Byggahus.se
Kan inte nån vänlig själ :) hjälpa mig med en fråga som till viss del besvarats i andra trådar.

Jag ska bygga Eksjöhus, Aspudden (Jag och Janne, ;)). Std är 45 mm i golvet mellan över- och undervåningen. Jag vill dämpa ljudet som kommer från övervåningen (t ex TV, lek, musik mm) och då är frågan;

1. ska jag lägga ex 95 mm extra isolering
2. extra golvgipsskiva (istället för isolering)

Vilket ger bäst effekt i förhållande till vad det kostar att genomföra? Hur har ni andra gjort?

:) :) :)

I dag regnar det.... i morgon blir det säkert solsken ;D

/Jonte
 
Grattis till full member.

Kommer du att sätta igen alla öppningar mellan våningsplanen ??

Vi kör full öppenhet i entre samt vardagsrum så det känns lite överdrivet att isolera mer.

Är jag fel på det ??
 
Det kan variera mellan olika konstruktioner, men i de hus vi varit inne i som bara haft stegljudsisolering (45 mm) har det känts som att sitta inuti en trumma när någon gått på övervåningen och vi befunnit oss där nere. Vi kommer att ha 195 mm isolering för att i möjligaste mån minska stegljuden.

Problemet med stegljud är att de blir kraftigare om du förstärker bjälklaget med t ex kortlingar eller krysskolvning. Isolering med glas- eller stenull rår inte på de ljuden fullt ut.

Talar man med akustiker så säger de att det bästa är att bygga hängande innertak, isolerat från bjälklaget men det kostar ju en del och kräver högre takhöjd.

Andra alternativ är att ställa övervåningens rum på fjädrar eller bjälklag i betong men det blir ju ännu lite mindre billigt...

Kort sagt: Isolera så mycket som möjligt, fyll barskåpet och skaffa en bra stereo till nedervåningen så bryr du dig inte längre om oljuden från övervåningen. :)
 
Som jag berättat förut har vi fyllt hela mellanbjälklaget med 195 mm Ekofiber. Det är faktiskt väldigt tyst.
De flesta ljuden slinker upp från undervåningen via öppningen i vardagsrummet, rena megafoneffekten faktiskt.
 
Janne_B skrev:
Grattis till full member.

Kommer du att sätta igen alla öppningar mellan våningsplanen ??

Vi kör full öppenhet i entre samt vardagsrum så det känns lite överdrivet att isolera mer.

Är jag fel på det ??
Tackar... :) Fick jag en stjärna till nu? Ska jag bjuda hela forumet på tårta nu... ;)

Du är aldrig fel Janne...;D. Vi ska ju ha takkupa så därför blir det stängt ner till vardagsrummet. Fortfarande öppet vid trappen.

/Jonte
 
KarlXII skrev:
Som jag berättat förut har vi fyllt hela mellanbjälklaget med 195 mm Ekofiber. Det är faktiskt väldigt tyst.
De flesta ljuden slinker upp från undervåningen via öppningen i vardagsrummet, rena megafoneffekten faktiskt.  
Vad är Ekofiber... ::)? Har du totalt 195 mm?

/Jonte
 
BoD skrev:
Det kan variera mellan olika konstruktioner, men i de hus vi varit inne i som bara haft stegljudsisolering (45 mm) har det känts som att sitta inuti en trumma när någon gått på övervåningen och vi befunnit oss där nere. Vi kommer att ha 195 mm isolering för att i möjligaste mån minska stegljuden.

Problemet med stegljud är att de blir kraftigare om du förstärker bjälklaget med t ex kortlingar eller krysskolvning. Isolering med glas- eller stenull rår inte på de ljuden fullt ut.

Talar man med akustiker så säger de att det bästa är att bygga hängande innertak, isolerat från bjälklaget men det kostar ju en del och kräver högre takhöjd.

Andra alternativ är att ställa övervåningens rum på fjädrar eller bjälklag i betong men det blir ju ännu lite mindre billigt...

Kort sagt: Isolera så mycket som möjligt, fyll barskåpet och skaffa en bra stereo till nedervåningen så bryr du dig inte längre om oljuden från övervåningen.  :)
Tackar för ditt utförliga och kloka svar. Får nog rikta in mig på isoleringen...

/Jonte
 
Hur blir det med uppvärmningskostnaderna då ? Isoleringen mellan våningarna gör ju att värmen nerifrån inte når upp till övervåningen på samma vis...
 
men då går det ju åt mindre värme därnere istället ;)
 
KarlXII skrev:
men då går det ju åt mindre värme därnere istället ;)
Karl Kluring Kontrar.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.