Hei.
Jeg har til hensikt å kjøpe et sommerhus med eternitt som fasade. Akkurat nå er det bare et enkelt blikktak over inngangsdøren, men jeg vil bygge en tidsriktig inngangspartikvist.
Tenkte å beholde eternitten, men male den i den nyansen jeg blir enig med meg selv om etter kjøpet. Men det store spørsmålet er, hvordan fester jeg bjelkene/stolpene mot veggen for å kunne lage taket på inngangspartikvisten?
Hvis man forborrer og strammer skruene og drar bjelken mot platene, sprekker vel de da de ligger overlappende....eller er jeg ute og sykler??

Takk for svar//Ola
 
  • Eldre hus med eternittfasade, rød takstein, inngang med mindre baldakin og tretrapp, flankert av blomster og gressplen i forgrunnen.
Først og fremst MAL ikke platene, i dagens situasjon så puster de og vil være bekymringsfrie i minst 50 år til. Taket du vil lage, det finnes et nå av mindre format som henger på konsoller. En farstukvist pleier å være av større natur og er i behov av ytre stolper, da går det an å sette stolper langs ytterveggen og ankre dem med flere lange skruer gjennom eternitten.
 
J jonaserik skrev:
Først og fremst MAL ikke platene, i dagens situasjon så puster de og vil være problemfrie i minst 50 år til. Taket du vil lage, det finnes en nå av mindre format som henger på konsoller. En farstukvist pleier å være av større karakter og er i behov av ytre stolper, da går det an å sette stolper langs ytterveggen og ankre dem med flere lange skruer gjennom eternitten.
 
  • 3D-modell av et hvitt hus med rødt saltak og en overbygd veranda. Huset har flere rektangulære vinduer og en trapp ved inngangen.
Tenkte liksom så her.
 

Beste svar

Jepp 4 stolper, de 2 mot veggen kan festes rett gjennom platene (det er sikkert en luftspalte på ca 5 cm bak) og deretter en solid trevegg, skruene må dras med en viss forsiktighet så ingen plater knekker. Det går å bore med hardmetallbor. Litt mer komplisert med tilkobling av taket mot veggen så ikke regnet går imellom. En vinkelplate 200X200 valgfri farge som limes mot platene og limet tetter ved skjøtene, for eksempel silikon for 100 C, det kan bli ganske varmt hvis solen skinner der. Det er litt vanskelig å feste en plate med skruer, derfor liming.
 
  • Liker
OlaLindström
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.