Hej

Har en planmonterad häll och har en rostfri diskbänk som är gjord exakt efter måtten på hällens instruktion men tyvärr så blir det en lite springa 1-2mm och den är något för låg ca 0.5mm.

Det står att man inte får palla upp hällen i manualen.

Hur bör jag göra?

"Foga spalten runtom med lämpligt värmebestädigt silikon Novasil S70 eller Ottoseal s70, Glätta tätningen med det verktyg som tillverkare rekomenderar"

Så här ser min ut:
Närbild på springa mellan rostfri diskbänk och en planmonterad häll, visar 1-2mm glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser tillverkarens bild ut men det är en rendering gissar jag på
http://media3.neff-
international.com/Product_Shots/1792x1018/MCSA00949199_DA3_PKN601DP1D_Plano_Bosch_def.jpg

• Närbild på en rostfri diskbänk med en springa vid kanten av en inbyggd häll.
    Skapa konto
Anledningen till glappet mellan häll o bänkskiva är pga att olika material beter sig olika vid ex värme. Att den ligger en bit ner är väl kanske lämpligt vid typ överkok. Det finns tillverkare som säljer material för att shimsa upp hällen men det är väldigt viktigt att det blir korrekt gjort så det inte blir en snedbelastning på glaskeramiken.

Btw använd inte silicon under för att "lyfta upp" den då det inte går att få bort hällen utan risk för att ta sönder den så serviceverkstäderna vänder bara i dörren om så är fallet.

Vet du någon som säljer dessa shims? Sp planmonteringad hällen ligga lite under diskbänk?
Då kanske allt är rätt gjort?

Men springa mellan häll och diskbänk fyller man ut med silicon och hur får man det snyggt?
Vad menas med "Glätta tätningen med det verktyg som tillverkare rekommenderar"

Jag förstår inte.
Ligger spishällen nedsänkt innanför diskbänksplåten?
Den skall väl ligga över plåten så att en ca 20 mm kant av glashällen överlappar plåten/bänkskivan?

Skiss av diskbänk med en häll som ligger 0.5mm under diskbänken och gap på 1-2mm.
Skapa konto

Gjorde en skiss som inte är skalenlig men hur det ser ut nu. Vitsen med planmonterad trodde jag var att den just skulle ligga i plan?

Redigerat:
Jag hade nog tejpat kanten med en bra vävtejp 1-2 lager beroende på hur högt man vill ha hällen.
Att palla upp hällen på ett fåtal punkter är nog som dom säger olämpligt.

KnockOnWood skrev:
Ursäkta, men jag begriper inte varför man skulle fälla in hällen så där.
Vad är syftet (annat än att krångla till det?

Här är en bra beskrivning på hur man installerar en häll:
[länk]
För att få det helt utan kanter.. jag kan absolut se poängen men hade inte gjort det själv, framförallt för att om häleln sen pajjar står man där med en obrukbar bänkskiva såvida man inte lyckas få tag på en till exakt lika stor häll

Jag hade kontaktat dom som gjort instruktionerna och frågat hur det är tänkt

pjkw skrev:
För att få det helt utan kanter..
...
Varför, varför varför?

Vad vinner man på det?

PS
Jag misstänker att det är någon slags estetik in i absurdum.
Jämt och fin och slätt och snyggt, ända in i bestickslådan :confused:

Jag förstår det bara inte, när det samtidigt leder till sådana här fel :o

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Varför, varför varför?

Vad vinner man på det?

PS
Jag misstänker att det är någon slags estetik in i absurdum.
Jämt och fin och slätt och snyggt, ända in i bestickslådan :confused:

Jag förstår det bara inte, när det samtidigt leder till sådana här fel :o
Förstår du inte idén med under/planlimmade hoar heller? Kanter samlar skit helt enkelt och en helt plan yta är lättare att hålla ren. Sen är det ju självklart en estetisk sak också

Snyggaste lösningen helt klart. Tror inte något alls blivit fel som någon påtalar här ovan. Jag skulle låta den ligga strax under i nivå just för om man kokar över. En spillkant helt enkelt. Gaggenau säljer shimsbitar men dom är mer tänkta att användas för att plana ut dåligt ursågade bänkskivor, vilket är ganska vanligt men det är ju en annan diskussion. Nån skriver vävtejp jag vet inte vad det är men det blir ju en hel del värme där under.
Ja använd silicon i "skarven" mellan häll och diskbänk. Gärna svart dåra...

DFYD123, tack
ok men då kanske allt är som det ska. Ska åka och köpa svart silikon men enligt instruktionen så ska den inte monteras fast mer än det inga fästen under men kanske brukar vara så?

En induktionshäll ligger oftast av sin egen vikt nuförtiden

Skitsnyggt, men kanske inte så kul den dagen man ska byta häll. Men verkligen snyggt!

(I min värld räcker det absolut som anledning)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.