Vi renoverar och ska bygga nytt kök. Jag vill gärna vara utan överskåp eftersom det blir en mer öppen känsla. Vi kommer ha mycket bänkyta så det blir mycket förvaring nertill. Är det någon här som har kök utan överskåp? Toppen eller botten?
Vi hade det i vårt förra hus på ena väggen och det ger en mycket "öppnare" känsla. Vi hade en öppen hylla bara för lite prydnadsföremål och sen två vägglampor (https://www.designonline.se/Product...riantId=03?nosto=productpage-nosto-DOLRelated).
Skulle vi ha större kök skulle jag definitivt göra likadant igen med bara högskåp på ena väggen och utan övre väggskåp på andra (eller en enorm köksö). I högskåpen skulle jag dock nu gjort om så man skulle få in kaffebryggare, vattenkokare, brödrost, etc. som annars alltid "skräpar" på bänken...
Skulle vi ha större kök skulle jag definitivt göra likadant igen med bara högskåp på ena väggen och utan övre väggskåp på andra (eller en enorm köksö). I högskåpen skulle jag dock nu gjort om så man skulle få in kaffebryggare, vattenkokare, brödrost, etc. som annars alltid "skräpar" på bänken...
Redigerat:
Det låter som en bra idé! Tack för svar.anders07 skrev:Vi hade det i vårt förra hus på ena väggen och det ger en mycket "öppnare" känsla. Vi hade en öppen hylla bara för lite prydnadsföremål och sen två vägglampor ([länk]).
Skulle vi ha större kök skulle jag definitivt göra likadant igen med bara högskåp på ena väggen och utan väggskåp på andra (eller en enorm köksö). I väggskåpen skulle jag dock nu gjort om så man skulle få in kaffebryggare, vattenkokare, brödrost, etc. som annars alltid "skräpar" på bänken...
Vi har inga väggskåp. Det jag gillar mest med det är att slippa stå med huvudet i skåpet när man lagar mat. Vill man kan det vara snyggt med ett skåp på passande plats på väggen. Detta kan gärna vara i avvikande färg.
Vi beslöt oss också för att inte ha överskåp på den sidan av köket som spisen är.
Efter lite räknande kom vi fram till att vi har med förvaring nu än vi hade i det gamla huset tack vare bättre planerade ytor.
Efter lite räknande kom vi fram till att vi har med förvaring nu än vi hade i det gamla huset tack vare bättre planerade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ni som gillar den "öppna looken", vem städar hemma? Det blir ett jäkla torkande och dammande för att hålla smuts men inte minst fett borta från hyllorna och dess innehåll inte minst. Näe, ju mer dörrar man kan stänga om köksprylarna desto bättre 
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
I valet mellan skåp eller öppna hyllor väljer jag tveklöst skåp. Framförallt av rengöringskäl. Men här i tråden verkar valet stå mellan överskåp eller inget alls på väggen. Det kan nog bli bra. Om man verkligen inte behöver förvaringsvolymen.
Utan överskåp, definitivt och 700 mm djup bänkskiva! Vi gjorde en tillbyggnad med bland annat nytt kök och hade då möjlighet att designa köket utan den begränsning som ett gammalt/befintligt kök innebär och vi valde då att göra det utan överskåp och i stället ha fönster över bänken.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det behöver ju inte vara antingen eller!
Hos oss har vi inga överskåp längs ytterväggarna, där spis, arbetsbänk och diskbänk sitter.
Men över en "kökshalvö" har vi överskåp för glas och porslin, som är lätt åtkomligt från både kök och matrum.
Luftigt och fint där man jobbar i köket, och samtidigt lite avskärmat mot "matrummet".
Alltså det bästa av allt.
Önskas bilder, så kan jag nog ordna några.
Hos oss har vi inga överskåp längs ytterväggarna, där spis, arbetsbänk och diskbänk sitter.
Men över en "kökshalvö" har vi överskåp för glas och porslin, som är lätt åtkomligt från både kök och matrum.
Luftigt och fint där man jobbar i köket, och samtidigt lite avskärmat mot "matrummet".
Alltså det bästa av allt.
Önskas bilder, så kan jag nog ordna några.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Jaa, som frågan ursprungligen ställdes blir det ju jämförbart med "behöver vi ett dubbelgarage eller inte? Hur har ni det?"
Och då är ju spontana motfrågan "Har ni kanske två bilar eller rentav fler? Eller kommer ni i framtiden att ha det?"
Dvs, era förvaringsbehov får väl avgöra om ni behöver överskåp eller inte. Om ni fixar förvaring för allt ni behöver/använder i samband med att ni lagar och äter mat utan att ni behöver ta till överskåp så — behöver ni nog dem inte! Just nu i alla fall. Jag vet inte och förmodligen ingen annan heller...
//Ronnie
Och då är ju spontana motfrågan "Har ni kanske två bilar eller rentav fler? Eller kommer ni i framtiden att ha det?"
Dvs, era förvaringsbehov får väl avgöra om ni behöver överskåp eller inte. Om ni fixar förvaring för allt ni behöver/använder i samband med att ni lagar och äter mat utan att ni behöver ta till överskåp så — behöver ni nog dem inte! Just nu i alla fall. Jag vet inte och förmodligen ingen annan heller...
//Ronnie
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Håll till godosaiter skrev:
Lägg märke till att detta inte är ett utställningskök uppbyggt för ett "Hemma hos"-reportage,
utan ett vanligt kök som verkligen används.
Därför finns både diskställning, diskborste, diskmedel, trasa och annat som annars inte verkar få finnas i ett designkök.
Och diskbänken köpte jag på blocket för 600 kr för fem år sedan.
Vitrinskåpen är vanliga IKEA överskåp, lätt modifierade så det sitter luckor både fram och bak.
Väggpanelen har nyss kommit upp, så alla lister och passbitar saknas fortfarande.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
"Brödkorgarna" på bänken är bara till för luddskallarna.
Lite av favoritplats för dem när det är dags förr middagsluren
Logga in
Skapa konto