17 043 läst ·
30 svar
17k läst
30 svar
Montera fast granitskiva
Sida 1 av 3
Monterade dit mina granitskivor utan att fästa dem med något alls. Har inte rört sig 1 mm eller ens varit tillstymmelse till det (monterade för 1 år sedan).zplinter skrev:
Har inte heller limmat dem någon gång. Men Diapol, som sålde skräp-granit till mig använde någon form av lim som de var tvugna att skära bort när vi hävde köpet.
Om det handlar om en större bit så väger de så pass mycket att man normalt inte rubbar dem.
Om det handlar om en större bit så väger de så pass mycket att man normalt inte rubbar dem.
Hejsan!
Vi ställde oss samma fråga när vi skulle montera våra marmorskivor.
Fick svaret att egentyngden räcker. Ska varken skruvas eller limmas.
Skivorna är verkligen tunga och har inte rört sig en millimeter.
// Snäckan
Vi ställde oss samma fråga när vi skulle montera våra marmorskivor.
Fick svaret att egentyngden räcker. Ska varken skruvas eller limmas.
Skivorna är verkligen tunga och har inte rört sig en millimeter.
// Snäckan
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag fick rådet att göra små droppar PL 400 i hörnet mellan stomme och skiva innifrån skåpet. Man skulle inte få in det i onödan i springan.
Om man av någon anledning vill ta bort det i efterhand så är det bra om limmet sitter lätt åtkomligt för kniven.
Vi hade våra skivor liggande löst några veckor. De flyttade inte på sig (den minsta är 80x60 cm). men det var ganska enkelt att flytta dem för hand om man ville (största 165cm x 60). Så jag ville ha dem att sitta fast innan jag kaklade ovanför dem.
Om man av någon anledning vill ta bort det i efterhand så är det bra om limmet sitter lätt åtkomligt för kniven.
Vi hade våra skivor liggande löst några veckor. De flyttade inte på sig (den minsta är 80x60 cm). men det var ganska enkelt att flytta dem för hand om man ville (största 165cm x 60). Så jag ville ha dem att sitta fast innan jag kaklade ovanför dem.
johan77 skrev:
Varför inte silicon?
Dra nån silicon sträng innuti skåpet mot skivan.... lätt å å få bort om man nu skulle vilja de nån gng...
Stenhuggeriet jag köpte skivan av sade specifikt att silikon inte ska användas, eftersom det "migrerar" och efter lång tid kan skapa en mörk fläck som syns på ovansidan av granitskivan. Därför rekommenderade de sättlim. Jag har dock inte hört detta från fler källor än personen på stenhuggeriet.smiler skrev:
Kom på det också att hur gör man för att få en så osynlig skarv mellan två granitskivor som möjligt? mitt kök är så avlångt så jag var tvungen att dela upp granitskivan på tvådelar, man vill ju inte ha någon glipa direkt mitt på bänken.
Silikon är det värsta skit som finns. Rent uselt som lim dessutom.
Har man fått silikon på något så fastnar inget annat i framtiden. Kan dessutom sprida sig okontrollerat.
Använd ett sättlim om det är en limning du vill åstadkomma.
Har man fått silikon på något så fastnar inget annat i framtiden. Kan dessutom sprida sig okontrollerat.
Använd ett sättlim om det är en limning du vill åstadkomma.
Jag håller inte alls med. Silikon limmar alldeles utmärkt på ställen där man vill ha en lagom stark och utfyllande limfog. Ibland vill man ju inte ha den starkaste, utan att det ska vara demonterbart när den dagen kommer.
Om silikonet sprider sig okontrollerat för dig så är det nog inte silikonets fel.
Om silikonet sprider sig okontrollerat för dig så är det nog inte silikonets fel.