Byggahus.se
Har under en period hållt på att renovera min nya lägenhet. Bland annat håller jag på att flytta mitt kök till ett annat rum. En tanke jag har är att jag skulle kakla över min nya diskbänk. Problemet är bara att där sitter en tapet, när jag skulle måla tyckte jag att det var ett alltför gediget arbete att helt plocka ner tapeterna, således målade jag rakt över tapeterna, och resultatet blev helt ok. Däremot noterade jag att tapeterna på sina håll satt en smula dåligt, och dessutom "vecklade sig" på vissa håll. Nu när jag ska sätta kakel så funderar jag på om jag verkligen ska kakla direkt på tapeten (med risk för att tapeten så småningom släpper), eller om det finns något annat alternativ. Det jag tänker mig är att antingen river jag ner tapeten, och tar fram betongen (med risk för att en hel del bitar lossnar), eller sätter jag en stor gipsskiva på området där jag ska kakla. Så jag behöver egentligen lite goda råd. Vad ska jag göra?
 
Lättast är väl att smälla dit gips, så skulle jag gjort.
 
Jag skulle ha tagit bort tapeten...
 
fördelen med att sätta en gipsskiva är ju att det går mycket fortare och du slipper jämna till väggen och så, men det bygger ju lite men det gör ju inget så länge du bara ska kakla under överskåpen , men inte så snyggt om du ska ut på väggar utan överskåp. jag hade satt gips under överskåpen och tagit bort tapeten där du inte har överskåp.
 
Jag har en liknande fundering inför köksbygge. Tänkte sätta plywoodskiva för att fästa skåpen i. Om vi också ska ha gips så bygger det förstås mer. Vi har ett korridorkök så varje millimeter räknas.

Kan man nöja sig med 12 mm plywood?

Kan man kakla direkt på plywoodskiva?
 
Tack för era förslag, fundera på vad jag ska göra. Poängen är att jag har tänkt att ha hyllor istället för skåp där jag ska kakla, så då kanske man skulle ta bort tapeten... Men det var en annan bekant som påstod att man kunde sätta dit en plastskiva som såg ut som kakel, dvs en fuskkakel-historia. Men är det verkligen möjligt, och var kan man hitta en sån. Har inte lyckats hitta nåt på nätet än...
 
Jag renoverade mitt kök och var helt inne på att ha glasskiva istället för kakel, så jag smackade upp väggfixartapet över gipsskivorna för att få ett helt jämnt underlag innan tapeten skulle upp.

Nu har vi ändrat oss och ska sätta kakel, kommer det påverka att jag har väggfixaren som underlag istället för gipsets pappunderlag? Tycker inte att det borde spela roll, men bäst att man frågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.