Hepp!
Virade prexis ihop en ram till en badrumsspegel i finfin ek från nordvästra Skåne och det har därmed blivit dags för ytbehandling. Jag är rätt grön på ytbehandling med annat än målarfärg och klarlack.
Jag är ute efter en livfull, lite mörkare yta. Jag tänkte mig någon form av olja eller vax. Testade bivax på en provbit och det blev ju rätt snyggt. Tyvärr tycker jag att det blev lite för ljust så nu tänkte jag mig någon form av olja eller vax med en aningens pigment i. Det visade sig dock inte vara något man hittade i färgbutiken...
Med andra ord, vad borde jag leta efter samt var borde jag leta efter det?
Virade prexis ihop en ram till en badrumsspegel i finfin ek från nordvästra Skåne och det har därmed blivit dags för ytbehandling. Jag är rätt grön på ytbehandling med annat än målarfärg och klarlack.
Jag är ute efter en livfull, lite mörkare yta. Jag tänkte mig någon form av olja eller vax. Testade bivax på en provbit och det blev ju rätt snyggt. Tyvärr tycker jag att det blev lite för ljust så nu tänkte jag mig någon form av olja eller vax med en aningens pigment i. Det visade sig dock inte vara något man hittade i färgbutiken...
Jag brukar använda kulturhantverkarnas linolja plus linoljevax.
http://www.kulturhantverkarna.se/
Linoljan brukar göra trät mörkare men om det inte räcker kan du färga med oljebets i lämplig kulör först. (Eventuellt något utspädd om det blir för mörkt.) Lägg på med trasa och torka bort efter en liten stund. (tänk på risken för självantändning och dränk trasorna i vatten innan du slänger dem)
/B
http://www.kulturhantverkarna.se/
Linoljan brukar göra trät mörkare men om det inte räcker kan du färga med oljebets i lämplig kulör först. (Eventuellt något utspädd om det blir för mörkt.) Lägg på med trasa och torka bort efter en liten stund. (tänk på risken för självantändning och dränk trasorna i vatten innan du slänger dem)
/B
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Samköp? Jag är i precis samma fas av mitt snickrande. Menxerna har bra vaxer, bäst enligt de källor jag kan hitta, men jag kan inte hitta någon som säljer dem annat än postorder, och måste över pölen för att hitta alla produktvarianterna. Någon postade nyligen en sida om finish här, och den innehöll väldigt mycket godbitar.phl skrev:Hepp!
--- Mats ---
Perfekt: Förslag:phl skrev:
1. Inriktning: Samköp av materiel för bättre finsih på träbearbetade ytor
2. Fokus: Produkter för finish, inte vertkyg för ytbehandling
3. Låt oss hitta vad tillräckligt många tycker är intressant. Tankar:
1. Vax
2. Polish
3. Tinting
4. ??????
Om vi vet vad tillräckligt många är intresserade av, så blir det relativt lätt att hitta vad köpa (mitt fokus är inte hemligt, Menzerna ytbehandlingsprodukter, i huvudsak vax och polish).
Förslag på inkluderingar/exkluderingar?
--- Mats ---
Första gången jag halkade in på Menzerna var från denna sida: http://www.woodshopdemos.com/menu2.htmbengtn skrev:
Men de var med på den sida någon postade nyligen om experten på finish också, skall se om jag kan hitta forumet.
Det verkar på mi som om amerikanerna här har mycket mer fokus än vi på att jobba med trä och få fram en finish som bevarar trät, så jag tror det är internetköp som gäller.
--- Mats ---
Jepp, det var i ett forum om färgsputor (också vaknande intresse hos mig).Mats Bengtsson skrev:Första gången jag halkade in på Menzerna var från denna sida: [länk]
Men de var med på den sida någon postade nyligen om experten på finish också, skall se om jag kan hitta forumet.
Det verkar på mi som om amerikanerna här har mycket mer fokus än vi på att jobba med trä och få fram en finish som bevarar trät, så jag tror det är internetköp som gäller.
--- Mats ---
"Färgsprutegurun heter Jeff Hewitt. Han har skrivit böcker, bl.a. "Finishing", från Taunton press. Han driver även företaget www.homesteadfinishingproducts.com Där finns en del att läsa, och även ett forum."
--- Mats ---
Vill du ha en matt spegel?phl skrev:
ag tror du har rätt om att detta är kategorin blank finish, men skall nog även ses som en hård yta som inte grumsar ytan under (typisk bilvax, det är det under som är färg och mönster). Lika typiskt lack, det ger en hård yta, och en blak ytan, men med lite gul lyster.
Pigmenten/tinten/... Är också intressant för mig, så jag backar inte ur om du inte vill ha menzerna, min tro är att nummer ett är att hitta et ställe med hög kvalitet på ytfinish produkter, något som inte säljs i vanliga svenska butiker över disk.
--- Mats ---
Nu är det väl iofs ramen till spegeln som ska ha sig en omgång
Fast det är klart, är den matt kan man ju alltid skylla på det när man ser risig ut...
Har nog inte tid att glutta allt för mycket på nätet ikväll efter produkter. Hade dock tyckt det var kul om man fick tag i grejor snarast.
Har nog inte tid att glutta allt för mycket på nätet ikväll efter produkter. Hade dock tyckt det var kul om man fick tag i grejor snarast.
Om du nu vill slippa beställa olja, vax och annan bröte från andra sidan pölen...så kanske; Osmo Dekorvax (Valnöt, ek, antik, teak osv...) + Hårdvaxolja. Jobbar ej för företaget i fråga, det är vad vi råkar ha på snickeriet
Redigerat:
Om du vill ha tag i grejorna snabbt så säljs Timberex lite här och var (tex Theofils). De har en serie som heter Timberex Coloured, vilken innehåller pigment. Det finns en del att välja på, och här finns en provkarta på de olika varianterna (provbitarna är av fur, men det ger i varje fall en ungefärlig uppfattning om infärgningen de olika varianterna ger). Det går förstås att spä med "neutral" olja för att få mindre infärgning.
Bör tilläggas att jag själv inte testat Timberex... jag har däremot testat Osmo hårdvaxolja på detaljer i "utsatt" miljö (fukt i ditt fall) med mycket gott resultat. Osmo har även produkter för infärgning, men jag har inte satt mig in i dessa. Har för mig att man börjar med ett lager dekorvax som ger infärgningen, och sedan avslutar man med hårdvaxoljan. Osmo finns också hos Theofils (nu har jag nämnt den handlaren två gånger - nej, jag jobbar inte där, men handlar där ganska ofta och har därför lärt mig delar av deras sortiment).
EDIT: bigsnucke hann före med Osmo...
Bör tilläggas att jag själv inte testat Timberex... jag har däremot testat Osmo hårdvaxolja på detaljer i "utsatt" miljö (fukt i ditt fall) med mycket gott resultat. Osmo har även produkter för infärgning, men jag har inte satt mig in i dessa. Har för mig att man börjar med ett lager dekorvax som ger infärgningen, och sedan avslutar man med hårdvaxoljan. Osmo finns också hos Theofils (nu har jag nämnt den handlaren två gånger - nej, jag jobbar inte där, men handlar där ganska ofta och har därför lärt mig delar av deras sortiment).
EDIT: bigsnucke hann före med Osmo...
Redigerat: