T
En gång för alla:

Makadam används för att stabilisera syllarna till tågräls. Killen som kom på dess användningsområde var en skotte som hette McAdam.

8-11, 8-16, 16-32 osv är namn på olika fraktioner av krossat material. Man kan säga 16-32 eller man kan säga singel, men man kan inte säga makadam.

Singel i grunder och makadam runt syllarna.

Om ni håller er till rätt begrepp slipper ni bli missförstådda och dessutom slipper ni bli skinnade av en grundbyggare som genast fattar att ni inte vet vad ni pratar om.

Hrm, jag har stor respekt för dina kunskaper tihimasmo, det har du visat många gånger i detta forum, men...

Makadam må ha används från början till underlag för räls men numera används det till mycket annat, bl a som underlag till husgrunder, dränering etc.

Makadam är krossat medan singel är ett naturmaterial. Singel ska inte användas till husgrunder, det är sämre och dyrare!

:)

Vägbygge, inte järnvägar, även om många av de gamla vägarna förvisso senare användes som banvall när järnvägen kom.

Wikipedia:
"Macadam is a type of road construction pioneered by the Scotsman John Loudon McAdam in around 1820. It consisted of creating three layers of stones laid on a crowned subgrade with side ditches for drainage."

Vilken storlek på kross är då bäst att ha när man drar av ytan för kantelementen och isoleringen?

T
Jag pratar om mina branscherfarenheter. Jag må ha fel i sak men pratar ni med en anläggare så kommer han säga samma sak som jag. Singel må vara ett naturmaterial, men säger man 16-32 till en anläggare så tänker han inte på något annat än krossat singel.

Vad ska man säga för att han ska tänka 16-32 natursten då ?

Shelby: 8-16 för dränneringens skull. Man kan sätta kantelementen direkt på det eller också tar man lite 4-8 ovanpå för att göra det ännu enklare

Ok! Tack:)

T
Norell skrev:
Vad ska man säga för att han ska tänka 16-32 natursten då ?
Då säger man natursingel, eller finsingel.

T
shelby67 skrev:
Vilken storlek på kross är då bäst att ha när man drar av ytan för kantelementen och isoleringen?
När jag ändå är igång:

Säger man kross menar man ett material med fraktionen 0 i. T e x 0-8 eller 0-63.

tihimasmo skrev:
När jag ändå är igång:

Säger man kross menar man ett material med fraktionen 0 i. T e x 0-8 eller 0-63.
Ja eller krossmaterial, krossad produkt:confused:

Det varkar helt klart som att kan vara svårt att uttrycka sig både korrekt och så att det inte blir några missförstånd eftersom dessa begrepp används lite slarvigt i branschen.

Men det är värdefullt att veta att dessa problem finns! Det är ju inte särskilt smart att reta upp en anläggare p g a olika uppfattningar om ords betydelse, oavsett vem som har 'rätt'.

tihimasmo skrev:
...Om ni håller er till rätt begrepp slipper ni bli missförstådda och dessutom slipper ni bli skinnade av en grundbyggare som genast fattar att ni inte vet vad ni pratar om.
Lite OT kanske, men...
Tyvärr är det väl detta som är problemet, att man måste kunna allt för att inte behöva vara orolig över att bli skinnad av oseriösa entrepenörer, istället för att de med sin specialkunskap ska kunna vara ett stöd till beställaren.

tihimasmo skrev:
Eller samkross, det är det också många som säger om 0:an är med...

Alltså, jag är inte i branschen men bara på de få kontakter jag har haft med den märks det att olika tillverkare/leverantörer/anläggare säger olika. Även om det finns rätt och fel enligt vissa, så finns det tillräckligt många som tycker annorlunda för att det ska vara farligt tvetydigt att t ex säga bara "singel" när man beställer. Man får se till att vara övertydlig helt enkelt - det krävs mer än ett ord för att kunna vara säker på att man får rätt grejor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.