle tanker!

Jeg vet ikke om det fungerer, men kom til å tenke på trekompositt som man bruker til terrassedekke, fasade og gjerder mm. Finnes i hvitt, men jeg vet ikke om det er riktig hvit nyanse og makslengde 6 m er det lengste jeg har sett.

Jeg har en idé nå som føles bra.

Jeg vil ha en flislagt overflate. Så man kan jo ikke flislegge direkte på laminatet, så kanskje jeg gjør det slik:

Jeg kapper til lange remser av sponplate, typ 10mm. Deretter legger jeg et lag til oppå med forskjøvne skjøter og limer alt sammen. Deretter flislegger jeg på det. Da burde det vel være en stabil overflate på ca 20mm og så flis på det.

Bør bli enkelt å både levere og bygge. Den ligger da helt løst, men burde ligge på plass av seg selv. :)

Skal du ikke skru fast sponplatene i det hele tatt? Risiko for at de ligger og "glipper" hvis du ikke fester dem på en eller annen måte.

Jeg vet ikke, kanskje.

Det viktige er jo at laminatgulvet under kan bevege seg fritt, men at terskelen ligger stabilt.

Den kan jo skrus ned i betongen under laminatet og borre et klart større hull i laminatet enn det i betongen. Typ borre 30mm i laminatet og 10mm i betongen så kan det bevege seg 10mm i valgfri retning.

På den annen side tør jeg tro at det kommer til å ligge ganske stille, men jeg kan jo ta feil. Synd ville det være om det samles en masse grus under på sikt og det blir en masse knitring og ustabilitet når man går på terskelen.

Jeg vet ikke, jeg er glad folk deler sine bekymringer og tanker. :)

Ja, vanskelig å si før når du kanskje blir den første som tester :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.