For å gjøre det hele mer konkret, her er den inntegnede platen jeg prøver å beregne målene på. Den nærmeste veggen er fjernet i bildet:
Røret er et radiatorrør som løper langs gulvet i bunnen.
Det er sant at dette kan gjøres enklere, men matteproblemet ble et velkomment avbrekk i arbeidet, og jeg syntes jeg kunne unne meg det siden jeg uansett rekker å få alt på plass før elektrikeren kommer.
Hvis noen lurer på hva det er jeg bygger, så er det en kombinert plassbygd køyeseng og skillevegg. Rommet er ikke så stort og skal deles i to, så i stedet for at to senger skal ta opp to m2 i hver sin del av rommet, setter jeg sengene over hverandre. Den nederste nås fra den ene delen av rommet og den øverste fra den andre.
Som det skrives ovenfor så går det ikke med bare de 4 målene å si vinklene. Du må ha mer informasjon.
Men gjør som det er sagt ovenfor. Bruk krysslaseren og mål fra den. I den har du både et lodd og et vater.
Da er jeg med på hele toget
Teorien sier del opp i trekanter, gjerne rettvinklede for de er lettest å beregne/forstå
Praksis sier "Ikke mål, sammenlign i stedet"
Det er herlig når teori og praksis stemmer overens. Om det ikke stemmer, gjelder praksis!
Tilbake til originalspørsmålet
For å beregne diagonaler rekker ikke de fire sidene. Du må ha minst en av vinklene eller en av diagonalene for å komme videre. En av diagonalene ville vært å foretrekke for nøyaktigheten.
Nå når problemet er løst tror jeg det viktige spørsmålet er hvorfor det ikke er rette vinkler når du bygger alt nytt selv?
I akkurat det der tilfellet er det EN av veggene jeg har bygget, og den er i lodd. Jeg har ikke rettet opp verken gulv eller tak og ytterveggen er som den er...
Rette vinkler finnes bare på tegninger. Det mest elementære i måleteknikken er at det ALLTID finnes avvik.
Tror du at noe er nøyaktig har du for dårlige måleinstrumenter
Det er viktigere at det ser rett ut enn at det er rett!
Som jeg forstår det, er det noen mm forskjell på bredden og høyden. Hvorfor ikke bare sette inn en firkantet plate? At det blir en glipe på noen få mm mellom osb-platene i hjørnet kan vel ikke ha noen betydning? Opp til 11 mm dekkes jo av platene på de møtende veggene...
Hvorfor ikke bare sette inn en firkantet plate? At det blir en glipe på noen få mm mellom OSB-platene i hjørnet kan vel ikke ha noen betydning? Opptil 11 mm dekkes jo av platene på de tilstøtende veggene...
Det er bare den ene av veggene som får OSB -- den andre er allerede gipset og klar... Slutt på sakargument.
Men så er det den der herlige følelsen når man monterer noe som passer perfekt...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.