Eftersom en del i en annan tråd efterlyste lite bilder och kommentarer om olika projekt så fotade jag lite med mobilkameran under veckan.
Filerna ligger publika under Telia Säker lagring på denna länk...
https://lagring.storegate.se/user/F...4-0b2b-4b31-92a1-9c2014af62db&Folder=10823807
Materialet är alm, egensågat från timmer för några år sedan med Logosols timmerjigg och Husqvarna 288XP.
I verkstan klyvs plank numera med handcirkel, riktas och klyvs vidare med DW bordscirkelsåg.
Maskiner som använts är bordscirkelsågen förstås, radialarmsågen för kapning, rikthyvel, planhyvel och bandputsar.
Borrning i pelarborr, hålen går snett för att man skall kunna komma åt att skruva dem.
Ytbehandlingen utgörs av kokt linolja.
Länken verkar funka för mig i alla fall. Och jo, det gick åt en del tvingar, där är 18 fogar som skall hållas ihop så i korthet kan man aldrig få för många tvingar...
/Kent
Filerna ligger publika under Telia Säker lagring på denna länk...
https://lagring.storegate.se/user/F...4-0b2b-4b31-92a1-9c2014af62db&Folder=10823807
Materialet är alm, egensågat från timmer för några år sedan med Logosols timmerjigg och Husqvarna 288XP.
I verkstan klyvs plank numera med handcirkel, riktas och klyvs vidare med DW bordscirkelsåg.
Maskiner som använts är bordscirkelsågen förstås, radialarmsågen för kapning, rikthyvel, planhyvel och bandputsar.
Borrning i pelarborr, hålen går snett för att man skall kunna komma åt att skruva dem.
Ytbehandlingen utgörs av kokt linolja.
Länken verkar funka för mig i alla fall. Och jo, det gick åt en del tvingar, där är 18 fogar som skall hållas ihop så i korthet kan man aldrig få för många tvingar...
/Kent
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
En grej hände förresten under byggets gång...
Förra helgen började min DW744'a wobbla som ¤#%¤#%&& och lät värre än tidigare. Kollade först kolen och insåg sen att det var dags att riva ner motorn på den.
Med motorn isär så trillade kulorna ut ur rotorns lager och det var lögn i, se ovan, att få av kullagerbanan eftersom lagret sitter ca 6-7 mm från rotorns kontaktytor. Nytt lager på Biltema kostade 15:- och där hade de även avdragare för just dessa jobb för ca 200:-
Den avdragaren är ett absolut måste! Dessutom sitter det en segerring precis vid lagret så små krokar är också ett måste, den ringen måste nämligen bort innan man ens kan försöka dra av lagret.
Lite nytt fett i planetväxeln och sågen känns som ny
Jo, det tog några timmar och om nån skall göra samma operation så se för tusan till att göra jobbet på ett rent golv, vissa delar trillar nämligen bort under demonteringen. Torxbits 15 till 25 behövs med.
/Kent
Förra helgen började min DW744'a wobbla som ¤#%¤#%&& och lät värre än tidigare. Kollade först kolen och insåg sen att det var dags att riva ner motorn på den.
Med motorn isär så trillade kulorna ut ur rotorns lager och det var lögn i, se ovan, att få av kullagerbanan eftersom lagret sitter ca 6-7 mm från rotorns kontaktytor. Nytt lager på Biltema kostade 15:- och där hade de även avdragare för just dessa jobb för ca 200:-
Lite nytt fett i planetväxeln och sågen känns som ny
Jo, det tog några timmar och om nån skall göra samma operation så se för tusan till att göra jobbet på ett rent golv, vissa delar trillar nämligen bort under demonteringen. Torxbits 15 till 25 behövs med.
/Kent
Kanonfin.
Det är ju kalas snickarboden!!!
Några frågor bara:
Vad är det för tjocklek på steget? Gissar på 28 mm.
Hur gjorde du halvt i halvt. Använde du 744:an, radialarmsågen eller fräste du? Jag gissar på att du använde radialarmsågen.
Några frågor bara:
Vad är det för tjocklek på steget? Gissar på 28 mm.
Hur gjorde du halvt i halvt. Använde du 744:an, radialarmsågen eller fräste du? Jag gissar på att du använde radialarmsågen.
