Hej,
Kommunen har byggt en vattengrop för att samla upp dagvatten vid stora nederbörd. Vid normala fall skall gropen vara tom. Eftersom allt är nytt och alltid stått där vatten vet inte än hur botten på gropen kommer att se ut, förmodligen en massa lera och gegga att fastna i. Gropen är ca 15m x 15 m och 1,5 m djup. Det finns inget stängsel runt gropen, det är bara att springa rätt in.
Eftersom gropen ligger i område där det bor 20 tal barn och närmaste hus ligger bara 50 m ifrån har jag kontaktat kommunen och påtalat säkerhetsbrister. Har fått väldigt undvikande svar, att dem inte tänkte i sådana banor, att det inte var budgeterat för det, att bygga stängsel kostar mycket. Enda konkreta reaktionen från kommunens sida var att sätta upp skylt med texten Tillträde förbjudet ... Tyvärr så hjälper det inte mycket när barn vill känna på vatten eller bara kolla läget och trillar i.
Min fråga är, får kommun göra på det viset, finns det inga regler och lagar som reglerar det? Måste dem inte säkra upp så att närboende slipper oroa sig för sina barns säkerhet? Skulle jag göra likadant på min tomt så finns det klara regler hur vatten skall säkras så att barn inte trillar in och drunknar.
Vem kan jag vända mig till för att påtala säkerhetsbrister? Finns det någon tillsynsmyndighet som övervakar den här typen av vattenarbete?
Hälsningar
Waldemar Skiba
Kommunen har byggt en vattengrop för att samla upp dagvatten vid stora nederbörd. Vid normala fall skall gropen vara tom. Eftersom allt är nytt och alltid stått där vatten vet inte än hur botten på gropen kommer att se ut, förmodligen en massa lera och gegga att fastna i. Gropen är ca 15m x 15 m och 1,5 m djup. Det finns inget stängsel runt gropen, det är bara att springa rätt in.
Eftersom gropen ligger i område där det bor 20 tal barn och närmaste hus ligger bara 50 m ifrån har jag kontaktat kommunen och påtalat säkerhetsbrister. Har fått väldigt undvikande svar, att dem inte tänkte i sådana banor, att det inte var budgeterat för det, att bygga stängsel kostar mycket. Enda konkreta reaktionen från kommunens sida var att sätta upp skylt med texten Tillträde förbjudet ... Tyvärr så hjälper det inte mycket när barn vill känna på vatten eller bara kolla läget och trillar i.
Min fråga är, får kommun göra på det viset, finns det inga regler och lagar som reglerar det? Måste dem inte säkra upp så att närboende slipper oroa sig för sina barns säkerhet? Skulle jag göra likadant på min tomt så finns det klara regler hur vatten skall säkras så att barn inte trillar in och drunknar.
Vem kan jag vända mig till för att påtala säkerhetsbrister? Finns det någon tillsynsmyndighet som övervakar den här typen av vattenarbete?
Hälsningar
Waldemar Skiba
Redigerat:
Ordningslagen 3 kap 3-5 §.
Kommunen är skyldiga att utan skäligt dröjsmål se till att skydda hela området och man ska särskilt tänka på risker för barn.
Rent spontant kan jag väl tänka mig att 1-3 dagar är väl en rimlig tid för att smälla upp någon sorts tillfälligt staket. Ta kontakt med lokaltidningen så är fixar kommunen problemet på en eftermiddag...
Kommunen är skyldiga att utan skäligt dröjsmål se till att skydda hela området och man ska särskilt tänka på risker för barn.
Rent spontant kan jag väl tänka mig att 1-3 dagar är väl en rimlig tid för att smälla upp någon sorts tillfälligt staket. Ta kontakt med lokaltidningen så är fixar kommunen problemet på en eftermiddag...
Ett likartat fall där Svedala kommun fick anlägga stängsel kring sin damm efter polisens föreläggande. Detta trots att dammen designats för att hindra tillträde:
https://lagen.nu/dom/ra/1999:40
https://lagen.nu/dom/ra/1999:40
I vår kommun anlades också en sådan här dagvattendamm, och där fick de efter närboendes protester (samma motivation som ni, farligt för barn), sätta upp staket. Det fick i SIN tur andra kommuninvånare att diskutera om man isåfall inte också borde inhägna alla kommunens åar, insjöar och kuster också...
