Min tanke er dampbrems og innenfor horisontale 45x45 som installasjonssjikt. På det stående OSB og deretter gips. Jeg vil sette opp spredt panel i taket før OSB, så jeg kan få isolert tak så fort som mulig.
Forsøker å finne ut hvordan man skruer OSB i den øverste horisontale regla, der takspredningen henger ned 28mm.
Forsøker å finne ut hvordan man skruer OSB i den øverste horisontale regla, der takspredningen henger ned 28mm.
- Skru i de (45-28=17) mm som er igjen?
- La det være mellomrom slik at man kan skyve opp OSB mellom horisontal regel og spredd panel?
- Senk øverste horisontale regel i installasjonssjiktet litt (typ 20 mm) fra takstolen.
- Sette 45x70 som øverste horisontale regel?
Beste svar
Når jeg bygde garasjen nylig, valgte jeg å senke øverste horisontale regel 28mm. Brukte en stump 28x70 som distanse mot takstolene når jeg skrudde øverste 45. Stakk også inn en smal remse 45-isolasjon over denne før jeg skrudde fast første raden 28x70 i taket.
du trenger ikke kortle mellom osb-skjøtene. Sørg bare for å forskyve skjøtene ca en halv plate når du monterer gips senere, da stabiliserer platene hverandre
du trenger ikke kortle mellom osb-skjøtene. Sørg bare for å forskyve skjøtene ca en halv plate når du monterer gips senere, da stabiliserer platene hverandre
I innerhjørnene satte jeg en vinkelprofil, type denne: https://www.byggmax.se/vinkelprofil-l50-p20871M -MH- skrev:
Satte den etter OSB men før Gipss. Dro tett med gipsskruer gjennom så ble det stabilt
Jeg har innfelt el-installasjon i installasjonssjiktet.M -MH- skrev:
Det var en elektriker som gjorde installasjonen, men han ble meget glad for installasjonssjiktet.
Liten sentral på bakre veggen og derfra rør kortest mulig vei langs veggene til vegguttakene.
I taket kun rør til den el som faktisk skal være i taket, dvs til belysningen, portmotorene og uttak for en kabelvinde.
Hallo.M -MH- skrev:
Jeg ventet faktisk med å sette opp den øverste 45mm til etter at elektrikeren hadde dratt slangen. Så jackene målte jeg inn og gjorde selv da.
Hvis jeg husker rett så ventet jeg også med den første og siste raden takgles.
Klikk her for å svare