Var tvungen att gå ut och mäta, sånt här bygger jag oftast bara på känn.
Tjockleken på stegen 25 mm. Stommen är 39x28. Lite udda mått men fick ut hyfsat ur plankan så.
Just här körde jag med 744'an för halvningarna, dessa bitarna passade liksom bra för den. 744'an är ju ingen stor såg så så fort det blir jobbigt att hålla ämnena så går jag över till radialen.
Sailorman>Mer plats ja... här är liksom mer än trångt, mycket milt sagt.
Håller på att göra ett nytt övre steg *mutter*...
Min jenny ville nämligen prompt ha ett hål i det steget som handtag och eftersom detta är en julklapp till henne så får jag väl göra henne till viljes. Dock blir det inte det gamla vanliga med två hål som man sågar mellan utan något lite mer konstnärligt *ler* Bilder kommer...
/Kent
Tjockleken på stegen 25 mm. Stommen är 39x28. Lite udda mått men fick ut hyfsat ur plankan så.
Just här körde jag med 744'an för halvningarna, dessa bitarna passade liksom bra för den. 744'an är ju ingen stor såg så så fort det blir jobbigt att hålla ämnena så går jag över till radialen.
Sailorman>Mer plats ja... här är liksom mer än trångt, mycket milt sagt.
Håller på att göra ett nytt övre steg *mutter*...
Min jenny ville nämligen prompt ha ett hål i det steget som handtag och eftersom detta är en julklapp till henne så får jag väl göra henne till viljes. Dock blir det inte det gamla vanliga med två hål som man sågar mellan utan något lite mer konstnärligt *ler* Bilder kommer...
/Kent
kul att se projektet!
efter att ha läst att Du var tvungen att modifiera pallen så att den fick ett hål/handtag upptill, så kan jag inte låta bli att bifoga denna bild. det är en pall som IKEA säljer för 99 kronor.
är ditt bygge möjligen inspirerat härifrån? den är väldigt lik den Du har byggt!
naturligtvis så är det mycket roligare att bygga själv än att köpa, så jag klandrar dig inte. snickarglädjen när man gör något med sina egna händer är enorm, och tillfredsställelsen över att se resultatet är obeskrivligt.
efter att ha läst att Du var tvungen att modifiera pallen så att den fick ett hål/handtag upptill, så kan jag inte låta bli att bifoga denna bild. det är en pall som IKEA säljer för 99 kronor.
är ditt bygge möjligen inspirerat härifrån? den är väldigt lik den Du har byggt!
naturligtvis så är det mycket roligare att bygga själv än att köpa, så jag klandrar dig inte. snickarglädjen när man gör något med sina egna händer är enorm, och tillfredsställelsen över att se resultatet är obeskrivligt.
*S* Vete tusan om jag någonsin kommer att bli inspirerad av IKEA och missförstå mig rätt nu. De gör suveräna saker till ett vettigt pris och det är bra. Å andra sidan är alla deras möbler masstillverkade och byggda så att de kan packas i ett platt paket.
Tror mer att min inspiration kommer från äldre dagar, t ex den gustivianska tiden där det gjordes mycket vackert, sengustivanskt ihop med tidig empire tycker jag är den bästa epoken, speciellt om man kan blanda det med nya moderna möbler, precis som man gjorde med de möblerna då det begav sig.
Nåväl, tillbaka till tomteverkstaden...
Ligger några nya bilder på sidan, tror nog de flesta kopplar hur det förhoppningsvis kommer att se ut. Utgångmaterialets tjocklek när det nu ligger mellan knektarna är 30 mm så jag har tack och lov lite att ta av. Vete tusan om jag ens orkat göra detta utan vissa maskiner. Långbandputsen är liksom rätt trevlig här.
Be mig bara inte att göra detta med rundade hörn *S*
Dessutom gjorde jag en mindre miss, tur klingan är skarp...