Är det verkligen ett vattendjup på 1,5 m eller är det 1,5 meter från övre kant till botten på gropen? Det spelar ju lite roll eftersom det är en slänt ner och om vattendjupet är max 20 cm så behövs väl inget skydd enligt reglerna.
Eftersom det är en grop som normalt skall vara tom så låter nämligen 1,5 m vattendjup som lite väl mycket.
Sen kan nog jag personligen tycka att det ibland är lite tvetydigt med reglerna om skydd och staket runt dammar och poler. I tex Stockholm är det vatten överallt i staden med kanter från kajer och bryggor samt slänter ner i vatten precis överallt och där behövs inga staket och jag tror ingen skulle förvänta sig det heller. Och var går gränsen mellan en slänt ner i vattnet på en stor damm och en strand...??
När kan man förvänta sig ett föräldraansvar damm, sjö, hav....? Och när blir en damm en liten sjö..utan staket i såfall. Mest en undran!!
Eftersom det är en grop som normalt skall vara tom så låter nämligen 1,5 m vattendjup som lite väl mycket.
Sen kan nog jag personligen tycka att det ibland är lite tvetydigt med reglerna om skydd och staket runt dammar och poler. I tex Stockholm är det vatten överallt i staden med kanter från kajer och bryggor samt slänter ner i vatten precis överallt och där behövs inga staket och jag tror ingen skulle förvänta sig det heller. Och var går gränsen mellan en slänt ner i vattnet på en stor damm och en strand...??
När kan man förvänta sig ett föräldraansvar damm, sjö, hav....? Och när blir en damm en liten sjö..utan staket i såfall. Mest en undran!!
Redigerat:
Jag tycker det är självklart att det skall upp ett staket omedelbart! 1,5 meter är ganska mycket, speciellt när det kommer till barn.
Klippt från Boverkets hemsida:
(Meningen längst ned borde räcka för att de skall sätta upp ett staket innan veckan är slut anser jag.)
BASSÄNGER
fl En bassäng skall anordnas så, att den får ett tillfredsställande skydd mot
fl barnolycksfall.
Som hinder mot att ett barn faller i en bassäng godtas ett s aket eller en
skyddstäckning enligt följande:
o Staketet har en höjd av minst 0,9 m och ansluter väl mot marken, sä att ett
barn inte kan krypa under det. Staketet utförs av t ex vertikala spjälor med
erforderlig styrka och med högst 100 mm fritt avstånd mellan spjälorna.
Staketets grindar förses med säkerhetsbeslag
o Skyddstäckningen utgörs av en presenning eller av ett skyddsnät med en
största maskvidd av 50 mm. Nätet förutsätts ha en tillräcklig hållfasthet
och vara tätt fäst runt bassängen på ett sådant sätt att ett barn inte kan
krypa under det och så, att det vid belastning inte sjunker under
vattenytan.
En plaskdamm, prydnadsdamm e d med ett vattendjup av högst 0,2 m
godtas normalt utan särskilda skyddsåtgärder.
Klippt från Boverkets hemsida:
(Meningen längst ned borde räcka för att de skall sätta upp ett staket innan veckan är slut anser jag.)
BASSÄNGER
fl En bassäng skall anordnas så, att den får ett tillfredsställande skydd mot
fl barnolycksfall.
Som hinder mot att ett barn faller i en bassäng godtas ett s aket eller en
skyddstäckning enligt följande:
o Staketet har en höjd av minst 0,9 m och ansluter väl mot marken, sä att ett
barn inte kan krypa under det. Staketet utförs av t ex vertikala spjälor med
erforderlig styrka och med högst 100 mm fritt avstånd mellan spjälorna.
