Hei!
Skal straks begynne å sparkle opp stua før maling, og skal nå først begynne å reparere de verste sprekkene og borehullene med husfix først.

Oppdaget imidlertid at det var en trepanel eller hva man vil kalle det, bak tapet og taklist (som satt over den før). Vet med meg at tre kan bevege seg litt basert på luftfuktighet og temperatursvingninger(?)

Er det gjennomførbart å fylle igjen gliper mellom treplatene med husfix eller bør man gjøre det på en annen måte der? Vil jo helst ikke at det blir sprekker senere.

Takk på forhånd
En glad amatør
 
  • Træpanel over et vindu, synlig mellom taklisten og veggen, med små hull og noen sprekker langs kanten.
  • Treramme bak tapet med sprekker og enkelte hull, synlig under hvitmalt list.
  • En vegg med revet tapet som avdekker en trepanel med sprekker mellom skivene bak en list.
Skarvene vil sprekke opp med sparkel. Der må du dessverre sette opp rehabiliteringsgips over skjøten.
 
Ok takk for raskt svar! Må det være renoveringsgips eller kan casco husfix (som er sementbasert) gjøre greia?
 
Kanskje kan holde med husfix, kanskje ikke...
 

Beste svar

Absolutt ikke sparkel igjen glipper mellom treplater. Tre beveger seg med luftfuktigheten og må ha mulighet til å gjøre det. Sparkle over psss med gipsplater med papirremsor (ikke glassfiberduk) og sparkel, evt papir over med papirremsor som man gjør med pappspente vegger og tak.
 
  • Liker
123133abc
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.