Igår fick vi ett lass med grus, 11 ton (7 kubik).
Beställde Gångsingel 8-16. Allt är rätt så långt.

MEN, nu när vi tittar på det, efter vattning (det var smutsigt) så ser vi nu att det INTE alls är sådant grus vi vill ha på vår uppfart och runt rabatter mm.

Det är för det första - runda stenar.
Sen är det mycket rött i den.

Vi trodde nog att det skulle vara lite mer kantigt och mer grått än detta.

Har ringt och förskt reklamera, men ordermottagaren var ej inne (återkommer imorgon onsd) så jag tänkte kolla om någon annan här har reklamerat grus?

Hur gick det?
Kom de då å hämtade allt?
Fick ni betala för det endå, eller bara frakten eller vad?

Alla har så olika benämningar på grus/singel. så i detta fal skulle jag tagit Makadam 8-12 eller 8-16mm. En krossprodukt.

Singel är ju grus, det är naturligt rundade stenar. Makadam är krossad sten, den är kantig. Om du beställt singel och fått det är det nog svårt att reklamera. Däremot är det väl inte omöjligt att de kan hämta det igen. Men ni får nog betala lastningen och transporten.

Ja, håller med. Singel är naturgrus. Makadam är kross. End of story. Sen finns det ju en språkförbistring som gör att när någon snackar om singel så menar de makadam och tvärtom. Men tekniskt sett så betraktas singel som naturgrus.

När det gäller färg så varierar det kraftigt beroende på var det är taget någonstans ifrån och vilken bergart som är dominerande. Bästa är att antingen köra och kolla på hur det ser ut hos leverantören eller att i alla fall få en beskrivning av det över telefon.

/Kalle

jo, jag har förstått det nu, att singel är naturgrus. och det var kross vi skulle haft.
Vart nog lite snabbt beslut där när vi ringde å beställde.

får se vad dom säger imorgon om dom kan hämta gruset...
Och om de då kan bjussa på någon tusing för själva gruset. För transport/lastning det förstår jag att man får betala för.

Ja man får ju hoppas att de inser att en nöjd kund är en återkommande kund. :)

Lycka till!

/Kalle

Om ni ska ha det att gå på så rekommenderar jag att ni nöjer er med det ni fått. Att gå barfota på kross-grus är inget skönt...

Kross är särskilt bra om man ska göra grusväg eller dylikt, då det binder ihop bra. Där är naturgrus inte alls lika bra eftersom det bara rullar omkring.

Snailman
ja kan väl tillägga att det inte rullar omkring direkt ljudlöst heller, (hade en granne som hade 7cm naturgrus på uppfarten) grannen finns fortfarande kvar, men har lagt plattor numera:D

:) det förstår jag, det hade jag nog också gjort!

Om jag skulle använda singel så skulle jag inte lägga ett så tjockt lager utan bara ha det som ett tunt dekorationslager på 2-4 cm ovanpå ett krosslager.

/Kalle

Naturgrus eller singel som det också kallas tycker jag är att föredra om ni skall gå på det, inga problem att gå barfota på det. Kross är inte alls lika bekvämt att gå på, och att det låter lite när man går på det spelar väl ingen roll. Det kan ju vara bra att höra om någon smyger omkring utanför.

Snailman
Förtydligande, det var när han svängde fram med bilen som det lät som en stenkross, han var tvungen att ha en del fart för att kunna ta sig upp, det var lite uppförsbacke, en del försiktiga gästande bilar lyckades inte ta sig upp i gruset alls....:D
säskilt framhjulsdrivna...

ja, vi får hoppas att de kommer å hämtar tillbaka allt, och att jag ej behöver betala.
Ångerrätt/reklamationsrätt finns väll även i denna bransch!?

har varit och kollat på en krossanläggning.
Blir nog det som de kallar "Makadam" 8-12 alt 8-16mm.

vet någon förresten om det finns SVART kross att tillgå nånstans?

Hej

Visst finns det svart kross:
http://www.rappesag.se/Marksten- Mur/s_dolomitgrafit.jpg

Sök på Google på "diabaskross" eller "diabassinggel" så hittar du mer.

...gör bara inte som en f.d kollega till mig som sökte på "Svart singel", jag kan säga att det inte var många träffar som handlade om sten som han fick upp...

Hemmakatten
piliz skrev:
ja, vi får hoppas att de kommer å hämtar tillbaka allt, och att jag ej behöver betala.
Ångerrätt/reklamationsrätt finns väll även i denna bransch!?
Du kommer självklart att få betala för gruset.

Det finns ingen ångerrätt. Ångerrätt har man om man beställer något via telefon av en telefonförsäljare som ringer uppeller om en försäljare kommer till dörren och säljer något.

Reklamationsrätt finns förstås. Men en reklamation kan man bara göra på en felaktig vara eller tjänst. I detta fall har firman levererat det som du beställt. Det var ju du som beställde fel, och det lär bli du som får stå för det.

Är det så att firman kan tänka sig att komma o hämta det så lär du få betala åtminstone första frakten och även frakten för hämtandet. Dessutom måste firman ha nånting att lasta upp gruset med, en traktor med skopa eller så. Detta kommer du också att få betala. Allt grus lär de inte heller få upp ( de väger gruset på grustaget) så där går lite pengar också.

Så summa sumarum blir att du kanske kan få dem att hämta gruset, men det du i så fall får tillbaka lär inte bli mer än en mycken liten slant. Att firman av ren välvilja skulle hämta o betala tillbaka allt till dig tror jag inte riktigt på.

Kan du inte försöka sälja gruset till grannar o andra, sätta upp en lapp på Ica eller lägga ut på blocket. Sälj det för halva priset (mot avhämtning förstås) så har du i alla fall halva betalt. Det är mer än du lär få om de ska komma o hämta det.

jo, det är det jag är rädd för, att vi måste betala allt + bortforsling mm...

fasiken, att man råkade beställa fel. handlar ju om 3200 kr så...

om inte så kanske man kan fråga någo i området här om de behöver fyllnadsgrus!? så kan de hämta... eller blocket eller sätta upp skylt.

Vill ju få bort det snabbt dock... :(
så man kan få dit det grus vi vill ha...

(företaget ska ringa mig imorgon, torsdag, får se vad hon har att säga/erbjuda.)

piliz skrev:
jo, det är det jag är rädd för, att vi måste betala allt + bortforsling mm...

fasiken, att man råkade beställa fel. handlar ju om 3200 kr så...

om inte så kanske man kan fråga någo i området här om de behöver fyllnadsgrus!? så kan de hämta... eller blocket eller sätta upp skylt.

Vill ju få bort det snabbt dock... :(
så man kan få dit det grus vi vill ha...

(företaget ska ringa mig imorgon, torsdag, får se vad hon har att säga/erbjuda.)
Det lär kosta en slant att få bort det gamla. Dom kan ju inte ta det med den vanliga flakbilen utan med bilen med skopa (om dom nu har en sådan).
Det enklaste är nog att skänka bort det du fick om du nu har turen att någon är intresserad av det. Sen är det bara att köpa nytt och rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.