Har fått i uppgift eller rättare sagt en förfrågan om jag kan bygga ett massivt matbord i Ek. Designen är synnerligen enkel.
Bordet ska vara 2.5m långt och 1.1m brett. Då bordet är ganska långt och benen ska var placerad helt ute i hörnen så vill jag förstärka skivan så mkt som möjligt så att det inte böjer sig. Är bifogad lösning lämplig, att "kexa" brädorna?
Ngn med erfarenhet av så långa bord utan stöd mer än i hörnorna, räcker 40mm tjock topp?
Tacksam för svar
/M
Bordet ska vara 2.5m långt och 1.1m brett. Då bordet är ganska långt och benen ska var placerad helt ute i hörnen så vill jag förstärka skivan så mkt som möjligt så att det inte böjer sig. Är bifogad lösning lämplig, att "kexa" brädorna?
Ngn med erfarenhet av så långa bord utan stöd mer än i hörnorna, räcker 40mm tjock topp?
Tacksam för svar
/M
Får du lim på hela ytan så blir det starkare utan slejf. Stumlimmad fog duger. Svårigheten är att få den slät nog. I Plano-pressar går det. Några lamellkex här och där kan hjälpa till med styrningen. Kan du få hjälp att planhyvla någon stans? Du får göra skivan i två halvor då det inte är så vanligt med planhyvlar som tar 1100mm i bredd.
VH/Findus
VH/Findus
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Tveksamt, men om du också sätter en sarg runt, i linje med och ihop fogad med en tap till benen så borde det vara ok, läpligen fäster du då skivan i sargen (med möbelvinklar eller ännu snyggare med små trä klossar som kan röra sig utefter ett spår på insidan av sargen) för att tillåta rörelser i träet.
Personligen så tycker jag dessutom att ett bord blir snyggare med en sarg, ser lite naket ut utan. Som design feature kan du fräsa översta 5 mm på sargen ca 3-4 mm in för att skapa en skugg effekt mellan skiva och sarg.
Kexningen fungera säkert utmärkt, vad jag har försått så bidrar dom dock marginellt till styrkan, sälva limfogen torde vara fullt tillräkligt om inga spänningar förekommer i bitarna. Alltså bra riktade och planade.
Alternativ är en limfogfräsning, men den blir ju mera "synlig" i ändträet.
Personligen så tycker jag dessutom att ett bord blir snyggare med en sarg, ser lite naket ut utan. Som design feature kan du fräsa översta 5 mm på sargen ca 3-4 mm in för att skapa en skugg effekt mellan skiva och sarg.
Kexningen fungera säkert utmärkt, vad jag har försått så bidrar dom dock marginellt till styrkan, sälva limfogen torde vara fullt tillräkligt om inga spänningar förekommer i bitarna. Alltså bra riktade och planade.
Alternativ är en limfogfräsning, men den blir ju mera "synlig" i ändträet.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
torde gå bra, nu kommer man in på en inntresant fråga om fuktrörelse, detta förutsätter att de (som inte syns men som jag antar finns under bordskivan) "reglar" inte är fast i skivan, utan att dom tillåter en viss rörelse då trä sväller olika tvärs repektive med fiberriktningen. Lämpligen med te.x. avlånga hål för skurvar.
Lite för "grovt" desing för min smak men inte helt fel...lite Fransk lantkök känsla...
Lite för "grovt" desing för min smak men inte helt fel...lite Fransk lantkök känsla...
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
såg du något pris på bordet?
En gradregel är en bit som är infräst i ett kilformat spår på undersidan av en skiva för att hindra krökning. Om skivan görs i två delar så går det att få dit den utan att fräsa igenom kanterna. Tanken är förstås att den skall ha plats att röra sig i ändarna och inte på något sätt låsa fuktrörelsen.
En praktisk fråga, hur skall benen sitta fast om man skippar sargen?
Jag ser underredet som en komponent och skivan som "lös" ovanpå men det är mitt sätt...
/Kent
Jag ser underredet som en komponent och skivan som "lös" ovanpå men det är mitt sätt...
/Kent
Om du tittar noga på bilden i inlägg 5 så går det att ana reglar innanför de yttre benen under skivan. Antagligen så är det någon form av bult som håller fast där. Antingen genomgående eller med sargsprint i benen. Det blir stadigt nog i sidled. I längsled så behövs det någon stabil förankring av snedstaget. Det är ju inte en hyvelbänk så det behöver inte vara helt stumt. Men tyngden av all ek i bordet gör att jag nog skulle vilja att det är stadiga infästningar. Hade nog gjort en bom genom skärningspunkterna. Det skulle förstås göra det till ett bockbord och helt missa målet med designmödan.
VH/Findus
VH/Findus
Jo jag skulle oxå vilja ha en sarg eller ngt slags underrede. Men nu undrade kunden om det gick utan, så det är därför jag startade tråden 
Breadboards föreslog jag men hon skulle tänka på det...
Visst kan man ana ngn slags tvärsgående regel el dyl i bilden. Får ta och åka till Ilva och tjyvkika tror jag
Här är 2 liknande bord till
Breadboards föreslog jag men hon skulle tänka på det...
Visst kan man ana ngn slags tvärsgående regel el dyl i bilden. Får ta och åka till Ilva och tjyvkika tror jag
Här är 2 liknande bord till
Om du kan övertyga henne om en fanerad skiva så öppnas andra alternativ. Inte gott hopp om det. Har haft många diskussioner med beställare om fördelar med t ex ekfanerad mdf som stommaterial i kök. De kan till och med stå och hänvisa till folierade Rusta-grejer som 'riktig' ek då, och fråga varför det skall behöva bli såå dyrt. Det är bara att lämna det åt ödet och leta upp ett annat projekt när den sortens diskusioner dyker upp på offertstadiet.
Att försöka få till rena omöjligheter är inte värt det. Risken att det blir en tvist om resultatet är för stor. Att hoppas att en 40mm ekskiva skall vara formstabil är för mycket En breadboard kan knäckas loss helt om de får för sig att bära ut bordet i trädgården på midsommarafton. I bästa fall så spricker bara skarven med de årliga variationerna i fuktighet inomhus
VH/Findus
Att försöka få till rena omöjligheter är inte värt det. Risken att det blir en tvist om resultatet är för stor. Att hoppas att en 40mm ekskiva skall vara formstabil är för mycket En breadboard kan knäckas loss helt om de får för sig att bära ut bordet i trädgården på midsommarafton. I bästa fall så spricker bara skarven med de årliga variationerna i fuktighet inomhus
VH/Findus