Hei!
Jeg skal montere konstruksjonsfiner på veggene i garasjen min. Jeg blir imidlertid litt usikker på klassifiseringene, og lurer på om noen har peiling på hvilken plate jeg bør kjøpe?
Hornbach selger en 15mm P30 C+/C plate for 339 kr
BauHaus selger en 15mm CPC CE2+ plate for 349 kr
10 kr er ikke så stor forskjell, men hvilken er "best"?
Jeg skal montere konstruksjonsfiner på veggene i garasjen min. Jeg blir imidlertid litt usikker på klassifiseringene, og lurer på om noen har peiling på hvilken plate jeg bør kjøpe?
Hornbach selger en 15mm P30 C+/C plate for 339 kr
BauHaus selger en 15mm CPC CE2+ plate for 349 kr
10 kr er ikke så stor forskjell, men hvilken er "best"?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Trenger du konstruksjonsfiner, de er ment for bærende konstruksjoner.
"vanlig" finer duger hvis du skal ha det bak gips.
Protte
"vanlig" finer duger hvis du skal ha det bak gips.
Protte
Jeg har tenkt å henge opp overskap og skulle ville unngå å kortslutte overalt, men samtidig være sikker på at skapene ikke faller ned på bilen... så derfor tenkte jeg å bruke Konstruksjonsplywood'en... Har du noen idé om hva som skiller de ulike plate-typene ovenfor?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Nei jeg har ingen anelse om forskjellene. Helt vanlig plywood vil holde så bra som helst.
Hvis du skruer med cc 200 mm mot bjelkene og setter flere skruer (i overkant) som holder fast skapene så kommer det til å fungere.
Protte
Hvis du skruer med cc 200 mm mot bjelkene og setter flere skruer (i overkant) som holder fast skapene så kommer det til å fungere.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Og dessuten er det tilstrekkelig med 12 mm for det er vel reglet med 600 cc.
Protte
Protte
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er enig med prototypen, det holder med 12 mm kryssfiner for det aktuelle formålet. 15 mm kryssfiner har like mange finér som 12 mm, så det er ingen avgjørende forskjell.
Det finnes eldre og nyere systemer for merking av kryssfiner, samt europeiske og amerikanske varianter. P30 betyr at bøyestyrken (som du ikke utnytter når du monterer platene stående) er 30 MPa (megapascal). CPC forteller om kvaliteten (spesielt mengden kvister) på overflatefineren på frem- og baksiden. A,B,C,D hvor A er best, er en amerikansk klassifisering. P betyr at kvister kan være reparerte. Skal kryssfineret være synlig anbefaler jeg at du ser på hvordan de ser ut før du kjøper dem. Det er viktigere enn hva de har for merking.
Det finnes eldre og nyere systemer for merking av kryssfiner, samt europeiske og amerikanske varianter. P30 betyr at bøyestyrken (som du ikke utnytter når du monterer platene stående) er 30 MPa (megapascal). CPC forteller om kvaliteten (spesielt mengden kvister) på overflatefineren på frem- og baksiden. A,B,C,D hvor A er best, er en amerikansk klassifisering. P betyr at kvister kan være reparerte. Skal kryssfineret være synlig anbefaler jeg at du ser på hvordan de ser ut før du kjøper dem. Det er viktigere enn hva de har for merking.
Klikk her for å svare