Ok skratta inte nu... eller lite får ni skratta, men jag tyckte det verkade väldigt dyrt att beställa en geoteknisk undersökning på en tomt jag inte köpt än, så jag gick helt enkelt dit och tänkte undersöka marken för hand. Min ursprungliga plan var att slå ner ett armeringsjärn men i brist på detta fick det bli en gammal gardinstång som jag bankade ner i marken. Testade på 6-7 olika ställen och fick tvärstopp efter 50cm-1m på alla ställen. Marken ligger ganska högt upp så under allting finns berg. Där grunden kommer ligga är det dock platt och "ängsmark". Marken verkar vara blanding av jord o grus av det man kan se. Vad tror ni om markberedning efter min ytterst proffesionella undersökningen? Kommer det att gå som en dans att lägga platta på mark eller kommer det kosta skjortan?

Jag tänker inte skratta, snarare fälla en sorgsen tår.
Vilken info menar du att du har fått med din gardinstångs-sondering?

Har du en spade? Annars kanske du kan låna en.
Börja så här: Gräv en eller några stycken gropar.
Hur djupt är matjordslagret?
Vad finns därunder?
Grundvattennivå?

Detta plus massa annat ligger till grund för att bedöma hur grunden skall utföras.

En erfaren markentreprenör eller en geolog är nog bättre än en gardinstång.

KnockOnWood skrev:
Jag tänker inte skratta, snarare fälla en sorgsen tår.
Vilken info menar du att du har fått med din gardinstångs-sondering?

Har du en spade? Annars kanske du kan låna en.
Börja så här: Gräv en eller några stycken gropar.
Ok, du behöver inte oroa dig så mycket, inlägget var gjort med lite glimten i ögat för att muntra upp lite, inte för att folk skulle början gråta :)
Jag är fullt medveten om att det inte ersätter en riktig undersöking.

Men lite mer bakgrund: området i sig (många tomter) är kontrollerat av både kommun och säljare men det finns ingen geoteknisk undersökning på just den tomten. Grannarna runt omkring som precis byggt har antingen haft väldigt enkel markberedning eller åkt på en hel del extra fyllnadsmassor för att det var långt ner till berget. Min tanke med att slå ner ett järn var naturligtvis att få en uppfattning om hur långt ner det var till berget. Jag är inte ute efter ifall tomten är byggbar (där litar jag på kommun, säljare o grannar) utan mer på hur mycket markberedning jag åker på (så kan jag budgetera enklare)
Angående din tanke om spade (och ja, jag har spade), vad tror du man får ut mer än med ett järn?

Om jag omformulerar frågan lite: givet att mitt test visar att det är berg ganska tätt under marken, är det då bra grundläggningsförhållanden? Är det t.om för lite, vad händer om berget på något ställe bara ligger en dm under mark, riskerar jag då att behöva spränga?

> Marken ligger ganska högt upp
Borde innebära att det är relativt långt till grundvatten.

>Testade på 6-7 olika ställen och fick tvärstopp efter 50cm-1m på alla ställen
Då behövs väl troligtvis ingen pålning

> Där grunden kommer ligga är det dock platt och "ängsmark"
Framgår inte om du kollade avstånd till berg just här ? Platt o ängsmark talar väl för att det är någon form av dal på berget därunder.

/amatör, gissare

bjolo360 skrev:
Ok, du behöver inte oroa dig så mycket, inlägget var gjort med lite glimten i ögat för att muntra upp lite, inte för att folk skulle början gråta [bild]
Nej, och jag tänkte väl egentligen inte gråta heller.

bjolo360 skrev:
Angående din tanke om spade (och ja, jag har spade), vad tror du man får ut mer än med ett järn?
Just det som du undrar över: Vad det är för underlag, hur långt till berg det är och hur högt grundvattnet ligger.
Att du stötte på något med din gardinstång behöver inte betyda att berggrunden går där, marken kan vara stenbunden, och jag tror inte du kan känna skillnad på en 100-kilossten och berggrunden med din gardinstång.

Så antingen gissar du hur grundförhållandena är och får ta överrasknngen när grävmaskinen skall börja förbereda för grunden, eller också gör du jobbet nu och kan göra en rimligare kalkyl.

En spade gör samma jobb som en grävmaskin, men någon måste hålla i handtaget.
Det är alltså bara jobbigare.

Lycka till med gardinstången!

Nu har jag varit och grävt (med spade), inte för att jag blev så mycket klokare för det tror jag.

Hursomhelst, grävde på några ställen så gott jag kunde med följande resultat: 1 dm med matjordslager, 3-6 dm med jord/lera/grus och därefter allt mer grus och allt mer större stenar. Osäker på om jag stötte på det faktiska berget nån gång, om det var stora stenar eller berg är svårt att säga. Jag skulle nog tippa på att det var stenar faktiskt, berget är nog ytterligare en bit ner.

Är det bra förhållanden för markarbeten tror ni?

Står och faller tomtköpet med om markförhållandena verkar mer eller mindre bra?
Om det är berg så räkna med att behöva spränga om du inte vill ha plattan över befintligt marknivå. Inklusive platta, undergrund och dränering behöver du ju ner närmare 1m även vid bra förhållanden.

thomasx skrev:
Står och faller tomtköpet med om markförhållandena verkar mer eller mindre bra?
Om det är berg så räkna med att behöva spränga om du inte vill ha plattan över befintligt marknivå. Inklusive platta, undergrund och dränering behöver du ju ner närmare 1m även vid bra förhållanden.
Njae, står o faller gör det väl inte, men man har ju hört skräckhistorier om markarbeten som drar iväg och har en rätt tajt budget.
Jag har iofs inget emot att lägga plattan lite högre, så om det är en billigare lösning så?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.