For å skape litt mer gulvplass i et trangt soverom, vurderer jeg om man kan flytte ut støttebena noe uten å gjøre en altfor stor sak ut av det? Det ville kanskje dreie seg om 30-40 cm. Kan man generelt si, ja det går eller nei det er umulig (uten å ta inn en konstruktør som beregner det)? I så fall ville jeg flyttet ut ca halvparten av bena langs den ene siden. I verste fall vurderer jeg å ta ned veggen og la bena bli igjen, og deretter trekke det skrå taket ganske langt ned mot takfoten. Da endrer man jo ikke konstruksjonen, og får likevel en møblerbar flate (dog ikke i noen av tilfellene blir dette noe "boareal" da det i begge tilfeller er gulvplass utenfor ståhøyde).
Huset er bygget på 20-tallet og originaltegningen ser ikke ut til å stemme helt, eller så får jeg ikke det til å gå opp. Ser jeg på den, så stemmer høyden og plasseringen av støtteben og sidevind på "høyre side", men på venstre side av huset er benene betydelig lavere og sidevinden betydelig lenger trukket inn. Dette kan ikke være konstruert i ettertid siden trappen ligger på venstre side av huset og den plasseringen har ikke endret seg. Trappehusets vegg går fra nedre etasje opp i den forhøyede vegglivet på plan "0.5". Mellom trappen og ytterveggen på plan 1 ligger garderoben (rett under sidevinden) og alt dette stemmer med originalt plantegningen.
Hva tror dere? Noen som har slitt med samme problemet?