Har nu efter ett par månaders boende upptäckt att att flertal lamputtag i taken sitter fel enl elritning.
T,ex sitter uttaget i masterbedroom 10 cm fel i sida. Man ser det varje kväll och morgon och ligger där och retar upp sig.
Vad tror ni om möjligheten att få detta ätgärdat vid tvåårsbesiktningen ?
Det innebär ju att taket måste läggas om för jag kommer inte att acceptera en täckplatta.
Hur allvarligt är detta i en besiktningsmans ögon ?

Orsaken kan vara att en takstol var i vägen så det inte var möjligt att placera lampan där du ville ha den.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

Det finna någon lag/avtal som säger att om entreprenörens kostnader för att åtgärda ett fel blir orimligt stora i förhållande till felet så får det "åtgärdas" genom prisavdrag i stället. Att göra om ett helt tak för att flytta ett lamputtag en dm låter för mig som ett typiskt exempel på att åtgärden är orimlig i förhållande till felet. Så du kan kanske kräva prisreducering. Du får alltså räkna ut vad huset hade varit värt om lamputtaget suttit en dm åt sidan och minska det med vad huset är värt i nuvarande utformning.

Sen kan man ju undra hur felet kan vara så störande? Vad är det fel i förhållande till?

Tja, normalt är ju att lampan sitter mitt i taket i ett sovrum och inte förskjutet åt sidan. Det ser inte klokt ut.

• Gilla
Daniel_1981
  • Laddar…
Vi hade också lagt ner en noggrann planering av ljuspunkterna till bl.a lampa över matbord,lampa över köksö.
Bygger man ett hus i toppsegmentet av tillverkare och betalar ett antal MILJONER kräver jag faktiskt att de följer ritningarna.

Jo det är klart, har de frångått ritningarna utan att diskutera eller ens informera dig ska du naturligtvis anmärka på det. Har du betalt huset klart eller har du fortfarande några pengar kvar att hålla inne med?

Tyvärr är det slutbetalt.

I det där läget då man har en elritning där man snackar om exakta placeringar på cm så måste snickaren placera sitt på ett sätt så att man som elektriker kan montera sina grejer där det är tänkt. Hamnar tex en regel, takstol, gles eller liknande på exakt det stället där man ska montera sin dosa så sätter man det helt enkelt på närmast bästa ställe om det inte i handlingar står att exakt placering är krav för då får snickaren snällt (där det går, flytt av takstol och väggregel är kanske drygt) flytta/såga av tex en bit gles så dosa kan sitta centrerad i rummet.

Jag kan säga att det är grymt svårt att få till dessa grejer då snickarna måste bygga som dom gör i många fall och göra hål eller kapa i bärande delar är ju inte att föredra. När man är ute efter sådan exakta placeringar är det bra att ha projektledare/konsult som håller efter med jämna mellanrum eller om man själv är byggherre kollar läget så att det följs eller i alla fall blir så bra som det möjligen fysiskt går. Knivigt både för kund och hantverkare sådana saker det där.

Det kan väl kvitta med 10 cm hit eller dit, löjligt. Bild önskas

Flytta sängen 10cm är enklare, och njut av resten :)

Retar man sig på att lampan sitter 10cm fel i sovrummet så tja....
Då retar man sig på det :P
Rätt ska va rätt, det håller jag med om.

T
TS måste ha varit uppe på stegen och mätt exakt, för inte fan ser man skillnad i ett stort tak om det "bara" är 10 cm?

Löjligt om ni frågar mig.....

Dagens i-landsproblem. Bing!! ;)

Till ämnet, vad har du för typ av lampa? Med t ex plafond så kan du ju sätta upp en ny krok 10 cm bredvid dn gamla och lampan täcker ändå både krok och uttag.

Jag har förståelse för om man räknat ut lampans placering till ett matsalsbord, så den blir centrerad över mittenstolsparet(6-stolars) om bordet inte går att flytta. Men i sovrummet om den hänger lite snett borde det gå att flytta möblerna på något sätt så det funkar, men det kanske är möblerat på ett speciellt sätt där med som jag inte kan föreställa mig.

Sen är det inget jättejobb att flytta ett lamputtag, tar en förmiddag med allt inkl återställning.

Noterar att det finns olika krav bland oss villaägare. Däremot kan jag fortfarande inte köpa att inte ritningar följs till punkt och pricka. Skulle byggarna se att det uppstår problem tycker jag att man skall bli informerad.
Tank77 skulle du bli glad om ratten i din nya bil satt 5 cm fel :) tror inte det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.