Byggahus.se
En illustration av en träramkonstruktion, möjligtvis för en byggnadsdel eller en möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle enligt normen behöva 12-15 plintar till mitt planerade förråd på 4.8x8.5 meter. Men jag funderar på om konstruktionen i bifogade skiss skulle kunna funka? Var och en av de blå balkarna, som ligger 2.7 meter ifrån varandra (för att få samma nedböjning i miten av huset som vid väggarna), består av dubbla bjälkar 220x45. Endast fyra (bamsiga och väl förankrade i fast berg) plintar bär upp huset. Ytterväggarna ligger alltså cirka en meter utanför plintarna. I och med att de tvärgående 220x45 golvbjälkarna (gula i skissen) kommer att bära hela husets vikt, är det viktigt att de fixeras ordentligt i de längsgående golvbjälkarna (gula i skissen). Detta hus kommer att fungera som förråd, med förhållandevis lätt och utbredd last. Kan konstruktionen funka, eller har jag missat något väsentligt?
 
Tomture61
Utan att vara expert och gör en killgissing , ser heltokigt ut .
Inget / minimalt stöd för byggnadens ytterväggar .
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…

Bästa svaret

Själva idén är genomförbar men man får tänka till lite ang. stabiliteten. Dimensionerna får du räkna på. Lite förenklat så det du sparar på ett ställe får man istället betala på något annat. Själv hade jag lagt mer tid o pengar i grunden och försökt banta ovanliggande stomme.
 
Vad är det du vill uppnå? Det blir ju oftast krångligare och dyrare. Med det sagt...
Vi har en gäststuga som är byggd på detta sätt men det berodde på speciella förutsättningar. Vi hade en byggplats som man fick gå till i många långa trappor med en plintgrund som redan fanns på plats och inte passade det önskade huset mm.
 
F Frågan skrev:
Vad är det du vill uppnå? Det blir ju oftast krångligare och dyrare. Med det sagt...
Vi har en gäststuga som är byggd på detta sätt men det berodde på speciella förutsättningar. Vi hade en byggplats som man fick gå till i många långa trappor med en plintgrund som redan fanns på plats och inte passade det önskade huset mm.
Hej och tack för råd!
Jag vill minska plintjobbet helt enkelt - hellre fyra (ordentligt gjorda och extra grova) än 12-15. Det är troligen cirka en halvmeter ner till berg i blöt lerjord, med grova rötter och några bamsestenar. Och varierande mellan en halv och en meter från mark till bjälklag. Har ingen lust att dra dit en grävmaskin, så det blir handjobb. Men det Bosse påpekar är ju sant - om huset måste styvas upp extra så är det nog bättre att lägga pengarna på plintarna. Får kolla upp dimensionerna i husbyggsatsen och räkna ytterligare på stabiliteten. /Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.