Hej,
vid flytten till nytt hus i vintras fick vi överta en avfuktare som står i källaren. Tidigare ägaren hade använt den på sommaren till krypgrunden. Problemet är att jag inte riktigt vet hur den fungerar. Därför tänkte jag om nån här kunde hjälpa till att antingen förklara vad dioderna betyder eller ännu hellre om det är möjligt att fota av bruksanvisningen och skicka med e-post.
Modellen är en Appliance 2012+ och kontrollpanelen ser ut enligt bifogad bild.
vid flytten till nytt hus i vintras fick vi överta en avfuktare som står i källaren. Tidigare ägaren hade använt den på sommaren till krypgrunden. Problemet är att jag inte riktigt vet hur den fungerar. Därför tänkte jag om nån här kunde hjälpa till att antingen förklara vad dioderna betyder eller ännu hellre om det är möjligt att fota av bruksanvisningen och skicka med e-post.
Modellen är en Appliance 2012+ och kontrollpanelen ser ut enligt bifogad bild.
Hepp! Har en precis likadan i badrummet här i stugan. 
Vredet är, som du kanske förstått, reglaget för när avfuktaren ska slå till. Vrider du det medurs slår aggregatet till vid allt mindre luftfuktighet
Knappen är endast för att välja om fläkten ska gå på halvfart eller helfart. Nu ser den ut att stå på halvfart vilket gör den lite tystare men mitt exemplar väsnas rätt bra ändå.
I bakkant på apparaten sitter en anslutning för slang modell pytteliten. Typ akvarieslang eller vad man ska kalla det. Om det inte sitter en slang där så ska anslutningen vara pluggad med en liten svart gummiplugg.
Drar du ut lådan på framsidan så ser du att det finns en liknande hitsoria för pluggning. Ett av hålen måste alltså vara pluggade. Sitter det en slang i bakkant ska det sitta en plugg här.
Dioderna visar (uppifrån och ner)
Behållare full
Aggregatet är på och arbetar
Defrost av kylslingor
Sedan skulle jag aldrig ha den i en krypgrund, det är den på tok för klen för. Plus att slangen är så tunn att den inte orkar leda vatten några längre sträckor.
Hoppas du fick svar på dina frågor.
Vredet är, som du kanske förstått, reglaget för när avfuktaren ska slå till. Vrider du det medurs slår aggregatet till vid allt mindre luftfuktighet
Knappen är endast för att välja om fläkten ska gå på halvfart eller helfart. Nu ser den ut att stå på halvfart vilket gör den lite tystare men mitt exemplar väsnas rätt bra ändå.
I bakkant på apparaten sitter en anslutning för slang modell pytteliten. Typ akvarieslang eller vad man ska kalla det. Om det inte sitter en slang där så ska anslutningen vara pluggad med en liten svart gummiplugg.
Drar du ut lådan på framsidan så ser du att det finns en liknande hitsoria för pluggning. Ett av hålen måste alltså vara pluggade. Sitter det en slang i bakkant ska det sitta en plugg här.
Behållare full
Defrost av kylslingor
Sedan skulle jag aldrig ha den i en krypgrund, det är den på tok för klen för. Plus att slangen är så tunn att den inte orkar leda vatten några längre sträckor.
Hoppas du fick svar på dina frågor.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Borgholm, Öland
· 146 inlägg
Tack för det informativa inlägget. Köpte samma modell ca år 2014 men då hette den bara 2012. Använde den ett par år vintertid sedan har den bara stått undanställd i dvala.joflopp skrev:
Hepp! Har en precis likadan i badrummet här i stugan.
Behållare full
Defrost av kylslingor
Hoppas du fick svar på dina frågor.![]()
Men nu har vi haft sådan drypande fukt och regnigt väder den sista månaden så fuktigheten inomhus har legat på mellan 70% - 80% (RH) så idag dammade jag av den gamla avfuktaren och kopplade in den. Den verkar funka trots att den varit i vila i över 10 år men det kommer inget vatten ur slangen? Någon gång då och då tänds den undre lampan som du säger betyder "defrost av kylslingor".
Är det möjligtvis kylmediet som har pyst ut eftersom den bara avger värme? Något vatten kommer i vart fall inte från den.
Klicka här för att svara