Jag har en fundering på att såga ner två stora ekar som står på min tomt.
Stora ståtliga som säkert har stått 150-200 år, dessa är till och med utritade på kartan ser det ut som. Är det bara att sätta sågen i dem eller måste man be om någon sorts lov innan?
Stora ståtliga som säkert har stått 150-200 år, dessa är till och med utritade på kartan ser det ut som. Är det bara att sätta sågen i dem eller måste man be om någon sorts lov innan?
Vaddå fällningsförbud? Ingår det lövkrattning av komunen när de delar ut ett sådant? Jaja får kolla lite med komunen helt enkelt.yonna skrev:
Om det är fällningsförbud, vilken metod är då bäst för att få träden att tröttna lite så man kan få det upphävt?
Ytterligare en intressant aspekt, vem har ansvaret för om dessa mot all förmodan skulle blåsa omkull på mitt hus? Komunen som har delat ut ett fällningsförbud, eller jag som inte får fälla dem?
Kommunen kan skydda träd som bedöms vara skyddsvärda. Lövkrattningen står du för. Gamla ekar får man inte att tröttna, jag lovar att ditt hus är mer värt med dem på tomten.
Om träden är i dåligt skick, så att de riskerar att falla, får du säkert tillstånd av kommunen att ta ned dem. Skulle de falla ändå, så är det en sak mellan dig och ditt försäkringsbolag, dvs det är du som har ansvar.
That´s the law.
Om träden är i dåligt skick, så att de riskerar att falla, får du säkert tillstånd av kommunen att ta ned dem. Skulle de falla ändå, så är det en sak mellan dig och ditt försäkringsbolag, dvs det är du som har ansvar.
That´s the law.
Har lite samma problem, två stora ekar som ev ska ner alternativt trimmas. Den ena är över 400cm i omkrets och klassas således som jätteträd och är inventerat av komunen. Begärde att få ersättning av komunen för att trimma dessa (främst den största) så att det inte hängde så mycket över huset. De sa att de inte hade någon fond för detta just nu men att det kommer. Då kapar jag ner dem sa jag. Vipps så hade de fixat fram en arborist som fixa till det hela.
Ner ska de dock ändå en vacker dag, men för tillfället får de stå för de e riktigt fina.
Värsta man kan få e ju böter.
Ner ska de dock ändå en vacker dag, men för tillfället får de stå för de e riktigt fina.
Värsta man kan få e ju böter.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Njaa.. jag tror att det kan bli både ganska saftiga böter och skadestånd. I värsta fall alltså. Har du otur så pratar vi om 5 siffriga belopp.
Vi har ett torp i Valdemarsviks kommun och där det finns ett par ekar som vi ville ha bort. Jag ringde kommunen och frågade men dom hanterade inte dessa frågor och hade inga synpunkter utan föreslog att jag skulle kontakta skogsstyrelsen. Lite osäker på om det var dem men nånting sånt var det...hursomhelst pratade jag med en person där och dom hade i princip ingen synpunkt alls utan undrade bara om det är var "sparbanksekar" och kulturskyddat område eller liknande. Så åtminstonde i Valdemarsviks kommun är det mer eller mindre fritt att ta ner ekar som "är i vägen".
Jag kan föreställa mej hur mycket löv det ramlar av 2 ekar, har själv 12 st gamlingar bland alla andra lövträd ( lindar bokar). Vi städar grovt till hösten och väntar på stormvindar på vårenpiece skrev:
Vill inte ens räkna hur många turer med lövknytten det blir men när jag sätter mej i ekarnas skugga en sommardag så är all slit glömt och vi skulle aldrig starta motorsågen för det. Nu har vi en stor tomt typ en park på 6000m2 och kan avsätta en undanskymd plats för lövhögen som sjunker rätt snabbt.
Ser du bara nackdelar i att ha ett par ståtliga gamla ekar på din tomt? Finns det inga fördelar med dom? Eh.... köp en skön bänk att sitta på under eken och njut i stället för att räkna löv som faller
gaia
Visst är de stiliga, det kan jag inte sticka under stol med.gaia skrev:Jag kan föreställa mej hur mycket löv det ramlar av 2 ekar, har själv 12 st gamlingar bland alla andra lövträd ( lindar bokar). Vi städar grovt till hösten och väntar på stormvindar på våren... och sen tar vi en stor presennik, krattar ihop löv på den, knyter och drar paketet till en hörna på tomten där det töms för att ligga på hög bakom buskarna och bli till mylla med tiden.
Vill inte ens räkna hur många turer med lövknytten det blir men när jag sätter mej i ekarnas skugga en sommardag så är all slit glömt och vi skulle aldrig starta motorsågen för det. Nu har vi en stor tomt typ en park på 6000m2 och kan avsätta en undanskymd plats för lövhögen som sjunker rätt snabbt.
Ser du bara nackdelar i att ha ett par ståtliga gamla ekar på din tomt? Finns det inga fördelar med dom? Eh.... köp en skön bänk att sitta på under eken och njut i stället för att räkna löv som faller![]()
gaia
Problemet med eklöv är att de inte så gärna multnar
Jaja de får väl stå en stund till så får vi se om jag kan komma på något för att underlätta underhållet med löven.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Har inga som helst problem med att kompostera eklöv. Tar väl något längre tid än andra löv.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Har via samfälligheten, jag är delägare i, försökt få kommunens uppmärksamhet i samband med en trädfällning för ett par år sedan. Ett par samtal, ett par brev utan reaktion. Sedan skrev vi att om vi inte hör något ifrån kommunen inom en viss tid så fäller vi träden. Så blev det, vi fällde träden, men vi hade torrt på fötterna iom att kommunen har svarsplikt som ej fullföljts. Hur dessa träd var detaljplanerade vågar jag däremot inte säga (höll inte i ärendet själv).
I Lokalblaskan läste jag om en tant som tog ned grannens träd (i detta fall då på en annans tomt vilket skiljer detta fall och här pga telefonledningstrassel). Böter på 50 loppor och lika mycket till för att täcka rättegångskostnaderna. Hemmapularens femsiffriga verkar ju därför realistiska.
Med andra ord är det värt att kolla upp, men räkna inte med kommunens stora intresse...
I Lokalblaskan läste jag om en tant som tog ned grannens träd (i detta fall då på en annans tomt vilket skiljer detta fall och här pga telefonledningstrassel). Böter på 50 loppor och lika mycket till för att täcka rättegångskostnaderna. Hemmapularens femsiffriga verkar ju därför realistiska.
Med andra ord är det värt att kolla upp, men räkna inte med kommunens stora intresse...
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det där med att agera för att koimmunen inte sköter sin svarsplikt håller nog inte formellt. Det var ju det argument som anvöndes av killen som byggde för 15 miljoner på djurgården för en massa år sedan, fick senare riva (tror jag).
Han hävdade att han hade ju sökt bygglov, när kommunen inte hade besvarat hans ansökan efter en vecka så antog han att det var OK att bygga (helt underbar argumentation).
Han hävdade att han hade ju sökt bygglov, när kommunen inte hade besvarat hans ansökan efter en vecka så antog han att det var OK att bygga (helt underbar argumentation).