K
Kan jeg bytte ut gulvsponet i konstruksjonstegningen med glattkant eller må hele takkonstruksjonen beregnes på nytt da?

Kan få glattkant for samme pris som gulvspon så det er et spørsmål om hva som er best og tre føles jo alltid bedre enn spon

Er det gulvet i et boareal?
Da vil jeg sterkt anbefale dette.
Lett å legge, ingen liming, pent og sterkt.
Jeg har det på loftet, men skulle ønske jeg hadde hatt det i hele huset i stedet for 1-, 2- og 3-stavs lamellparkett:

Furu gulvplank i økonomikvalitet, 26x190 mm, pris 175 kr/m2.

http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html

Bor du i nordre Skåne så er det jo ikke langt å reise.
Ellers finnes det vel lignende gulv hos de fleste byggevarehus.
Men GS Bygg har alltid hatt gode priser synes jeg.

En fordel med glattkant er at det ikke inneholder kjemikalier slik som gulvspon gjør.

K
Ja, jeg er klar over fordelene, at det er mindre kjemikalier og mindre svikt. Spørsmålet er om totalstabiliteten kan påvirkes negativt siden glattfresingen ikke gir samme skiveeffekt som et limt undergulv av 22 mm spon.

Det er 28x120 det handler om. Spikrer jeg det, vil det ikke kunne brukes som gulv, ikke sant?

Om det er cc 60 cm så blir det utmerket med 28 mm tykke bord.

Selvfølgelig spikrer du bordene. Hvordan er delvis en smakssak. Rett ovenfra med pene smidde spiker, eller skråspikre i noten for skjult spikring. Skjøt over bjelke og fordel skjøtene mellom bjelkene så du unngår generalskjøt, med mindre du har en bærende vegg under.

Rett ovenfra pleier man ikke spikre annet enn økonomirom der man normalt ikke går med bare føtter. Det går imidlertid å spikre forsenket, men da tror jeg man bruker klippspiker.

Beste svar

Jeg er enig med alle de foregående om at slettsport er mye hyggeligere enn sponplate. Men, hvis sponplaten skal være skrulimmet, er det en viktig del av konstruksjonen (gulvbjelkenes nedbøyning) som man ikke kan endre på uten videre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.