14 123 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Min sambo ska köpa in sig i min fastighet (villa)
Sida 1 av 2
Hejsan!
Vi har kommit överens om att min sambo ska få köpa in sig i min fastighet, vi har även tänkt att gifta oss men det skulle ej påverka arvsrätten till våra barn eftersom vi ej har några gemensamma.
Hon har 2 barn och jag har 2 barn.
Nu är det så att jag har separerat från en annan och löste då ut denne personen från fastigheten.
Har lån på halva husets värde i dagsläget.
Hur skall man gå till väga för att det ska bli en rättvis och bra lösning?
Vi har kommit överens om att min sambo ska få köpa in sig i min fastighet, vi har även tänkt att gifta oss men det skulle ej påverka arvsrätten till våra barn eftersom vi ej har några gemensamma.
Hon har 2 barn och jag har 2 barn.
Nu är det så att jag har separerat från en annan och löste då ut denne personen från fastigheten.
Har lån på halva husets värde i dagsläget.
Hur skall man gå till väga för att det ska bli en rättvis och bra lösning?
Jag hade sett till att värdera fastigheten, ge 50% till sambon, se till att sambon tar över halva ditt lån (dvs 25% av värdet) och upprätta sedan en skuldsedel på 25% av fastighetens värde från till dig. Då blir ni hälftenägare båda två och står båda på lånet.
Se upp för eventuell reavinstbeskattning när du gör detta. En bekant fick en rejäl skattesmäll pga vinst från en tidigare fastighetsförsäljning när han skrev halva fastigheten på sambon.
Se upp för eventuell reavinstbeskattning när du gör detta. En bekant fick en rejäl skattesmäll pga vinst från en tidigare fastighetsförsäljning när han skrev halva fastigheten på sambon.
hur fick den bekanta skattesmällen? det är väl bara om man säljer fastigheten eller är jag ute och cyklar?
funderar själv på hur sambon enklast ska bli hälftenägare av kåken...
funderar själv på hur sambon enklast ska bli hälftenägare av kåken...
Han hade uppskjuten reavinst från en tidigare försäljning, och då han skrev över halva fastigheten på sambon så räknades det som en försäljning och då fick han inte längre skjuta upp betalningen av halva reavinstskatten från den tidigare försäljningen.
Hm. Jo man får ju betala tillbaka eventuell uppskjuten reavinst (uppskov) även om man bara säljer del av fastigheten. Men om man ger bort den i gåva? Då har ju ingen försäljning skett... Bör nog kollas med skatteverket tycker jag. Ring och fråga!
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Ja det är ju så att om du ger bort något, men får ersättning (skuldbrevet i det här fallet) då räknas det i vissa fall inte som en gåva, utan som en dold försäljning. Om det gick att göra så utan begränsningar, så skulle vi se "hus gives bort för 3 miljoner, på hemnet".
Jag vet inte var gränsen går för vad som anses vara en försäljning.
Jag vet inte var gränsen går för vad som anses vara en försäljning.
Hur gör man praktiskt för att skriva över halva huset? Inskrivningsmyndigheten? Hjälper banken en med det?
Man författar ett gåvobrev alternativt köpekontrakt och skickar till Lantmäteriet. I mitt fall hjälpte banken till då vi även skrev över lån etc.thestrut skrev:
Edit: Gåvor måste först registreras hos Skatteverket innan man skickar in till Lantmäteriet.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 553 inlägg
Mmm stämmer, men skatteverket skall bara underrättas om det är gåva mellan gifta. Vet dock inte om sambos innefattas av detta. Gåvor till barn, övriga etc så behöver man bara regga hos lantmäteriet.
Om ni gifter er så påverkar det i högsta grad arvsrätten för era barn.Gruvbyggers skrev:
Om ni gifter er utan att skriva äktenskapsförord eller testamente kommer hennes barn att ärva halva huset om hon dör, och dina ärver halva huset om du dör. Detta oavsett ägarförhållanden.Gruvbyggers skrev:
Ni ärver inte varandra
Hade ni bara haft gemensamma barn hade det varit annorlunda (orubbat bo)
Det trodde jag...att den avlidnes 50% delas mellan kvarvarande make/a och den avlidnes barn....dvs 25% till make/a och resten ärver barnen sk "laga rätt" eller "arvslott"....annars har jag fattat fel.....sunqan skrev:
Edit: under förutsättning att man är gift och inte har ett skrivet testamente....
Redigerat:
Inte riktigt så. Det finns nåt som heter giftorättsgods...
Först görs en bodelning där makarnas samtliga tillgångar -hus, bil, båt, tavlor, juveler, sparpengar, aktier, fonder, privata pensionsförsäkringar (ej tjänstepension, den ägs av arbetsgivaren) läggs ihop, sedan drar man bort alla skulder. Av det som är kvar går 50% till den kvarvarande maken som giftorättsgods och 50% går in i dödsboet. I ert fall är det bara era respektive barn som ärver, inte kvarvarande make.
Vart att notera är att det är värdet och inte nödvändigtvis sakerna som ärvs... ni bör prata med varandra för att komma överens om hur ni vill det ska vara, även när ni är 75år... Sedan teckna nödvändiga livförsäkringar och skriva testamenten, och ta hjälp av en jurist. Det finns en del hakar...
Obs att man gör på samma sätt vid en skilsmässa
Först görs en bodelning där makarnas samtliga tillgångar -hus, bil, båt, tavlor, juveler, sparpengar, aktier, fonder, privata pensionsförsäkringar (ej tjänstepension, den ägs av arbetsgivaren) läggs ihop, sedan drar man bort alla skulder. Av det som är kvar går 50% till den kvarvarande maken som giftorättsgods och 50% går in i dödsboet. I ert fall är det bara era respektive barn som ärver, inte kvarvarande make.
Vart att notera är att det är värdet och inte nödvändigtvis sakerna som ärvs... ni bör prata med varandra för att komma överens om hur ni vill det ska vara, även när ni är 75år... Sedan teckna nödvändiga livförsäkringar och skriva testamenten, och ta hjälp av en jurist. Det finns en del hakar...
Obs att man gör på samma sätt vid en skilsmässa
Tänk på att, eftersom ni är sambos, skriva ett samboavtal där det framgår att huset INTE ingår i det som ska bodelas enligt sambolagen om ni går i sär. Annars får du 75% av bostaden och hon 25% om ni går isär, fast hon betalat in sig på halva.
Det är nämligen så att du skaffat bostaden innan ni blev ihop, och då ingår inte din del av huset i bodelning enligt sambolagen. Men hon skaffar ju sin halva i syfte att bio där med dig, och då ska hennes halva bodelas.
Arvsrätten för sambos utan gemensamma barn är inget konstigt, vars och en barn ärver och får ut sitt arv direkt. Kvarlevande make måste, om hen vill bo kvar i huset, ge dem pengar.
Det är nämligen så att du skaffat bostaden innan ni blev ihop, och då ingår inte din del av huset i bodelning enligt sambolagen. Men hon skaffar ju sin halva i syfte att bio där med dig, och då ska hennes halva bodelas.
Arvsrätten för sambos utan gemensamma barn är inget konstigt, vars och en barn ärver och får ut sitt arv direkt. Kvarlevande make måste, om hen vill bo kvar i huset, ge dem pengar.