Det var liksom rätt korkat att kapa av mittbiten (den löstagbara) innan allt gått en vända i rikten men det ser ut att lösa sig ändå. Gissar att det är ett inte alla som förstår missen så jag kan säga att jag just nu bara limmar ihop sågade ytor och det är inte alls att rekommendera. Memo till mig är att ta fler pauser och tänka mer *S*
/Kent
Tror mer att min inspiration kommer från äldre dagar, t ex den gustivianska tiden där det gjordes mycket vackert, sengustivanskt ihop med tidig empire tycker jag är den bästa epoken, speciellt om man kan blanda det med nya moderna möbler, precis som man gjorde med de möblerna då det begav sig.
Nåväl, tillbaka till tomteverkstaden...
Ligger några nya bilder på sidan, tror nog de flesta kopplar hur det förhoppningsvis kommer att se ut. Utgångmaterialets tjocklek när det nu ligger mellan knektarna är 30 mm så jag har tack och lov lite att ta av. Vete tusan om jag ens orkat göra detta utan vissa maskiner. Långbandputsen är liksom rätt trevlig här.
Be mig bara inte att göra detta med rundade hörn *S*
Dessutom gjorde jag en mindre miss, tur klingan är skarp...
Det var liksom rätt korkat att kapa av mittbiten (den löstagbara) innan allt gått en vända i rikten men det ser ut att lösa sig ändå. Gissar att det är ett inte alla som förstår missen så jag kan säga att jag just nu bara limmar ihop sågade ytor och det är inte alls att rekommendera. Memo till mig är att ta fler pauser och tänka mer *S*
/Kent
Trevligt projekt kent! Mycket intressant att läsa om och titta på. Dessutom mycket snyggt! handtaget 1 det övre steget är som du säger lite roligare än än 2 borrade hål och såga emellan.
Lite frågor:
1, Varför klyver du först med handcirkel? hade det inte varit lättare att göra det direkt i 744an? Är det pga att bitarna är väldigt långa, eller någon annan anledning?
2, Vilka fördelar ser du med att kapa med radialarmsåg istället för tex en vanlig kap/gersåg? Har liten erfarenhet av radialarmsåg så jag har ingen koll.
3, Hur, exakt, går man tillväga när man ytbehandlar med kokt linolja? Fördelar med denna metod? Antar att det behöver upprepas lite då och då som en oljad bänkskiva typ?
Lite frågor:
1, Varför klyver du först med handcirkel? hade det inte varit lättare att göra det direkt i 744an? Är det pga att bitarna är väldigt långa, eller någon annan anledning?
2, Vilka fördelar ser du med att kapa med radialarmsåg istället för tex en vanlig kap/gersåg? Har liten erfarenhet av radialarmsåg så jag har ingen koll.
3, Hur, exakt, går man tillväga när man ytbehandlar med kokt linolja? Fördelar med denna metod? Antar att det behöver upprepas lite då och då som en oljad bänkskiva typ?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
1. Virket är okantat, har spänningar i sig och är även lite ojämnt.
Det gör att jag hela tiden löser överströmsskyddet om jag försöker mig på det med 744'an, dess bord är dessutom i minsta laget för den operationen.
När det är riktat är det dock inga problem att använda 744'an.
2. Ingen direkt fördel vid just kapning, mest det att min kap/ger är i bilen och jag har anhåll på radialen.
3. Bara slipa ner och stryk på med olja, det skall dock inte drypa av olja. Fördelen är att det är lätt att slipa ner skador och olja igen.
/Kent
Det gör att jag hela tiden löser överströmsskyddet om jag försöker mig på det med 744'an, dess bord är dessutom i minsta laget för den operationen.
När det är riktat är det dock inga problem att använda 744'an.
2. Ingen direkt fördel vid just kapning, mest det att min kap/ger är i bilen och jag har anhåll på radialen.
3. Bara slipa ner och stryk på med olja, det skall dock inte drypa av olja. Fördelen är att det är lätt att slipa ner skador och olja igen.
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Inte jag heller tyvärr.
Märkte det nu, märkligt eftersom de ligger på min plats hos Telia men skall kika lite på det senare idag.
/Kent
/Kent
Testar ny länk...
https://sakerlagring.telia.se/USER/Share.aspx?id=dca85354-0b2b-4b31-92a1-9c2014af62db
/Kent
https://sakerlagring.telia.se/USER/Share.aspx?id=dca85354-0b2b-4b31-92a1-9c2014af62db
/Kent
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
