Jag har köpt granitskivor till mitt nya kök, och jag undrar om man limmar fast dom i bänkskåpen lr är dom så pass tunga att dom ligger kvar av sig sjäva??

PL400, dvs spik på tub?

zplinter skrev:
Jag har köpt granitskivor till mitt nya kök, och jag undrar om man limmar fast dom i bänkskåpen lr är dom så pass tunga att dom ligger kvar av sig sjäva??
Monterade dit mina granitskivor utan att fästa dem med något alls. Har inte rört sig 1 mm eller ens varit tillstymmelse till det (monterade för 1 år sedan).

Har inte heller limmat dem någon gång. Men Diapol, som sålde skräp-granit till mig använde någon form av lim som de var tvugna att skära bort när vi hävde köpet.

Om det handlar om en större bit så väger de så pass mycket att man normalt inte rubbar dem.

Jag lät en så liten bit som 30 x 60 x 3 cm ligga "löst"; den låg fint stilla pga sin egenvikt.

Vill du ändå limma så lägg någon liten klick sättlim i strategiska hörn. Använd inte silikon.

Hejsan!

Vi ställde oss samma fråga när vi skulle montera våra marmorskivor.
Fick svaret att egentyngden räcker. Ska varken skruvas eller limmas.

Skivorna är verkligen tunga och har inte rört sig en millimeter.

// Snäckan

Jag fick rådet att göra små droppar PL 400 i hörnet mellan stomme och skiva innifrån skåpet. Man skulle inte få in det i onödan i springan.

Om man av någon anledning vill ta bort det i efterhand så är det bra om limmet sitter lätt åtkomligt för kniven.

Vi hade våra skivor liggande löst några veckor. De flyttade inte på sig (den minsta är 80x60 cm). men det var ganska enkelt att flytta dem för hand om man ville (största 165cm x 60). Så jag ville ha dem att sitta fast innan jag kaklade ovanför dem.

johan77 skrev:
Jag lät en så liten bit som 30 x 60 x 3 cm ligga "löst"; den låg fint stilla pga sin egenvikt.

Vill du ändå limma så lägg någon liten klick sättlim i strategiska hörn. Använd inte silikon.

Varför inte silicon?
Dra nån silicon sträng innuti skåpet mot skivan.... lätt å å få bort om man nu skulle vilja de nån gng...

Jag ska också montera granitskiva i helgen o tänkte använda silikon.

Kolla LoimaanKiivis hemsida, de har mycket bra gör det själv-instruktioner :

Loimaan Kivi Sverige

>inredningssten>gör det själv

smiler skrev:
Varför inte silicon?
Dra nån silicon sträng innuti skåpet mot skivan.... lätt å å få bort om man nu skulle vilja de nån gng...
Stenhuggeriet jag köpte skivan av sade specifikt att silikon inte ska användas, eftersom det "migrerar" och efter lång tid kan skapa en mörk fläck som syns på ovansidan av granitskivan. Därför rekommenderade de sättlim. Jag har dock inte hört detta från fler källor än personen på stenhuggeriet.

• Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Kom på det också att hur gör man för att få en så osynlig skarv mellan två granitskivor som möjligt? mitt kök är så avlångt så jag var tvungen att dela upp granitskivan på tvådelar, man vill ju inte ha någon glipa direkt mitt på bänken.

Varför läser du inte på länken som miis gav dig? Där står ju precis allting du behöver veta om montering och skarvning, med bilder dessutom.

Silikon är det värsta skit som finns. Rent uselt som lim dessutom.

Har man fått silikon på något så fastnar inget annat i framtiden. Kan dessutom sprida sig okontrollerat.

Använd ett sättlim om det är en limning du vill åstadkomma.

Jag håller inte alls med. Silikon limmar alldeles utmärkt på ställen där man vill ha en lagom stark och utfyllande limfog. Ibland vill man ju inte ha den starkaste, utan att det ska vara demonterbart när den dagen kommer.

Om silikonet sprider sig okontrollerat för dig så är det nog inte silikonets fel. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.