När jag för några veckor sedan tackade ja till offert på installation (byte) av panna nämnde de att det var nya krav på anmälan till kommunen. Han skulle återkomma om detta. Nu är installationen planerad till måndag (17/10) och jag har inget hört. Jag läser på min kommuns hemsida om att det krävs en kontrollplan som ska godkännas innan installationen ens får påbörjas. Hur tusan ska det hinnas med till måndag?

Sen ska planen malas i byråkratins kvarnar och jag får elda först när jag skickat in protokoll från sotarn och sedan fått ok från kommunen. Känns som om jag får vara glad om jag får igång pannan till nästa vinter. :@

Vad händer om jag högaktningsfullt skiter i denna plan? Mannen som ska installera menade att det var hans plikt att informera, men att det är jag som får ta smällen om jag låter bli.

Jag byter ju inte typ av värmekälla, bara från en oljepanna till en renodlad pellets.

Jag blev lite nojig nu och ångrar nästan att jag inte valde att köpa in den och installera själv.
 
Du KAN få 10700 kr (0,25 prisbasbelopp) i straffavgift. (Vad du FÅR vet jag inte.)
 
Tycker det här är en sjuk regel. Har pratat med kommunen som säger att de har förstått att man har lite brådis om pannan ger sig mitt i smällkalla vintern, så de har anställt fler handläggare. Så nu tar det BARA 3 veckor att få ett ok på att man får installera. Men sen ska ju sotarn dit också och det protokollet ska skickas in tillsammans med anmälan igen och sen när det malt lite till i kvarnarna så kan man få ett ok på att elda!!

Vad tror de egentligen, att man kan vänta upp till 2 månader utan värmesystem? De säger att de gjort så här för att se till att alla anmäler, men jag tror effekten snarare blir att fler chansar och struntar i att anmäla.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.