Staketets grindar förses med säkerhetsbeslag
o Skyddstäckningen utgörs av en presenning eller av ett skyddsnät med en
största maskvidd av 50 mm. Nätet förutsätts ha en tillräcklig hållfasthet
och vara tätt fäst runt bassängen på ett sådant sätt att ett barn inte kan
krypa under det och så, att det vid belastning inte sjunker under
vattenytan.
En plaskdamm, prydnadsdamm e d med ett vattendjup av högst 0,2 m
godtas normalt utan särskilda skyddsåtgärder.
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Jag har flyttat off topic inlägg som handlade om regler kring inhängad av vattendrag kontra föräldraansvar till den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/jurid...gnad-vid-vattendrag-kontra-foraldransvar.html
Här hjälper vi TS med frågan:
- Får kommunen göra så här?
- Vilka lagar och regler reglerar det?
- Vem kan jag vända mig till?
Här hjälper vi TS med frågan:
- Får kommunen göra så här?
- Vilka lagar och regler reglerar det?
- Vem kan jag vända mig till?
/Moderatorwsew skrev:Min fråga är, får kommun göra på det viset, finns det inga regler och lagar som reglerar det? Måste dem inte säkra upp så att närboende slipper oroa sig för sina barns säkerhet? Skulle jag göra likadant på min tomt så finns det klara regler hur vatten skall säkras så att barn inte trillar in och drunknar.
Nu hamnade mitt inlägg mellan två trådar, så jag löser det på detta sätt.harry73 skrev:
Vattenmagasinet är inte utformad som en lekdamm och ska inte heller användas så. Den har varierande vattendjup, branta kanter, botten som antingen är lerig, eller kanske är fylld med springsten. Ändå kan den uppfattas som lekdam och det gör den oberäknelig för framförallt mindre barn, men även större.
Skulle den vara tom största delen av tiden, är det en sak, men jag håller med om att ett staket skulle passa bra här.
Men att staket behövs är direkt också största problemet med magasinet. Tänk vilken möjlighet kommunen har att introducerar säkert öppet vatten i barnens lekmiljö.
Om man då läser den broschyr ( https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27469.pdf ) som utgivits av MSB (Myndigheten för samhällsskydd...) tillsammans med ansvariga myndigheter så står det två viktiga saker:
"Staket kan placeras runt poolen eller dammen, eller runt tomten. Bör täcka alla sidor."
Dvs inte att det skall täcka alla sidor.
Detta skall då läsas tillsammans med den andra viktiga saken som står i samma broschyr:
"Lämna därför aldrig barn ensamma i badet eller i närheten av en fylld pool eller damm. Små barn bör bada på gripavstånd. Sätt heller aldrig ett annat barn att övervaka badningen."
Dvs det finns nog inte något definitivt regelverk som gör att man kan kräva ett runt om täckande staket utan det är fastighetsägaren, kommunen i detta fallet, som får avgöra om det faller inom ramen för en säker plats för barn och det kommer nog också att läggas visst ansvar på tex förälder om man brustit i tillsyn om en olycka skulle ske och inte enbart på kommunen som inte har stängslat hela dammen.
"Staket kan placeras runt poolen eller dammen, eller runt tomten. Bör täcka alla sidor."
Detta skall då läsas tillsammans med den andra viktiga saken som står i samma broschyr:
"Lämna därför aldrig barn ensamma i badet eller i närheten av en fylld pool eller damm. Små barn bör bada på gripavstånd. Sätt heller aldrig ett annat barn att övervaka badningen."
Dvs det finns nog inte något definitivt regelverk som gör att man kan kräva ett runt om täckande staket utan det är fastighetsägaren, kommunen i detta fallet, som får avgöra om det faller inom ramen för en säker plats för barn och det kommer nog också att läggas visst ansvar på tex förälder om man brustit i tillsyn om en olycka skulle ske och inte enbart på kommunen som inte har stängslat hela dammen.
