6 612 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Kritisk artikel om byggbranschen
Sida 1 av 3
Arkitekten Fredrik von Platen skriver en rejält kritisk artikel om byggbranschen:
http://www.byggvarlden.se/gastblogg...naden-har-gatt-i-baklas#.UhOjUmCe8_E.facebook
Klart läsvärt tycker jag.
http://www.byggvarlden.se/gastblogg...naden-har-gatt-i-baklas#.UhOjUmCe8_E.facebook
Klart läsvärt tycker jag.
Mycket tänkvärt....
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Artikeln är intressant, men lite mellan raderna verkar han efterlysa mer internationell konkurrens, det har fungerat för andra produkter. Men då måste man fråga sig hur kostnadsutvecklingen ser ut i andra länder. Är byggindustrin effektivare i resten av Europa? Jag vet inte, men jag tror inte att den är det.
Självklart skulle kostnaderna (tillfälligt) gå ned om vi släpper helt fritt med byggarbetare från olika låglöneländer, men det intressanta i jämförelsen med ex. bilindustrin, är om man kan effektivisera, så att det går åt färre timmar, mindre material, färre mellanhänder, färre fel som skall rättas. Det är en annan sak än att bara få arbetet utfört av någon som man kan betala lägre lön.
Det är helt klart att det finns stor bättringspotential.
Självklart skulle kostnaderna (tillfälligt) gå ned om vi släpper helt fritt med byggarbetare från olika låglöneländer, men det intressanta i jämförelsen med ex. bilindustrin, är om man kan effektivisera, så att det går åt färre timmar, mindre material, färre mellanhänder, färre fel som skall rättas. Det är en annan sak än att bara få arbetet utfört av någon som man kan betala lägre lön.
Det är helt klart att det finns stor bättringspotential.
Det har väl otaliga gånger påtalats av mååånga medlemmar här på forumet att det finns stora möjligheter att betala mindre för mer kompetens, eftersom det dräller av "så kallade" fackmän som tar höga arvoden samtidigt som det finns riktiga fackmän som tar betydligt mindre betalt, må så vara att de är dåliga på svenska.... Problemet för oss vanliga konsumenter är att avgöra vilka som är vilka, oavsett språk...hempularen skrev:
Det klart att man skulle kunna bygga billigare bostäder om viljan fanns....rätt styrning och lägre standard skulle öppna för storskalig byggnation.....självklart så skulle priserna på bef bostäder sjunka om det finns alt....
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men om man fokuserar på effektivitet och kvalitet i produktionen, som man gjort i de flesta andra näringar. Då borde vi kunna producera fler, bättre bostäder, till lägre pris, utan att det skulle vara med lägre standard. Det har fungerat i de flesta andra branscher, men inte i byggbranschen, där har utvecklingen under många år varit den motsatta.
Jag tror att byggbranschen skulle ha mycket att vinna på ett större kvalitetsarbete. Om man utgår ifrån att en slutbesiktning skall ha noll fel, och inför sanktioner mot de företag som inte klarar det. Fel inträffar i varje verksamhet, men det gäller att hantera dem, inte sopa under mattan som man standardmässigt försöker göra i byggbranschen. Och skräckbyggen som man hör talas om med typ 200 anmärkningar på slutbesiktningen borde innebära konkurs och näringsförbud.
Jag tror att byggbranschen skulle ha mycket att vinna på ett större kvalitetsarbete. Om man utgår ifrån att en slutbesiktning skall ha noll fel, och inför sanktioner mot de företag som inte klarar det. Fel inträffar i varje verksamhet, men det gäller att hantera dem, inte sopa under mattan som man standardmässigt försöker göra i byggbranschen. Och skräckbyggen som man hör talas om med typ 200 anmärkningar på slutbesiktningen borde innebära konkurs och näringsförbud.
Vilka väljer att bli byggare? Väljer man att bli det för att man vill eller för att betygen inte räcker till?
