Vi hadde en maler til å sette opp papirtapet ved trappen fordi det virket for vanskelig for meg, dessverre ble det litt rifter i bunnen likevel så jeg vil dekke det med en list.

Jeg har nå malt trappen og satt på en kvartstav mot veggen, men det er vanskelig å få den svingt i samme vinkel som trappen. Noen som har noe forslag på arbeidsmetoder eller annen måte å løse problemet på?

• Trapp med lyst tremateriale, en vegg med mønstret tapet, og en kvartsstav langs kanten.
  • Trappen med grønt bladmønstret tapet og hvit kvartsstav langs kanten, viser utfordringen med å få staven jevn i vinkel med trappen.
Det er vel bare å trykke ned og feste etterhvert, spikre/skru eller hva du nå vil bruke for noe.

Den er fastspikret, men listen er ikke så fleksibel i den retningen, det blir nesten som å bøye en planke på høykant liksom, så man trenger spiker hver 10. cm i så fall..

Mulige løsninger på direkten:

1. Tynnere list hvis mulig.
2. Sage tynne lag, lime på plass i buet form.
3. Koke nederste del av listen før montering for å gjøre den mer fleksibel.
4. Fuge nedenfor.

Bruk smyglister i stedet for kvartslist. Smyglisten er tynnere og lett å forme etter vangstykket.

• Liker
tergo
  • Laddar…
P peroande skrev:
Bruk smyglist i stedet for kvartslist. Smyglisten er tynnere og lett å forme etter vangstykket.
Jeg trenger å dekke 1cm opp mot veggen så det blir litt vanskelig, må jo forme den langs feil ledd hvis jeg setter den med brede siden mot veggen..

Vurderer å skjære bort en del fra baksiden for å gjøre den tynnere og mer fleksibel.

Beste svar

Hvilken tafatt maler som har tapetsert slik at du trenger å dekke en cm.
Du kunne bruke to listverk oppå hverandre med viss forskyvning i sideveis retning for å få en fornuftig skjøt mellom dem. Mal dem før montering og stryk så skjøten mellom listene og skjøten mellom listen og trappen en gang til etter montering så blir det pent.

Interessant idé, har en masse skrappelister hjemme jeg kunne teste med i alle fall! Takk

Litt sent svar men hvordan løste du problemet? Har kjøpt en hvit kvartstav i plast som er bøyelig, skal settes opp i helgen.

L livinski skrev:
Litt sent svar men hvordan løste du problemet? Har kjøpt en hvit kvartstav i plast som er bøyelig, skal settes opp i helgen.
Jeg kjøpte mindre dimensjon på kvartstaven slik at den var lettere å bøye, og så saget jeg den i vinkel på et sted der det svingte som mest. Det ble vel en del glipper til slutt uansett, men det duger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.