Kanskje et merkelig spørsmål. Holder på å lese om hvordan man bygger vegger av ulike materialer osv, for å få litt mer kjøtt på beina. Ikke noe prosjekt på G, men føler at jeg rett og slett vil kunne mer.
Noe som ikke helt har festet seg ennå er når man bruker ulike typer ytter- (og også inner)hjørner. F.eks tapetrim, nocoat, aquabead og alle som finnes der ute. Trodde først at det var mye for å forsterke selve vegg"strukturen". Men det handler egentlig mer om at hjørnene skal tåle mer støt rett og slett?
Kan noen ta meg gjennom dette på en pedagogisk måte? Har sittet og sett på videoer når de setter opp ytterhjørner, og har lest om dem - men ikke helt når de skal og ikke skal brukes.
God jul!
Noe som ikke helt har festet seg ennå er når man bruker ulike typer ytter- (og også inner)hjørner. F.eks tapetrim, nocoat, aquabead og alle som finnes der ute. Trodde først at det var mye for å forsterke selve vegg"strukturen". Men det handler egentlig mer om at hjørnene skal tåle mer støt rett og slett?
Kan noen ta meg gjennom dette på en pedagogisk måte? Har sittet og sett på videoer når de setter opp ytterhjørner, og har lest om dem - men ikke helt når de skal og ikke skal brukes.
God jul!
Beste svar
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 286 innlegg
Da må ha en regel i hjørnet uansett så disse former for lister er bare for å forsterke gipsen mot angrep fra f.eks. barn, koner, dyr m.fl. som ikke har følelsen for hvor mye en gipsvegg tåler. (Har absolutt ingenting å gjøre med klønete menn som støter til hjørner med planker, bord osv.) 
Normalt så regler man og på regelstammen setter man deretter gips eller OSB/plyfa/råspont og deretter gips. I ytterhjørnene deretter passende forsterkning avhengig av hvilken type skader man regner med. I garasjen satte jeg en foring i metall, i huset selvklebende lister i plast med en tynn metall i. Er det et sted som ikke risikerer å bli skadet eller bevege seg kan man bare sparkle.
Etter listene sparkler og sliper man. Til slutt male/tapetsere.
Normalt så regler man og på regelstammen setter man deretter gips eller OSB/plyfa/råspont og deretter gips. I ytterhjørnene deretter passende forsterkning avhengig av hvilken type skader man regner med. I garasjen satte jeg en foring i metall, i huset selvklebende lister i plast med en tynn metall i. Er det et sted som ikke risikerer å bli skadet eller bevege seg kan man bare sparkle.
Etter listene sparkler og sliper man. Til slutt male/tapetsere.
Litt i den retningen jeg også var inne på da. Så generelt kan man kanskje si at ytterhjørner brukes mer i offentlige miljøer, og rom som (som sagt) risikerer å få litt mer støt. Og de trengs altså egentlig aldri innendørs i en vanlig bolig... Typ. Blitt litt klokere nå, takk!R Robert-san01 skrev:Da må man ha en list i hjørnet uansett, så disse formene for lister er bare for å forsterke gipsen mot angrep fra f.eks. barn, koner, dyr m.fl. som ikke har følelsen for hvor mye en gipsvegg tåler. (Har absolutt ingenting å gjøre med klumsete menn som støter til hjørner med planker, bord osv.)
Normalt så setter man opp stendere og på stenderverket setter man deretter gips eller OSB /plyfa/råspont og så gips. I ytterhjørnene deretter, passende forsterkning avhengig av hvilken type skader man regner med. I garasjen satte jeg en skinne i metall, i huset selvklebende lister i plast med en tynn metall i. Er det et sted som ikke risikerer å bli skadet eller bevege på seg, kan man bare sparkle.
Etter listene sparkle og slipe. Til slutt male/tapetsere.
Klikk her for å svare