Går i tankene å bygge basseng og vil da måtte ofre en garasje (bassenget må ligge på innkjørselen). Bilene må da parkeres på kortsiden av huset. Hvor stort trykk blir det mot kjellerveggen hvis man parkerer nær husveggen, 40-50 cm unna? Vi har ganske dyp kjeller, ca 2,60, konstruksjonen er av lettbetong og kortsiden på huset er ca 8 m. På innsiden av kjellerveggen finnes to "pilarer" som jeg antar er for å stive av kjellerveggen mot å "kollaps". Samme type pilarer finnes rundt hele husets kjellervegger samt to metallavstivere på langsidene.
Hvordan avgjør man om man kan og i så fall hvor langt unna huset man må parkere? Bassenget antar jeg ikke presser mot huset på samme måte siden det jo vil ha støping rundt?

Kan du få tak i beregningene av kjellerveggen?

W witten skrev:
Kan du få tak i beregningene av kjellerveggen?
Tvilsomt. Jeg "tror" huset er en husmodell 1,5 plan som man har utgått fra og bygget med kjeller istedenfor plate fra en eller annen husprodusent, bygget 1969. Skal sjekke om noe finnes på tegningene men har for meg at det ikke finnes noen spesielle beregninger.

De ligger i så fall i kommunens arkiv, det er bare å spørre dem. Du vil finne en opplysning om hvilken overlast veggene er dimensjonert for. Det bør være minst 250 kg/m2.

• Liker
extcon
  • Laddar…
Bra info. Hva innebærer 250 kg/m2? Er det marktrykket mot grunnmur/kjellervegg. Husker fra konstruksjonsleksjonene at marktrykket øker lineært med dybden, men vet ikke hvordan vertikale punktlaster på markoverflaten ved siden av påvirker... På bildet vises området som er aktuelt. Bassenget er tenkt å ligge der den røde bilen vises, og to biler er tenkt parkert i bredden i høyde med kortsiden på huset "herfra" den røde bilen på bildet.

• Rød bil parkert på asfaltert vei ved siden av et hus med mørkt trepanel og lyse vegger. Trær og busker i bakgrunnen under blå himmel.
Det er marktrykket fra dekkene til overflaten av bakken og tallet er fra byggestandardene for kjøretøy opp til 3 tonn. For å få ut den horisontale lasten mot veggen, regner man om det med modeller for jordtrykk.

Du husker rett, jordtrykket fra jordens vekt øker lineært med dybden, men trafikklasten er konstant over veggens høyde og beregnes som lasten*jordtrykk-koeffisienten*vegghøyden.

• Liker
extcon
  • Laddar…
Wow, takk forstår jeg riktig at om veggen er dimensjonert 250 kg/m2 så er det greit med jordtrykk + last fra bil/-er ved siden av veggen med angitte mål?

Kan benytte anledningen til å spørre da det planlegges for ny drenering og isolering av grunn om man kan benytte anledningen til å gjøre noen tiltak for ny p-plass avhengig av om jeg får frem info om dimensjonering av vegg/mur eller ikke og hva den viser.

Beste svar

Ja i så fall er det greit med parkering helt inn til fasaden.

Den tiltaket som muliggjøres i og med dreneringen er lettfylling, for eksempel Leca eller Hasopor. Det isolerer også veggen som bonus.

• Liker
extcon
  • Laddar…
Tusen takk

W witten skrev:
Ja i så fall er det greit med parkering helt inn til fasaden.

Det tiltaket som muliggjøres med dreneringen er lettfylling, f.eks. Leca eller Hasopor. Det isolerer også veggen som en bonus.
Kanskje er det å forskuttere, men hva gjør man om det mangler opplysninger eller dimensjoneringen er for mindre last enn 250 kg/m2? Lar være å parkere, men kan man gjøre annet tiltak?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.