Hei

Har flyttet til et rekkehus og lurer på om veggen som er innringet er bærende eller ikke, samt om det er selvbærende takstoler. Kommunen kunne ikke svare på dette skikkelig, og det er disse tegningene jeg har klart å få frem og beskrivelsen.

Det jeg kan lese ut er at det er yttervegger som er bærende. Noen med mer kunnskap som kan svare på dette? Har tegnet inn hvordan takstolene ser ut når jeg så opp på loftet. Virket å være W takstoler. Beklager mine dårlige paint skills. ;)

Plantegning av et hus med vegg i stuen markert i rødt og W-takstoler i en takseksjon. Diskusjon om bærende vegger og takstoler. Svart-hvitt teknisk beskrivelse av bygning med detaljer om materialer, grunnarbeid og strukturelle elementer. Inkluderer ulike bokser og tekster.

En fagverkstakstol er normalt frittbærende mellom sine ytterpunkter. Ingen av mellomveggene her er bygget for å være bærende. Det som kan påvirke bildet er at normene for snølast har endret seg ganske mye i ditt område siden huset ble bygget på begynnelsen av 70-tallet. Det kan derfor være grunn til å kontrollere takstolens dimensjoner. Det som kunne skje er at nedbøyningen blir litt større når det har snødd mye. Samtidig finnes jo den veggen som går parallelt med den du vil ta ned, og som gjør samme jobben. Jeg er ganske sikker på at du kan fjerne den ønskede veggen, men litt forsiktighet er alltid på sin plass. Huset er tegnet av HSB:s arkitektkontor hvilket borjar for kvalitet.

Takk for svaret. Det som er at den veggen er dessverre allerede borte. Vi har bodd her bare 2 måneder og fikk vite nå at det har vært en vegg der. Det som er gjort er at toalettet er utvidet med ca 1m til. Derfor ble jeg litt bekymret dersom denne veggen var bærende.
Snølastene fra 70-tallet mot nå burde jo være mindre da det var vel mye mer snø før enn det er nå i vårt varme land?

Sånn ser det ut nå.
Plantegning over en etasje med soverom, bad og stue, hvor vegg er fjernet for å utvide baderommet. Balkong til høyre.

Så jeg burde ikke være bekymret? :)

Det kanskje var mer snø før enn nå, men normene var helt feil før i visse områder og de var veiledende for konstruksjonen. Vi har hatt mange takras på grunn av feilaktige snølaster.

På din nye tegning finnes jo veggen som avgrenser mot soverommene fortsatt, det var den jeg mente. Gå opp på loftet og mål opp de ulike delene på en takstol så får vi noe å sammenligne med.

Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
vurderer om veggen som er innringet er bærende eller ikke
Det står jo i din tekniske beskrivelse at bærende innervegg har 70 mm stendere,
og øvrige innervegger har 44 mm stendere.
Så det er vel bare å måle?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det står jo i din tekniske beskrivelse at bærende innervegg har 70 mm stendere,
og øvrige innervegger har 44 mm stendere.
Så det er vel bare å måle?
Hvordan skal jeg kunne måle det når de er inne i veggen uten å rive bort veggen?

Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Hvordan skal jeg kunne måle det når de er inne i veggen uten å rive bort veggen?
Kanskje gjennom å bore et lite hull og måle dybden med en strømpepinne.
Veggene skal jo være 13 mm gips ifølge beskrivelsen.

Det gir dessverre ikke noe å måle veggene. En fagverkstakstol dimensjoneres for å være frittbærende, dvs ikke behøve støtte fra mellomvegger. Så kan forutsetningene ha endret seg. Tekniske beskrivelser bygget på blanketter som ikke alltid var optimale for situasjonen. Jeg foreslår at du gjør som jeg skrev i innlegg #4.

Nå har jeg vært og målt litt.
Brettet som ligger over ytterveggene er ca210x43, det samme med dette som ligger mot taket. Selve W er i ca92x44.
Lengden inne i huset mellom ytterveggene er ca9.5m, så legg til veggtykkelsen, så hviler takstolene på ca 10m spennvidde. Loft med synlige trebjelker og støttekonstruksjoner under et skråtak.

Typ så så det ut.

Beste svar

Det var jo veldig solide dimensjoner! Ifølge træguiden skal over- og underrammer, som de kalles, i snøson 2 med en spennvidde på 10 m og en takhelling på 14° (mindre gunstig) være minst 45x195. Det gir gode marginer.

J justusandersson skrev:
Det var jo veldig solide dimensjoner! Ifølge treguiden skal over- og underrammer, som de kalles, i snøsonen 2 med en spennvidde på 10 m og en takvinkel på 14° (mindre gunstig) være minst 45x195. Det gir gode marginer.
Så jeg bør kunne puste ut og ta en kaffe mao?

Ta to! Send også en takknemlighetens tanke til HSB:s arkitektkontor.

• Liker
Turbo-Danne og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ta to! Send også en takknemlighetens tanke til HSB:s arkitektkontor.
Takk for hjelpen. Håper på det beste. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.