Kanske ligger en del av förklaringen där? Alltså män i 30-40 års åldern som blivit snickare/byggare/rörmockare etc för att de inte klarade av att bli något annat går till jobbet varje dag å drar benen efter sig.
Bland högutbildade yrken har de allra flesta valt att jobba på ett visst jobb eller med ett visst yrke för att de vill det så därför kanske man vill prestera å förbättra på ett annat sätt.
Räknar man inte oxå med svinn på typ 20% vid ett vanligt hyreshusbygge?
lite OT:
Utanför min arbetsplats bygger man en stor byggnad - åkeriverksamhet. Vid ett övergångställe har man grävt å sprängt för att kunna lägga ner kablar. På samma plats, alltså exakt samma plats, har man sprängt 5 gånger i olika omgångar inom loppet av 3-4 månader.
Först för att lägga ner fjärrvärme till bygget, sen för el, sen för fiber, sen för något annat rör osv. Samma borrsnubbe som borra å sprängde precis lagom mycket varje gång. Inte lite extra så man kunde lägga ner alla rör lite senare.
Varför ingen samordning?
Kanske ligger en del av förklaringen där? Alltså män i 30-40 års åldern som blivit snickare/byggare/rörmockare etc för att de inte klarade av att bli något annat går till jobbet varje dag å drar benen efter sig.
Bland högutbildade yrken har de allra flesta valt att jobba på ett visst jobb eller med ett visst yrke för att de vill det så därför kanske man vill prestera å förbättra på ett annat sätt.
lite OT:
Utanför min arbetsplats bygger man en stor byggnad - åkeriverksamhet. Vid ett övergångställe har man grävt å sprängt för att kunna lägga ner kablar. På samma plats, alltså exakt samma plats, har man sprängt 5 gånger i olika omgångar inom loppet av 3-4 månader.
Först för att lägga ner fjärrvärme till bygget, sen för el, sen för fiber, sen för något annat rör osv. Samma borrsnubbe som borra å sprängde precis lagom mycket varje gång. Inte lite extra så man kunde lägga ner alla rör lite senare.
Varför ingen samordning?
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Jag tyckte artikeln var välskriven och analyserande. Mitt "skrå" lever på problemen tex.
Jag tycker Plåten missar några stora kostnadsdrivare dock.
1 bidrag. Byggbranschen har subventionerats genom tiderna vilket driver kostnaderna.
2 billiga pengar/krediter. Bankerna säljer krediterna billigt vid fastighetsaffärer. Detta är inflationsdrivande.
Jag tycker Plåten missar några stora kostnadsdrivare dock.
1 bidrag. Byggbranschen har subventionerats genom tiderna vilket driver kostnaderna.
2 billiga pengar/krediter. Bankerna säljer krediterna billigt vid fastighetsaffärer. Detta är inflationsdrivande.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Noseone skrev:Vilka väljer att bli byggare? Väljer man att bli det för att man vill eller för att betygen inte räcker till?
lite OT:
Varför ingen samordning?
Fast nu tror jag inte att det är "30 - 40 åringar som inte klarade att bli något annat", som misslyckas att samordna sprängningarna. Utan det är skapligt högutbildade tjänstemän som inte klarar en vettig planering.
Det är garanterat inte "borrsnubben", byggaren eller rörmockaren som är orsaken till bristen på samordning. Det är "högavlönade" med all säkerhet som inte har tänkt/ brustit i kommunikation i planeringsstadiet.
Det kan nog många som varit på ett bygge konfirmera...
Skulle gissa på att byggaren/rörmockaren (och vad det nu är för lata yrkeskategorier) till o med har försökt få igenom en samordning på plats men gett upp.
Det kan nog många som varit på ett bygge konfirmera...
Skulle gissa på att byggaren/rörmockaren (och vad det nu är för lata yrkeskategorier) till o med har försökt få igenom en samordning på plats men gett upp.
Så det är de högutbildade som misslyckas med fallet i duschen eller som placerar mikron på 152 cm höjd för att det va praktiskt då man slapp kapa bänkskivan lite svårt?
