Min tanke er dampbrems og innenfor horisontale 45x45 som installasjonssjikt. På det stående OSB og deretter gips. Jeg vil sette opp spredt panel i taket før OSB, så jeg kan få isolert tak så fort som mulig.

Forsøker å finne ut hvordan man skruer OSB i den øverste horisontale regla, der takspredningen henger ned 28mm.
  • Skru i de (45-28=17) mm som er igjen?
  • La det være mellomrom slik at man kan skyve opp OSB mellom horisontal regel og spredd panel?
  • Senk øverste horisontale regel i installasjonssjiktet litt (typ 20 mm) fra takstolen.
  • Sette 45x70 som øverste horisontale regel?
Et annet spørsmål, trenger man bjelker i alle OSB-skjøtene?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…

Beste svar

Når jeg bygde garasjen nylig, valgte jeg å senke øverste horisontale regel 28mm. Brukte en stump 28x70 som distanse mot takstolene når jeg skrudde øverste 45. Stakk også inn en smal remse 45-isolasjon over denne før jeg skrudde fast første raden 28x70 i taket.

du trenger ikke kortle mellom osb-skjøtene. Sørg bare for å forskyve skjøtene ca en halv plate når du monterer gips senere, da stabiliserer platene hverandre

• Liker
Mike Andersson og 2 andre
  • Laddar…
Perfekt, hvordan gjorde du i innerhjørnene, brukte du noe for å stabilisere mellom OSB der? Kortlinger eller hjørnelist?

M -MH- skrev:
Perfekt, hvordan gjorde du i innerhjørnene, brukte du noe for å stabilisere mellom OSB-en der? Kortbjelker eller hjørnelist?
I innerhjørnene satte jeg en vinkelprofil, type denne: https://www.byggmax.se/vinkelprofil-l50-p20871
Satte den etter OSB men før Gipss. Dro tett med gipsskruer gjennom så ble det stabilt

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Siden du uansett ser ut til å ha gjort omtrent som jeg har gjort, hadde du innvendig elektrisk installasjon og hvordan gikk du med den? Langs med eller opp i taket?

M -MH- skrev:
Ettersom du uansett ser ut til å ha gjort omtrent som jeg har gjort, hadde du innvendig el-installasjon og hvordan gjorde du den? Langs med eller opp i taket?
Jeg har innfelt el-installasjon i installasjonssjiktet.
Det var en elektriker som gjorde installasjonen, men han ble meget glad for installasjonssjiktet.
Liten sentral på bakre veggen og derfra rør kortest mulig vei langs veggene til vegguttakene.
I taket kun rør til den el som faktisk skal være i taket, dvs til belysningen, portmotorene og uttak for en kabelvinde.

Du har vel ikke tilfeldigvis noen bilder på hvordan det så ut etter elektrikeren...? :)

M -MH- skrev:
Du har ikke tilfeldigvis noen bilder av hvordan det så ut etter elektrikeren...? :)
Isolert garasjevegg med trestendere, grønn isolasjon og elektriske ledninger. Betonggulv og del av taket er synlig. Isolering og trestendere i et uferdig rom under bygging, med synlige elektriske ledninger og plastfolie på veggene. Veggisolasjon under konstruksjon, med synlige trestendere, plastfolie og kabler forberedt for elektriske installasjoner. Veggsystem med isolasjon, trestendere og plastbarriere. Elektriske kabler og blå stikkontakter er synlige langs siden av veggen.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Man takker! (y) Er det spiker fra den andre siden du har teipet over i regelkryssene?

M -MH- skrev:
Man tackar! (y)Er det spiker fra andre siden du har teipet over i regelkryssene?
nei det er klammerne fra stiftepistolen som fikk seg en runde teip etter at jeg skjøt opp dampsperren. Som nøyaktig hjemmepulere lar man ingenting være tilfeldig ;)

Det er meg igjen. Hvordan kom elektrikeren forbi den øverste 45mm for å gå opp i taket? Hadde du forberedt litt jack, eller gjorde han det selv (uten å skade plasten)?

M -MH- skrev:
De e jeg igjen. Hvordan kom elektrikeren forbi den øverste 45mm for å gå opp i taket? Hadde du forberedt litt jack, eller gjorde han det selv (uten å skade plasten)?
Hallo.
Jeg ventet faktisk med å sette opp den øverste 45mm til etter at elektrikeren hadde dratt slangen. Så jackene målte jeg inn og gjorde selv da.
Hvis jeg husker rett så ventet jeg også med den første og siste raden takgles.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Isolasjonen ramlet ikke ned da? :p

M -MH- skrev:
Isolasjonen ramlet ikke ned da? :p
Neida, plasten satt skjøvet mot takstolene og så var det jo ikke mer enn 30cm fram til neste gles. Det var altså bare den i vegg/tak-vinkelen jeg ventet litt med.

• Liker
Landbogården og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.