616 lest ·
2 svar
616 lest
2 svar
Trelekter på steinoverflate i andre etasje, ok?
Hei!
Man skal ikke sette tre rett mot stein har jeg hørt, for at det lettere samles kondens på stein og blir mugg?
Her holder jeg på å bygge inn en gammel murstock for å få litt fin veggflate å sette f.eks hyller på. Men det var litt vanskelig å få på plass lekterne med beskyttelse under, så jeg tenkte "äh, det er jo midt i huset og i andre etasje, dette steingulvet blir jo ikke kaldt så det blir kondens så jeg kjører på!"
Nå har jeg imidlertid begynt å få nerver rundt dette, og lurer på om jeg skal prøve å løfte opp stolpene og putte inn noe plast eller noe. Hva tror dere, er det verdt bryderiet? Eller er det trygt som det er?
Man skal ikke sette tre rett mot stein har jeg hørt, for at det lettere samles kondens på stein og blir mugg?
Her holder jeg på å bygge inn en gammel murstock for å få litt fin veggflate å sette f.eks hyller på. Men det var litt vanskelig å få på plass lekterne med beskyttelse under, så jeg tenkte "äh, det er jo midt i huset og i andre etasje, dette steingulvet blir jo ikke kaldt så det blir kondens så jeg kjører på!"
Nå har jeg imidlertid begynt å få nerver rundt dette, og lurer på om jeg skal prøve å løfte opp stolpene og putte inn noe plast eller noe. Hva tror dere, er det verdt bryderiet? Eller er det trygt som det er?
Beste svar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.191 innlegg
Har steinplater på kjøkkenet, og det er aldri kondens på dem. Kondens oppstår når varm og fuktig luft treffer en kald flate som kjøler ned luften slik at luften ikke kan inneholde like mye fukt lenger. Hvis det ikke finnes noen kuldebro til en yttervegg, har jo steingulvet ditt sannsynligvis samme temperatur som luften i rommet.
Er det tilstrekkelig avstand mellom skorsteinen og lektene?
Det finnes vel brannsikkerhetskrav rundt det?
Er det tilstrekkelig avstand mellom skorsteinen og lektene?
Det finnes vel brannsikkerhetskrav rundt det?
hei ja det er akkurat slik jeg har tenkt også, takker for svaret! angående brannrisiko så har skorsteinen vært ute av drift i tiår, så det er ingenting som kommer til å bli varmt der, men fint å påpeke det uansettBirgitS skrev:
Har steinplater på kjøkkenet og det er aldri kondens på dem. Kondens blir det når varm og fuktig luft når en kald overflate som kjøler ned luften slik at luften ikke kan inneholde like mye fukt lenger. Om det ikke finnes noen kuldebro til en yttervegg så har jo ditt steingulv rimeligvis samme temperatur som luften i rommet.
Er det tilstrekkelig avstand mellom skorsteinen og stenderne?
Det finnes vel brannvernskrav rundt det?
Klikk her for å svare