Hur hanteras avvikelser på ett bygge? Finns det något system som den enskilde snickaren kan rapportera i typ som på en bilbyggnadslina - man kan dra i ett snöre om det är fel så stannar bandet?
Många gånger tvingas nog den enskilde snickaren/rörmockaren etc. fatta snabba beslut som går utanför dennes kompetensområde som inte alltid är blir så bra i slutändan. Kanske såg det bra ut för stunden.
Lite som å kissa i byxan när det är kallt.
Hur hanteras avvikelser på ett bygge? Finns det något system som den enskilde snickaren kan rapportera i typ som på en bilbyggnadslina - man kan dra i ett snöre om det är fel så stannar bandet?
Många gånger tvingas nog den enskilde snickaren/rörmockaren etc. fatta snabba beslut som går utanför dennes kompetensområde som inte alltid är blir så bra i slutändan. Kanske såg det bra ut för stunden.
Lite som å kissa i byxan när det är kallt.
Redigerat:
Fallet i duschen eller höjden på micron är knappast nåt samordningsproblem...
Då är det bara fråga om lata/inkompetenta hantverkare.
Beträffande att kissa i byxan ute i kylan, så tar sig nog "de högutbildade" en skvätt i småbyxorna ibland också, som uppdagas när saker plötsligt ska hamna från papper till verklighet, som t ex när en kabelstege ska passera genom en ventilationstrumma. Det är ju inga problem att rita in ventilation, kabelvägar eller vattenrör på sitt eget underlag där det är tomt. Men jobbigt att ta reda på verkligheten, eller samordna med andra konstruktörer...
Det är lätt att kasta skit på de flesta, oavsett månadslön eller studieskuld.
Då är det bara fråga om lata/inkompetenta hantverkare.
Beträffande att kissa i byxan ute i kylan, så tar sig nog "de högutbildade" en skvätt i småbyxorna ibland också, som uppdagas när saker plötsligt ska hamna från papper till verklighet, som t ex när en kabelstege ska passera genom en ventilationstrumma. Det är ju inga problem att rita in ventilation, kabelvägar eller vattenrör på sitt eget underlag där det är tomt. Men jobbigt att ta reda på verkligheten, eller samordna med andra konstruktörer...
Det är lätt att kasta skit på de flesta, oavsett månadslön eller studieskuld.
Det finns samordning, men kanske inte just i ditt exempel. Mycket beror kanske på vem som är markägare. Jag vet t.ex. kommuner som försöker samordna uppgrävningar (iaf när det är kommunens mark och gator) för man ser dels ekonomiska vinster i det, dels slipper man blockera gatan för trafiken längre än nödvändigt (en nog så viktig anledning i storstäder).Noseone skrev:Utanför min arbetsplats bygger man en stor byggnad - åkeriverksamhet. Vid ett övergångställe har man grävt å sprängt för att kunna lägga ner kablar. På samma plats, alltså exakt samma plats, har man sprängt 5 gånger i olika omgångar inom loppet av 3-4 månader.
Varför ingen samordning?
I dessa fall går kommunen ut till alla ledningsdragare och säger : "OK, nu ska vi gräva upp den här sträckningen. Alla som vill vara med och slänga ner sina rör i graven säger till NU. Annars får ni bekosta allt själva senare".
Vissa hakar på, men andra kanske tycker "nej inte nu, vi har inte med det i vår investeringsplan för året, kanske nästa", eller "vi har inte så mycket ledningar på lager, och det tar en månad att få nya från tillverkaren", eller andra bortförklaringar.
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Min erfarenhet är att det är många gånger mycket svårt att samordna allt i ett bygg/infraprojekt. Det är dock sant som det påpekas att många gånger brister planeringen/samordningen, både blande tjänstemannasidan samt hantverkaren.
Varför skulle det va svårare att samordna ett husbygge mot att bygga exempelvis en bil?Villa vista skrev: