Hej,
känns som att allt ska gå i vitt och ek. Ek, ek ek, i allt, från bänkskivor till möbler till golv, oljad eller lackad eller obehandlad...mörk eller vitlaserad...
Är det nån mer än jag som är lite trött på det?Känns som mina föräldrars uttjatade furu, som de envisades med att ha precis överallt ;) Respekterar allas tycke och smak, men undrar iallafall om nån kanske tycker som jag?

Kommer vi att ha tröttnat rejält på eken om sisådär 10 år, och byter tutti mot ett annat träslag?

TyraMyra

Ek ÄR redan uttjatat, särskilt oljad ek...  ;D. För att inte tala om panelgardiner... dessa två saker är i dagsläget rätt fantasilös inredning, om man vill vara modern... (med det sagt är det inte sagt att jag själv inte tycker att det kan vara snyggt och praktiskt i rätt miljö  ;)).

Nu är det ju mörka träslag som gäller; valnöt m.m, men det känns som att det också är på väg att börja dala. Det allra senaste nu är svartbetsade träslag (läckert med svartbetsade köksluckor!) eller zebrano, något som var inne just på 70-talet...

:)

lbg skrev:
Det allra senaste nu är svartbetsade träslag (läckert med svartbetsade köksluckor!) eller zebrano, något som var inne just på 70-talet...
Skämtar du?! Då är mina föräldrars kök hur inne som helst :P Jag som längtar efter den dag dom säger att det är dax att riva ut det...

Men för att återgå till eken. Håller helt och hållet med dig TyraMyra! Enda skillnaden är att jag aldrig tyckt om ek. Ådringen syns för väl, blir för randigt för min smak. Förstår inte hur det kan va så poppis... Skönt att höra att jag inte är ensam ;)

Inte heller jag har hakat på ek-trenden. Visst kan det vara snyggt, men inte hemma hos mig! Den enda ek som finns hos mig är orginalparketten från -56.
Är en ljustörstande människa så mina golv är i ask (hade velat haft kanadensisk lönn men plånboken protesterade vilt) och möblerna är mestadels vita. Har ett litet hel..te med att hitta ett nytt soffbord och köksbord+stolar som inte är i ek eller björk. Visst, det finns en del i vitt, men då inte i min smak..(det finns inte ett överflöd av möbelbutiker där jag bor)
Det lär ju inte bli lättare att hitta något när de ännu mörkare träslagen blir mer populära.

Jag har ett 70:tals kök i eklaminat. Det känns i mitt kök mörkt och trångt med så mörka luckor. Håller i godan ro på att byta ut till vita luckor istället. Det känns bara så mycket luftigare. Inte alls som om köket håller på att falla över en längre. Men min morbror har bytt sitt fd ljusare kök så att han nu har massiva ekluckor i hela köket. Där fungerar det då han har en helt annan planlösning, så jag tror att man inte ska stirra sig blind på materialet utan titta på vad man har för förutsättningar i sitt kök för att få det snyggt så att man själv trivs i det.

Alla träslag är väl 70-talets furu, fast vid olika tidpunkter. Kommer ihåg när alla valde grejer i bok. Den var det björk som var grejen. Sedan ek och nu valnöt och liknande träslag.

Jag är otroligt less på ek eftersom "alla" haft det i så många år nu.

Jag tycker att det handlar om att inte överdriva. Allt i huset måste inte vara i ek, i annat fall kan det bli jobbigt tillslut. En lite lagom blandning mellan målat o rena träslag blir oftast det bästa i längden.

Tråkigt för dem som har köpt hela möblemanget i ek o tröttnat på det, för det är inte billigt.

Finns det inte redan en svag liten tendens att furu är på väg tillbaka? Gjorde inte Jasper Morrison t ex nyligen en liten bokhylla i furu åt något möbelföretag som beställde en trendig produkt "i tiden"? Såg också Ingvar Kamprads mjölkpall i furu för Habitat i lobbyn till Scandic Anglais i Stockholm nyligen.

Som uppväxt på sjuttiotalet har jag varit kraftig motståndare till furu och har gjort allt jag kan för att eliminera furuspåren i sommarstuga och föräldrahem. Men jag tycker ofta det är så att saker som man verkligen avskyr börjar man plötsligt och helt utan förvarning gilla.

Det handlar ju också oerhört mycket om designen på möblerna. Jag tror inte det skulle vara omöjligt att göra ett snyggt matbord i furu med rätt design och ytbehandling. Kanske vore ett bra tema för examensarbeten på någon av designutbildningarna.

Det är väl så att om man överanvänder ett enda material så blir det "för mycket", oavsett vad det är.

Jag skulle tro att ek kommer att hålla länge till som en del i inredning, men kanske inte som en totallösning.

Själv gillar jag ask och björk, i viss mån ek och är direkt allergisk mot bok.
Furu/gran i rätt sammanhang är svårslaget, då tänker jag framförallt på golv.

Jag tror många är rädda för att blanda, men jag ser inget problem med det så länge det görs med viss eftertanke.

Jag har en farbror i Jämtland som ett tag hade snickeri, enligt honom dög ek bara till likkistor, riktiga möbler tillverkas av norrlandsfuru och björk. Punkt.

Jag gillar ek. Det känns som ett mera ädelt träslag än furu. Däremot har jag slutat att olja (med naturell olja) allt jag bygger/köper. Nu kör jag med vitpigmenterad olja, eller järnvitriol (gör eken svart).

Jo det är mycket ektjat nu...och så lite björk på det.
Vi har jagat ett snyggt furubord till vardagsrummet ett bra tag nu och som det ser ut så är det begagnat eller snickeri som gäller, utbudet i möbelaffärerna är lika med noll.

Ja, jag känner nog igen mig i era tankar. Tycker väl egentligen att ek är snyggt men vart man än går så har ALLA jag känner (förutom en enda familj) köksbord i ek. Det blir så trist. Själv har jag ett köksbord i björk från Ikea. Inte så snyggt men hellre det än ekbord. Problemet är att hitta snygga stolar till björkbord då allt finns i ek eller svarta/bruna skinnstolar. :(

Vi skall möblera hela vårt nya vardagsrum och jag har extremt svårt att bestämma mig för vad jag gillar. Ek vill jag inte ha, valnöt är för mörkt.....vita bord ser oftast väldigt plastiga ut....furu är uteslutet....ja, vad finns då kvar? Kanske får jag köpa björk och betsa eller vitolja det. ::)

jag tycker ek är bra framföraallt för att det har en ganska neutral brun färgtoning och en levande struktur. Furu funkar i lantliga miljöer. Mycket kvistar och så får det en väldigt karaktäristisk färg efters ett tag. Men som sagt.. 70-talskänslan kommer som ett brev på posten med storblommiga tapeter och oranga lampor. Björk=nordiskt ljus, sterilt men jag gillar det inte för att man hittar det överallt i offentliga miljöer typ kommunhus och konferensrum. Känns lite opersonligt. Tror mer valnöt och andra mörka träslag kommer gå furuns väg .. kommer kännas väligt "2005" om några år.

Kallar du det för allvarliga problem?
Ha ha....
Jösses....

Jag tror man har allvarliga problem om man väljer bort ek pga att "alla" har det...[/quote]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.