Jeg har tenkt å støpe en plint for en parasoll i stedet for å bruke de medfølgende føttene. Bildet viser basen av parasollen som jeg skal feste i plinten.

Nå funderer jeg på hvordan jeg gjør dette best. Jeg gjorde et første forsøk på å støpe en fot med hurtigsement, og støpte da inn 4 gjengestenger som jeg skrudde fast parasollen i. Dessverre ble det ikke bra, gjengestengene begynte raskt å løsne. Jeg tror det skyldes at jeg trykket dem ned i sementmassen litt for sent, noe som sikkert gjorde at sementen ikke sluttet helt tett rundt dem. Dessuten virker det som om hurtigsementen var relativt svak, noe som sikkert bidro til at stengene begynte å løsne. Til slutt merket jeg at gjengestengene i seg selv er ganske myke, i motsetning til de sementskruene jeg nå har kjøpt som er totalt stive. Kanskje spilte det også en rolle.

Parasollen er av modellen som henger ut til siden (https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/sol-och-insynsskydd/parasoller/parasoll-021503/) og kan roteres hvis man trykker på fotpedalen på bildet, så den runde basen av parasollen må kunne snurre fritt (fotpedalen beveger seg ikke, bare den runde platen nederst). For å få litt stabilitet hamret jeg inn noen armeringsjern i den omkringliggende jorden som ligger som "sprøt" og skal forhindre at selve plinten bøyer seg til siden siden parasollen får et ganske kraftig drag i foten selv ved svake vinder.

Nå gjør jeg et nytt forsøk og ber om råd for hvordan jeg kan fikse noe som holder over tid. Jeg vil kunne løsne og bytte ut parasollen om det trengs i fremtiden, så jeg vil helst feste den med muttere. Er gjengestang et rimelig valg tross alt? Forutsatt at jeg støper dem inn bedre denne gangen. I så fall ville jeg også sette noen muttere i den innstøpte delen av stangen som anker, noe jeg misset første gangen. Eller er det sterkere å støpe platen og så bore hull i ettertid og bruke for eksempel disse: https://www.bauhaus.se/betongskruv-...34383&indexName=nordic_production_sv_products

Edit: bør hurtigsement, f.eks. Finja Støpe Enkelt, holde, eller trenger jeg eksempelvis grovbetong som jeg blander i forveien?

• Parasollbase med fotpedal plassert på gressplen, klar til å festes i betongplint for stabilitet og mulighet til å rotere parasollet.
Sist redigert:

Beste svar

T
De vektene som Jula selv selger for dette produktet skal ligge på det krysset av stålprofiler som du ser ut til å ha tatt bort, og de veier 15 kg hver, så en bred fot som veier minst 60 kg er det du trenger å lage.

Gjengestang kan funke, men må nok sveises fast i armeringsjern som du skal ha i betongplaten du støper. Platen må være ganske stor for å tilsvare den opprinnelige fotens størrelse, og den kan ikke være for tynn hvis du skal sette skruer i den.

Et alternativ er jo å støpe platen og sette gjennomgående skruv med stor skive på undersiden og mutter på oversiden. Da kan du lage små klosser av tre i formen som gir plass til skive og skruehode når du tar bort formen. Muligens kan du støpe inn skrue og skive fra starten hvis du vil, det burde gå.

Det som skal støpes inn må settes på plass med en gang slik at betongen slutter tett rundt skive og skrue.

Jeg ville ikke brukt "Gjuta Enkelt", men kjøpt Finbetong i sekk som du blander med vann før du heller den i formen. Jeg har ikke brukt Gjuta Enkelt, men det ser ikke ut som den er tilpasset for å støpe med på den måten du hadde tenkt.

• Liker
Jkwon
  • Laddar…
Takk for svar!

Jeg har gravd ut hullet nå for å kunne fylle det med så mye betong at jeg kommer opp i 60 kg, det var et bra poeng. Dessverre har jeg ingen sveiseapparat til å feste gjengestengene med, men hvis jeg støper inn stengene med flere muttere med skiver imellom burde det likevel bli et godt nok anker tenker jeg.
Og nå som jeg gjør basen mye dypere kan jeg, hvis gjengestengene likevel løsner, bore nye hull for betongskruer som en plan B.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
T
Høres ut som en god plan. Lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.