Hei,
Jeg skal reparere 20x20 cm betong nederst i en åpning vennligst se bilde, hvordan skal det gjøres, skal jeg bruke primer for å få betongen til å feste, går det med finbetong?

N
Ser ingen bilde.
Primer har ikke med feste å gjøre, det hindrer betongen fra å tørke for fort.

N neo11 skrev:
Ser ingen bild.
Primer har ikke noe med feste å gjøre, det hindrer betongen i å tørke for fort.
Feste er absolutt en av primerens egenskaper, samt at den binder støv m.m.

N
Betongen ligger som oftest på horisontale flater, og ligger der den ligger. Den flytter ikke på seg, den trenger ingen feste i seg. Men det bør selvfølgelig ikke være støv, sand osv. der, men det kan man støvsuge bort. Man kan få ned støv selv etter man har primet. Men hvis man ikke primer, er de omkringliggende overflatene diffusjonsåpne, og da suger de overflatene ut vannet fra betongen for fort og den sprekker og blir svakere. Det skal jo være langsom tørking av betong, derfor primer man. Og kjøre membranherder eller ettervanne eller dekke til med plast etterpå for å forsegle fuktigheten.

• Liker
Che69
  • Laddar…
Nå gjaldt det jo ditt påstand om at primer ikke har med feste/vedhefting å gjøre......at den bare hindrer betong i å tørke for fort.
Så i TS sitt tilfelle, så er det nok ikke betong han trenger for å reparere veggen.....

• Liker
leby
  • Laddar…
N
J Jörgen Ö skrev:
Nå gjaldt det jo ditt påstand om at primer ikke har med feste/hefting å gjøre......at den bare hindrer betongen i å tørke for fort. Så i TS sitt tilfelle, så er det nok ikke betong han trenger for å reparere veggen.....
Nei, jeg sier jo det. Primer har ingenting med betongens hefting å gjøre. Har ikke sett noe bilde fra TS og trodde at det var et gulv det skulle støpes på, ikke en vegg. Er det en vegg så er nok betong ikke interessant.

Beste svar

N neo11 skrev:
Nei , jeg sier jo det. Primer har ingenting med betongens vedheft å gjøre.
Har ikke sett noe bilde fra TS og trodde at det var et gulv det skulle støpes på, ikke en vegg.
Er det en vegg så er nok betong ikke interessant.
Men.
Kom igjen.
Primer har absolutt med vedheft å gjøre.
Du anvender en primer for å øke vedheften av den "ekte" betongen.
Primer har ABSOLUTT med vedheft av betong å gjøre.

Eksempel: https://betong.se/2015/01/21/fraga-experten-gjuta-betong-ovanpa-betong/

Uansett.
Che69, Først primer, deretter en betongvelling (med fordel en skvett primer i også der) og til sist betong.
Finbetong (Finjas finbetong er bra greier) er å anbefale, og det går akkurat like bra med primer til finbetongen.
Jeg har nettopp støpt meg gjennom ca. 110 sekker betong og pusset 20 sekker puss med Finja så jeg tør påstå at jeg har fersk erfaring.
Det var dessuten vegger jeg hadde støpt opp.

Det finnes ingen bilde derimot, så ditt spesifikke "case" kan ikke kommenteres, så mitt svar blir mer generelt.
Skal du feste betong på betong så anbefaler jeg igjen primer, deretter en velling og en type lettere armering som hønsenetting/pussnetting (kommer selvsagt an på tykkelsen, armeringsnett er kanskje bedre om det er tykt), deretter den faktiske betongen. Om det nå er en vegg du bare vil reparere så vil jeg anbefale i stedet Finjas "laga vägg". Lettarbeidet.

• Liker
Che69
  • Laddar…
Jeg slutter meg til de som sier at den har med feste å gjøre - mer spesifikt hindrer det den gamle betongen fra å suge ut vannet fra den nye betongen.

Et alternativ til primer pleier jo ellers å være å vannmette den gamle betongen man skal støpe mot.

C Che69 skrev:
Hei,
Jeg skal reparere 20x20 cm betong nederst i en åpning vennligst se bilde, hvordan skal det gjøres, skal jeg bruke primer for å få betongen til å feste, går det med finbetong?
Takk for alle tips(y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.