1.945 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Gjort utsparing i bjelke, risiko for råte?
Jeg har gjort noen utskjæringer i stendere der de hviler mot fundamentjern. Utskjæringene er ca. 2 cm og jeg ser at det er dypere enn impregneringen, finnes det risiko for råte? Den ene utskjæringen havnet rett på en kvist også, og stenderen sprakk litt, bør den byttes?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kjernen i furen klarer seg alltid, så noen risiko for råte vil det neppe være. Generelt bør man unngå utskjæringer i akkurat den posisjonen. Om det i ditt tilfelle har noen konsekvenser for styrken, går det ikke å bedømme uten bilde og målopplysninger.

Takk for svar. Bør man likevel legge en papp imellom eller pensle på noen olje?
Regelen er 195x45mm. Laster opp et bilde av sprekken. Jeg synes ikke det ser ut som det burde være noen fare men jeg har ingen kunnskap
Sist redigert:
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du kan nok se bort fra både utglidning og sprekk. Det er jo en ganske kraftig dimensjon, men ikke C 24 kvalitet, som man bør bruke til større konstruksjoner. Trykkimpregneringen påvirker bare yteveden. Kjernen klarer seg uansett. I denne situasjonen trengs verken papp eller olje.
Jeg antar han går utifra at det finnes to større kvister som ligger for nær hverandre for å gå som C24 men med maskinsortert virke slinker det gjennom en del som ikke egentlig går som C24 men som likevel stemplas som det...R Robiban skrev:
Klikk her for å svare