Har äntligen hittat ett ställe som säljer wengeskivor till hyfsat pris och då säger han att de vägrar att under/planlimma hoar i trä eftersom trä och plåt rör sig olika och därför skulle det inte hålla...är det ingen annan som har diskho i sina träbänkar? och JA jag vet att det blir jättemycket underhåll med en träbänk vid vatten...
 
Är det kanske så att man oftast har överlimmade hoar i träskivor?
Jag gissar att det är svårt att få någon ordning på ändträet runt hon annars.

/pinebar
 
Hitintills funkar det utmärkt med en underlimmad ho i vår ekskiva. Ändträt får man olja precis lika mycket som skivan i sig.
 
Robert_Maria, har ni fått toknoja på att bänken ska bli förstörd av vatten m.m? Vi tänker ju oss en wengeskiva och att den ska "slitas snyggt"
 
Jag har underlimmad diskho i 40mm ekskiva (från Ikea förresten). På undersidan har jag gukkat dit silikon överallt där det går och inte syns. På ändträet har jag först mättat med kinesisk Tung Tree Oil (upprepade inoljandet varje dag i säkert en vecka), sedan med träolja från Färgriket och sedan vaxning från Färgriket.
FärgRiket, ekologisk färg och träolja

Detta gjordes för ca 6 månader sedan och än så länge håller ändträet. Skall väl göra om proceduren med oljandet/vaxandet snart.
 
Vi var på IKEA och ville ha en underlimmad ho på en ekskiva men de gör inte det. Enligt era erfarenheter funkar det tydligen ypperligt. IKEA vill kanske inte ta på sig ansvaret om det inte skulle bli så bra.
 
@lila
Nej vi har inte toknojja. Vi använder skivan till allt, till och med att baka på. Sedan rengör vi rätt och slätt. När det behöver slipas och oljas så gör vi det.

@annjo
IKEA har tidigare underlimmat sina hoar i skivor som är måttbeställda, de gjorde det åt oss för mindre än ett halvår sedan i alla fall. De kanske har upphört med det?
 
Tyvärr har de slutat med et helt. De enda hoarna de underlimmar är laminat. Vi ringde till en liten snickargubbe som ska hjälpa oss istället. Bevisligen går det ju!
 
Hemmakatten
Har erfarenheter från två bänkskivor i trä. Den ena i ek och den andra i bok.Den i ek var tre år och den hade börjat mörkna runt kanten på hon. Även den andra som var ungefär 4-5 år fick fula märken runt hon. Märken och fuktfläckar är nog oundvikligt att få i träbänkar oavsett hur noggrann man är.
 
Hemmakatten skrev:
Har erfarenheter från två bänkskivor i trä. Den ena i ek och den andra i bok.Den i ek var tre år och den hade börjat mörkna runt kanten på hon. Även den andra som var ungefär 4-5 år fick fula märken runt hon. Märken och fuktfläckar är nog oundvikligt att få i träbänkar oavsett hur noggrann man är.
I början av en träskivas liv måste man jobba hårt med att mätta materialet med olja, minsta slarv i början kan vara avgörande för hur det ser ut efter ett par år. Dessutom så är det så att ju nogrannare man är i början ju mer kan man slarva efter ett par år (med inoljningen).
 
Bra! då blir den en skiva i wenge...
 
lila skrev:
och då säger han att de vägrar att under/planlimma hoar i trä ...

Har hört på flera ställen att dom vägrar att underlimma i träbänkskivor, just för att det varit mycket problem med det, kanske något att ha i åtanke.
Det finns ju snygga hoar som man överlimmar oxå.
 
annjo skrev:
Vi var på IKEA och ville ha en underlimmad ho på en ekskiva men de gör inte det. Enligt era erfarenheter funkar det tydligen ypperligt. IKEA vill kanske inte ta på sig ansvaret om det inte skulle bli så bra.
Det är tydligen en hel del reklamationer på IKEAs träskivor. Inte nödvändigtvis för att skivorna är dåliga utan för att folk inte behandlar de korrekt. T.ex gäller inte garantin om du efter att ha mottagit träskivan inte oljar in den enligt instruktioner, utan tror att den inoljning som finns räcker. Den inoljing som finns är tillräcklig för transport, men inte mera. Misstänker samma sak med underlimmade hoar, det krävs en del efterarbete och folk tror att det inte behövs. Sen vill folk att fel (pga dålig inoljning) skall gå på garantin. För att sammanfatta ett långt samtal jag hade med kundtjänst på IKEA om saken...
 
Det säger sig självt att en träskiva kräver skötsel och underhåll. Vi har en ekskiva och oljar den varje vecka och ännu så länge så suger den girigt i sig av oljan.
 
Martin_Blomberg skrev:
Det är tydligen en hel del reklamationer på IKEAs träskivor. Inte nödvändigtvis för att skivorna är dåliga utan för att folk inte behandlar de korrekt. T.ex gäller inte garantin om du efter att ha mottagit träskivan inte oljar in den enligt instruktioner, utan tror att den inoljning som finns räcker. Den inoljing som finns är tillräcklig för transport, men inte mera. Misstänker samma sak med underlimmade hoar, det krävs en del efterarbete och folk tror att det inte behövs. Sen vill folk att fel (pga dålig inoljning) skall gå på garantin. För att sammanfatta ett långt samtal jag hade med kundtjänst på IKEA om saken...
Har har precis installerat en ny ekbänk med underlimmad ho från Ikea. Jag kan inte hitta något i instruktionerna som säger att en ekbänk med underlimmad ho ska behandlas annorlunda mot en ekbänk utan underlimmad ho.

Vad för efterarbete är speciellt med underlimmade hoar då? Efterdra skruvarna, eller .. ja nått annat? Den rostfria hon kan man ju inte direkt olja in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.