42 939 läst ·
363 svar
43k läst
363 svar
Var det meningen att ROT-avdraget skulle gå till hantverkaren?
Sida 1 av 25
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har fått en faktura från en VVS-firma som vi anlitade innan ROT-avdraget infördes och nu när vi bygger vårt andra toalettrum i huset så anlitade vi samma firma.
Blev onekligen förvånad och förtvivlad över den.
Timdebitering 2008: 300 kr + moms (375 kr)
Timdebitering 2012: 450 kr + moms (562,50 kr)
Vi har de senaste åren haft en inflation på max 2 % per år men denna firma har ökat priset med :50%!
Är det verkligen skäligt?
Sedan har firman mage att avrunda allt uppåt;
- timmar, var på plats mellan 0745 och 1215 och får det till 6 timmar. Restiden max 10 min åt båda hållen, endast standardprylar som slangdragning och ett avlopp till toalettstol. Antar att alla VVS-firmor åker omkring med sånt i sina stora bussar?
- materiel, gick åt 44 m slang men debiterat 50 m. Slang som fö är 100 % dyrare än på Rinkabyrör.
Blev onekligen förvånad och förtvivlad över den.
Timdebitering 2008: 300 kr + moms (375 kr)
Timdebitering 2012: 450 kr + moms (562,50 kr)
Vi har de senaste åren haft en inflation på max 2 % per år men denna firma har ökat priset med :50%!
Är det verkligen skäligt?
Sedan har firman mage att avrunda allt uppåt;
- timmar, var på plats mellan 0745 och 1215 och får det till 6 timmar. Restiden max 10 min åt båda hållen, endast standardprylar som slangdragning och ett avlopp till toalettstol. Antar att alla VVS-firmor åker omkring med sånt i sina stora bussar?
- materiel, gick åt 44 m slang men debiterat 50 m. Slang som fö är 100 % dyrare än på Rinkabyrör.
Ja detta är väl inte nått direkt ovanligt, jag som bygger nytt hus och inte kan nyttja rotavdrag märker av detta ganska bra, byggde nytt senast 2005 och det är helt klart upp 50-60% i kostnad sedan dess på alla hantverkarkostnader.
Tider och materialåtgång hade jag personligen ringt upp firman och kollat vad det är frågan om, jag får massa sånna där hittepåräkningar från kommunen på mitt bygge var och varannan räkning får man ringa och ifrågasätta då dessa inte omnämns innan man ska bygga utan kommer när man står inför faktum.
Stämmer det inte så ska man alltid på och ifrågasätta, jag har fått ner priset på nästan alla fakturor jag ringt upp firman och ifrågasatt!
Tider och materialåtgång hade jag personligen ringt upp firman och kollat vad det är frågan om, jag får massa sånna där hittepåräkningar från kommunen på mitt bygge var och varannan räkning får man ringa och ifrågasätta då dessa inte omnämns innan man ska bygga utan kommer när man står inför faktum.
Stämmer det inte så ska man alltid på och ifrågasätta, jag har fått ner priset på nästan alla fakturor jag ringt upp firman och ifrågasatt!
Överpriser på hantverkares matrialpriser och timdebitering har pratats om i oändligheten här på forumet. Dom flest tycker det är hutlöst och sen är det några få som försvarar det in i graven trots alla motargument.
Hantverkarna utnyttjar väl ROT-avdraget på samma sätt som priserna de tar för material. Hör kunden att de får 50% avdrag på jobbet så är de nöjda, Många anlitar hantverkare så sällan, att de har noll koll på priserna före ROT och gillar enbart att det nu får arbetet utfört till halva priset.
Fler borde frågasätta timdebiteringen och alla "riktprislistor" som ingen någonsin har betalat efter.
Fler borde frågasätta timdebiteringen och alla "riktprislistor" som ingen någonsin har betalat efter.
Jag har bekanta och släktingar som jobbar med service och installationer inom andra branscher som kräver motsvarande kompetens/utbildning som t.ex. elektriker eller rörmockare och deras priser ligger högre än 450+moms. Sedan håller jag med dem som tycker att hantverkarna ofta har ett oförsvarbart påslag på material.
angående slangen så är den antagligen köpt på rulle som är just 50 meter! Om din installation krävde 44 meter och vad skall han göra med 6 meter rör? Lagerhålla den och vänta på nästa beställning där det krävs 6 meter rör?
