Grunnproblemet er dette -- jeg skal kappe til OSB-plater for å dekke en veggflate der ingen hjørner er 90 grader.
Jeg vet at det horisontale målet i overkant er 736 mm, i underkant 729 mm og det loddrette målet til venstre 2288 mm og til høyre 2290 mm. Pythagoras kan dra dit pepperen gror ettersom hans læresetning bare gjelder rettvinklede trekanter.

Hvis jeg hadde diagonalene kunne jeg målt meg fram til skjæringspunktene der diagonalene møter lengdemålene, men jeg vet ikke hvordan jeg beregner dem.

Det finnes kanskje andre, bedre, måter?

Ja, jeg vet at det ikke er så kritisk med en glippe her og der, men siden det er ferie og jeg har tid så vil jeg gjøre det pent!

Du trenger å måle noe mer for å kunne regne det ut på en rimelig måte. Enten diagonal måling eller vinkelen.

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
Bra side, men dessverre fungerer den ikke for meg. "Et parallelltrapés er en firkant hvor minst to sider er parallelle." og jeg må anta at jeg ikke har noen symmetri i det hele tatt mellom sidene.

D Daniel 109 skrev:
Du trenger å måle noe mer for å kunne regne det ut på en rimelig måte. Enten diagonal mål eller vinkelen.
Jeg glemte å si det, men det sitter rør i veien så jeg kommer ikke til å måle diagonalen... Det er derfor jeg prøver å finne en måte å beregne den på.

Gjør platen litt mindre og sparkel.

Kan du få ut en vinkel med et lodd?

D Daniel 109 skrev:
Kanskje... Jeg kan jo lodde ut (dvs bruke krysslinjelaser :-) for å se hvor mye en av de loddrette sidene avviker fra loddlinjen, men siden jeg er ganske sikker på at gulvet ikke er i vater, så vet jeg ikke om den informasjonen egentlig tilfører noe? Jo, kanskje hvis jeg også måler avstanden fra laserlinjen til gulvet nederst både til høyre og venstre. Skal teste.

D Daniel 109 skrev:
Akkurat, og dele opp målene til mindre rettvinklede trekanter.

Se din veggflate som to trekanter som deler en side i diagonalen. Ta hjelp av en snor og mål opp den ene 2,3m-siden og merk den på kanten av osb-platen. Med snoren tar du fram 0,7m-siden. Lås den ene enden av snoren i hjørnet på 2,3m-linjen, bruk snoren som en passer og tegn en kurve inne på platen. Ta deretter fram diagonalen med snoren, og lås den i den andre enden av 2,3m-linjen og mål fram skjæringspunktet med forrige sirkelbue.

(Har du uflaks nå så havner skjæringspunktet utenfor platen. Da må du gjøre trikset om igjen, men fra den andre retningen.)

Gjenta trikset med de to gjenværende sidene, nå med diagonalen som referanse.

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Akkurat, og dele opp målene til mindre rettvinklede trekanter.
Det er jo det TS har nå. Altså, trekanter som er mindre rettvinklede... :geek:

• Haha
samlarpådetmesta
  • Laddar…
...forstår ikke hvorfor du skal prøve å regne ut dette.

Sett platen på gulvet som din referanse. Har du et parallellet mål på høyden, så kapp det. Sett dit platen og skyv den til en side, mål hvor stor sprekken er og parallellforskyv din diagonalstrek tilsvarende dette. Gjør det samme på andre siden.

FemTummar FemTummar skrev:
Grunnproblemet er dette – jeg skal kutte til OSB-plater for å dekke en veggflate hvor ingen hjørner er 90 grader.
Jeg vet at horisontalmålet i overkant er 736 mm, i underkant 729 mm og det loddrette målet til venstre 2288 mm samt til høyre 2290 mm. Pythagoras kan ta seg i bålet siden hans setning bare gjelder rettvinklede trekanter.

Hvis jeg hadde diagonalmålene kunne jeg målt meg fram til skjæringspunktene der diagonalene møter lengdemålene, men jeg vet ikke hvordan jeg beregner dem.

Det kanskje finnes andre, bedre, måter?

Ja, jeg vet at det ikke er så kritisk men en glippe her og der, men siden det er ferie og jeg har tid så vil jeg gjøre det fint!
Det enkleste er å bruke en skråvinkel og gradskive.

Alternativt ta 2 papirark og legg langsiden av papiret mot respektive vegg/tak og teip sammen papirene, da har du fått en mal på vinkelen du skal ha i det hjørnet. Da kan du bruke de sammen teipede papirene for å ta ut vinkelen ved å legge en lang linjal langs langsiden av papiret og tegne ut lengdemålene.

Sett krysslaseren midt på veggen
Lag et kryss midt på platen
Mål på veggen, mellom laserstrekene og veggtak gulv, og overfør målene til platen
Kapp platen

Eller tenker jeg feil? :thinking:

FemTummar FemTummar skrev:
Jeg glemte å si det, men det sitter rør i veien så jeg kommer ikke til å måle diagonalen... Det er derfor jeg prøver å finne en måte å beregne den på.
Om det sitter rør i veien, hvordan skal du få inn platen da?
Kanskje trengs bilder...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.