17 868 läst ·
8 svar
18k läst
8 svar
Taktegel som "fyllnadsmassa"?
Vilka material från ett rivet gammalt hus duger som fyllnadsmaterial till "markarbeten"? Jag fick till exempel nyligen tips om att taktegel ofta används som fyllnadsmaterial vid vägbyggen till exempel.
Fick också tips om att för stora betongbitar inte duger som fyllnadsmaterial eftersom det kan bildas luftfickor under bitarna.
Fick också tips om att för stora betongbitar inte duger som fyllnadsmaterial eftersom det kan bildas luftfickor under bitarna.
Som grävmaskinist kan jag säga att alla sten material från hus är ypperligt bra att bottna med i fyllning så länge de inte blandas med jord och lera (humus) för då blir de tjälfarliga och större betogklumpar mm kan skjuta upp vid tjäle. Jag kan också som studerande i juridik säga att det inte är förenligt med kap 31 miljöbalken att gräva ner avfall och att det kan sådeles vara ett miljöbrott och föremål för prövning av allmän åklagare. Betong räknas som miljöfaligt avfall då det innerhåller cadmium. Fastighetsägaren är strikt ansvarig och kan drabbas av förelägganden från kommunen om sanering med vite. Tror dock att man kan inhämta någon form av tillstånd från kommunen att få använda avfall som fyllning men är inte säker.....
// Mange
// Mange
Mjo "bäst-före" datumet hadde gått ut på tilltänkta taket. Det var enm gård som hadde stått övergiven ett tag och nu skull ladugården renoveras med ny höskulle och tak.
Tyvärr för mig så köpte takläggaren det gamla
Tyvärr för mig så köpte takläggaren det gamla
Tack för stödet! Jag "vågade" till slut fråga kommunen ifall det var ok och dom tyckte att det lät som en bra idé, men passade på att tipsa om att man inte skall "belasta" det när det väl ligger i marken och att man dessutom skall komma ihåg att krossa det ordentligt innan man gräver ned det.
Vi har nu en hyfsat stor hög med krossat tegel på tomten
Vi har nu en hyfsat stor hög med krossat tegel på tomten
Klicka här för att svara