Tolkningen av regelverket är nog inte att man kan välja om man vill sätta upp ett staket eller inte, utan snarare så att man måste sätta upp ett skydd som motsvarar ett staket som är minst 0,9 meter högt som barn inte kan krypa under eller klättra över .....osv. Det kan vara en mur, pooltak eller annat. Att man inte behöver ha staket runt om betyder kanske att man inte måste bygga staket om poolen har en sida mot tex en husvägg.oceanis skrev:Om man då läser den broschyr ( [länk] ) som utgivits av MSB (Myndigheten för samhällsskydd...) tillsammans med ansvariga myndigheter så står det två viktiga saker:
Och regelverket uttrycker "skall-krav" både Boverkets, ordningslagen och MSB:s skrifter.
Håller inte med dig för boverkets regler stipulerar att "krav på barnsäkerhet gäller för tomter, byggnader och utrymmen där barn i förskoleålder kan tänkas vistas utan ständig tillsyn av vuxen".knipo skrev:Tolkningen av regelverket är nog inte att man kan välja om man vill sätta upp ett staket eller inte, utan snarare så att man måste sätta upp ett skydd som motsvarar ett staket som är minst 0,9 meter högt som barn inte kan krypa under eller klättra över .....osv. Det kan vara en mur, pooltak eller annat. Att man inte behöver ha staket runt om betyder kanske att man inte måste bygga staket om poolen har en sida mot tex en husvägg.
Och regelverket uttrycker "skall-krav" både Boverkets, ordningslagen och MSB:s skrifter.
Det förväntas inte att barn ska vistas fritt i samhället utan tillsyn utan det förväntas att tillsyn sker när man inte är på tomt, lekplats, i hemmet eller lokaler där det kan förväntas att barn normalt springer fritt.
Om man läser Boverkets regler så står det följande:
"Med utrymmen där barn kan vistas avses rum, delar av rum eller utrymmen där barn i förskoleåldern ska kunna vistas eller kan tänkas uppehålla sig utan ständig tillsyn av vuxna. Exempel på sådana utrymmen är bostadslägenheter och gemensamma utrymmen i bostadshus som t.ex. korridorer, trapphus, tvättstugor och fritidslokaler. Hit räknas även gästrum i hotell och utrymmen i förskolor, barnavårdscentraler, barnkliniker, bibliotek, köpcentrum och andra liknande lokaler. De särskilda kraven gäller även sådana kommunikations- eller utrymningsvägar som hör ihop med utrymmen där barn i förskoleåldern kan tänkas uppehålla sig."
Reglerna gäller inte allt i samhället som du säkert förstår utan det finns krav och förväntan att vuxna har tillsyn till sina barn i vissa miljöer och även då utemiljön. Du har säkert sett massor av parkdammar med ganska flacka kanter utan några stängsel och det krävs inga sådana eftersom miljön är sådan att man förväntar att det finns vuxentillsyn.
Om det däremot tex skulle finnas en damm i direkt anslutning till en lekplats så förväntas det finnas ett stängsel.
Jag är ganska säker på att du missat lite av tolkningen i boverkets krav tills du kan visa på att det krävs staket/stängsel runt precis alla dammar, sjöar, vattendrag, badstränder etc. Det faller på sin egen orimlighet att det skulle krävas staket överallt där det fanns vatten som är djupare än 20 cm.
Det finns inget svart eller vitt när det gäller detta vilket flera domar har visat där polis, domstol, boverket och kommun inte ens kan komma fram till en samsyn på vad som gäller eller när man behöver staket. Så ditt tvärsäkra påstående om att det är ett skall-krav ska du nog vara lite försiktig med ;-)
Redigerat:
Samla ihop grannarna så att de flesta är ense och hör av er till kommunen.
Hänvisa till Boverket, MSB och ordningslagen.
Länk till Boverkets regler, 8:951 samt 8:952:
http://www.boverket.se/contentasset...br-bfs-2011-6-tom-bfs-2015-3-konsoliderad.pdf
Lycka till!
Hänvisa till Boverket, MSB och ordningslagen.
Länk till Boverkets regler, 8:951 samt 8:952:
http://www.boverket.se/contentasset...br-bfs-2011-6-tom-bfs-2015-3-konsoliderad.pdf
Lycka till!
Glöm då inte att först säkerställa att regelverket är giltig för den plats man nu vill få en ändring på.knipo skrev:
Klicka här för att svara