Är det nån större skillnad igentligen. Förutom priset. Har fått sådana skillnader på priser så jag funderar på stenull istället för glasull. Vilket har bäst ljudisolerande förmåga av ljud som kommer utifrån. Håller på med att börja isolera ryggåstak.

Edit: Gör det nåt om man blandar glasull o Stenull?

kan svara på en annan bisak...

har personligen oerhört svårt att jobba med glasull (kliar nåt grönjävligt)

valde stenull just för att jag inte har några större problem där...

Kliar ja..... 8-) tänkte inte på det.....
Annars kan väl inte vara så stor skillnad, eller?
Inga andra kommentarer.
Nån? :-/

min byggare föredrar glasull, och han lyssnar jag alltid på (men eftersom kliandet för mig är helt absurt så kör jag minimalt med glasull)

• Gilla
tomtend
  • Laddar…
Den enda tekniska skillnaden är att stenull är värmetåligare än glasull ur brandsynpunkt men annars är same, same but different....

Skulle rekommendera glasull av följande anledningar:

1.) Glasullen har en förmåga att expandera ut igen efter lätt komprimering vilket gör att den "tätar" bättre mot ex. väggreglar/bjälklag m.m.

2.) Vid storleverans kommer 5 balar komprimerat vilket spar plats/utrymme.

Glasull helt klart. Dammar mindre och håller formen mycket bättre. Fick leverans av drygt 100m3 häromdagen. Har tidigare haft problem med att det kliar, men denna kliar knappt alls och retar inte luftvägarna speciellt mycket heller. Nytt recept ?

Skulle tro att stenull dämpar ljud lite bättre då det är tyngre,
men hur stor skillnad har jag ingen aning om.

TN skrev:
Skulle tro att stenull dämpar ljud lite bättre då det är tyngre,
men hur stor skillnad har jag ingen aning om.
Ungefär ingenting:-) om man inte kliver upp rejält i tyngd på den...Du skall upp i stapelfibern alt markskiva för att det skall bli lite skillnad...vanlig 12-15 kilos isolering är strumtsamma...+-1 dB är same, same but different...

• Gilla
Hutton
  • Laddar…
Men är det OK att blanda glas- och stenull?
Snart dags att isolera ovanvåningen (mansardtak) och tänkte 195mm glasull stående ytterst, 90mm liggande stenull, och 45mm stående glasull innanför ångbromsen. Tot: 335mm.
Kan det vara bra att blanda på detta viset så att man få lite bättre ljuddämpning?

Det är inga problem att blanda..

ur ljudsynpunkt så kvittar det nog.. Du lär inte märka nån skillnad..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.