Tycker det låter vettigt med att ta betalt för en hel rulle om du hade 44 meter utav 50!
Tycker det låter vettigt med att ta betalt för en hel rulle om du hade 44 meter utav 50!
Det mest vettiga är väl ändå att ringa upp firman i fråga och ställa frågan, man ska inte acceptera massa extra kostnader utan att dem är motiverade.Nefcairion skrev:angående slangen så är den antagligen köpt på rulle som är just 50 meter! Om din installation krävde 44 meter och vad skall han göra med 6 meter rör? Lagerhålla den och vänta på nästa beställning där det krävs 6 meter rör?
Om det nu är så att de köper 50m rullar så kan de väl lämna kvar de 6 metrarna så har man ju löst problemet, nu lagerhåller dem ju dem ändå på kundens bekostnad och fakturerar dem en gång till vid nästa jobb.
Om det nu är EN räkning som skulle vara några kronor dyrare så är det ju en sak, men det går ju tex inte på ett nybygge med delad entreprenad om det ska komma omotiverade extrakostnader från alla håll och kanter, jag är väl uppe i någonstans 25-30 000kr än så länge som jag fått strukna pga hittepåsaker, kommunen står väl för 1/3 av de kostnaderna.
När jag köpte tomten fick jag en hel bunt med papper på vad alla saker kostade, fast priser, 1 månad senare när det ska betalas så har de höjt alla priset med mellan 10 till 35% så där var rätt många 1000kr som de fick sänka de räkningarna med.
Ifrågasätt alltid om nått verkar otydligt eller konstigt!
Så det blir bättre av att andra brancher också har höga timpriser?haslsih skrev:Jag har bekanta och släktingar som jobbar med service och installationer inom andra branscher som kräver motsvarande kompetens/utbildning som t.ex. elektriker eller rörmockare och deras priser ligger högre än 450+moms. Sedan håller jag med dem som tycker att hantverkarna ofta har ett oförsvarbart påslag på material.
Om du kollar runt lite här på forumet kommer du att upptäcka att det finns oändligt med trådar som tar upp samma ämne som du, det är nog några stycken på gång samtidigt ständigt här 
Inget nytt under solen alltså.
Det enda jag förundras lite över är att du, om jag förstod saken rätt, anlitade firman helt utan att fråga om kostnad eller timdebitering?
Men som sagt, ring och fråga dem om deras prishöjning på timarvodet. Och berätta för oss nyfikna vilket svar du fick?
Inget nytt under solen alltså.
Det enda jag förundras lite över är att du, om jag förstod saken rätt, anlitade firman helt utan att fråga om kostnad eller timdebitering?
Men som sagt, ring och fråga dem om deras prishöjning på timarvodet. Och berätta för oss nyfikna vilket svar du fick?
Då förutsätter man ju att man i alla fall får frågan om man vill behålla de 6 meterna som blir över eller om hantverkaren skall ta med det hem och "slänga".Nefcairion skrev:angående slangen så är den antagligen köpt på rulle som är just 50 meter! Om din installation krävde 44 meter och vad skall han göra med 6 meter rör? Lagerhålla den och vänta på nästa beställning där det krävs 6 meter rör?
Du menar att det blir billigare för att fler brancher har höga priser? Låter tokigt i mina öron.haslsih skrev:
Det är ingen tvekan om att rotavdraget drivit upp priserna, inte bara för att det går att höja när staten subventionerar ,utan också av rent marknadsekonomiska skäl då tillgången på jobb ökat.
Detta gäller ju framför allt städbranchen som på vissa orter fått dubblade priser.
Men för byggföretagen har det också gett bra möjligheter att bygga upp stabila företag som ger jobb så det är inte bara negativt.
Att få lönsamhet i ett byggföretag med flera anställda och debitera 300:- + moms är näst intill omöjligt då bara lönekostnaden är runt 270:-/tim
Detta gäller ju framför allt städbranchen som på vissa orter fått dubblade priser.
Men för byggföretagen har det också gett bra möjligheter att bygga upp stabila företag som ger jobb så det är inte bara negativt.
Att få lönsamhet i ett byggföretag med flera anställda och debitera 300:- + moms är näst intill omöjligt då bara lönekostnaden är runt 270:-/tim
Redigerat: