Någon som vet vilket fall man skall lägga ett avloppsrör från toalett med? Ganska noga har jag hört. Får inte vara för mycket sägs det, då vattnet kan rinna före bajset.

• Gilla
Ravudd och 1 till
  • Laddar…
En cm på två meter. Finns nog en del trådar i forumet så det är bara att söka.

Guran1

guran1 skrev:
En cm på två meter. Finns nog en del trådar i forumet så det är bara att söka.

Guran1
När jag jobbade med grunder så la vi 2% lutning på avlopp och 2% på dagvatten. Dvs 2cm/meter på avloppet och 1cm/meter på dagvatten.

• Gilla
Larsaeric75
  • Laddar…
Riktvärdet är väl 1% lutning, sedan kan man nog klara sig både med hälften och med det dubbla. Det är dock viktigt att man inte har för stor lutning, för då blir fasta partiklar kvar i rören. Jämför till exempel med att skölja ut grus ur en smutsig spann. Vänder man upp och ned på den blir skiten kvar, men häller man lagom försiktigt får man ut mer.

• Gilla
Larsaeric75
  • Laddar…
Jag har hört att man snarare pratar promille än % när det gäller fallet. Just av den anledningen som du skriver om perf.
Någon som vet mer exakt?

• Gilla
Rigor
  • Laddar…
Snurre skrev:
Jag har hört att man snarare pratar promille än % när det gäller fallet. Just av den anledningen som du skriver om perf.
Någon som vet mer exakt?
Stämmer, men det fanns inget promilletecken på tangentbordet :-).
Själv har jag 9 promille lutning på mitt avlopp.

Vi har en sjujävla lutning på vårt avlopp. Det kan inte hjälpas när det är så stora höjdskillnader mellan vägen och huset. Schaktaren varnade just för att det kan orsaka stopp men hittills har vi klarat oss bra. Kanske beroende på att det bara är skit i avföringen. ;)

mvh
David

Har precis bytt vatten och avlopp fram till tomtgräns. kommunen passade på att byta sitt ute i gatan samtidigt. Enligt dem (som har lite rutin) så är det ingen fara att det lutar för mycket. Min lutning var nog 1m på 10 dvs 1:10. De kunde inte se några problem med det. Förutsättningarna får styra, ligger huset på en viss höjd och anslutningen på en så får det nli som det blir...

Vår lutning är också som din ca. 0,5 meter på 5 meter och det fungerar alldeles utmärkt än så länge... Vi hade inte mycket att välja på då avloppet i gatan låg såpass mycket lägre än vårt hus...

Ju "sämre" dvs mer vattenslösaktiga toaletter ju mindre känslighet. Erfarenhet från en granne som bytte till snålspolande för att spara några liter vatten och fick gräva om 30 meter avlopp istället :o

Japp så är det säkert! Våra toaletter är inte snålspolande, jag är övertygad om att det finns mycket annat man kan göra för att spara på vatten än just det att byta till snålspolande. När vi bodde i lägenhet tidigare med snålspolande toa fick vi stopp, efter spolkillen spolat rent ändrade han i tomekansimen så att den inte va snålspolande längre, med ett fnys om att "sån j-a idoti med dessa j-a miljövänliga stolar"... ;D

1 cm/m var det rådet som jag fick av min grävare.

Jag bytte gjutgärn till plast. Gjutgärn ligger vad jag förstår med större fall. Åtminstone var det så hos mig. En horisontell bit på några meter hade det varit väldigt bökigt att minska fallet till1 % vilket jag ville. Åkte över till min röris som instalerade min VP och jag har respekt för, dvs att jag litar på hans arbeten och råd. Enligt honom var det inte alls så känsligt med fall på plaströr som många säger. Han sa att själv skulle han inte tveka att lägga plast med ett antal % lutning. Då mitt rör ligge åtkomligt i källaren och i värsta fall går att bygga om så la jag det med samma fall som det gamla gjutgärnsröret. Har dock inte färdigställt badrummet ännu så jag kan inte uttala mig om hur det funkar.

Tompa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.