5 068 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Fuktig eller Torr krypgrund VS isoleringtjocklek
Hade varit intressant o få ihop lite statestik på våra krypgrunder och om de är fuktiga eller torra...
Också intressant om det behövs extra åtgärder och vilka för o hålla den torr .. tex avfuktare, plast , fläkt osv
Även hur mycket golvet ovanför är isolerat/tilläggsisolerat - är det verkligen så att man får fukt direkt när man blir varm om fötterna???
Känns som denna typ av grund kanske har blivit drabbad av lite väl dåligt rykte av vissa som säljer avfuktare till "bra pris" typ Anticimex???
Kul om de utan problem ville bidra..
Har själv krypgrund och tänker bygga ut med det..
100 m2 hus
Har 220mm stenull i nästan halva golvet , 100mm i resten fördelat med spån i hälften o andra hälften glasull.
Asfaboard under alla reglar
.
4 ventiler a` 15x15mm
70cm fri (kryp) gång, 20cm under omgivande marknivå
Lera i marken ingen plast
Mycket väl dränerat runt om huset, inget special bara geneöst med singel.
Torrt så det dammar,... inte lika lätt nu i augusti men ändå!
Har dock aldrig kollat fukthalt
Också intressant om det behövs extra åtgärder och vilka för o hålla den torr .. tex avfuktare, plast , fläkt osv
Även hur mycket golvet ovanför är isolerat/tilläggsisolerat - är det verkligen så att man får fukt direkt när man blir varm om fötterna???
Känns som denna typ av grund kanske har blivit drabbad av lite väl dåligt rykte av vissa som säljer avfuktare till "bra pris" typ Anticimex???
Kul om de utan problem ville bidra..
Har själv krypgrund och tänker bygga ut med det..
100 m2 hus
Har 220mm stenull i nästan halva golvet , 100mm i resten fördelat med spån i hälften o andra hälften glasull.
Asfaboard under alla reglar
.
4 ventiler a` 15x15mm
70cm fri (kryp) gång, 20cm under omgivande marknivå
Lera i marken ingen plast
Mycket väl dränerat runt om huset, inget special bara geneöst med singel.
Torrt så det dammar,... inte lika lätt nu i augusti men ändå!
Har dock aldrig kollat fukthalt
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har ett hus byggt 1962 med en krypgrund på nästan 100m2 med 7st ventiler. Vet inte exakt men tror jag har ca 20cm kalkblandad sågspån som isolering i golvet (ligger det på vinden). Utrymmet är ganska högt ca 150cm mellan mark och tak. Ligger plast på marken med grus under. Trossbotten består av spånskivor med brädor längs skarvarna. Jag har städat ut en del gamla eternitstakpannor, tegelstenar, grus m.m. Detta dammade ganska rejält. Har även en inspektionslucka i pannrummet till rören som går ner i krypgrunden. Där låg det en hel del aska (ifrån den utslängda vedpannan) som även den dammade när jag städade ur där i augusti. Har inte gjort något mätning av luftfuktigheten men har mätt med en fuktkvotsmätare för trä. Fick värde på 13 - 14% i virket i trossbotten. Mätt på ett 15 - 20 ställen jämt fördelat i krypgrunden. Vilket vad jag fattat det som bör ge en relativfuktighet på ca 50-60% vilket ska vara säkert. Finns ingen onormal lukt på vintern. Lite lätt doft av källare på sommaren. Grundmurarna känns och ser torra ut. Jag har inte hittat nått på virket som jag kan få till mögel. Dock finns det lite spindelväv. Spånskivorna ser finna ut för att ha suttit där i 47år. Dom flesta är fortfarande relativt raka. Är någon som buktar ner lite. Jag känner mig inte direkt orolig över min krypgrund. Jag tittar till den ibland för att vara på säkra sidan och även ta en titt på diverse vattenrör som går där. Skulle det bli problem längre fram så får man ta det då. Men är ju en enkel åtgärd att stoppa ner en avfuktar och täppa till ventilerna. Men har det funkat i 47år kan det nog funka i 47 till hoppas jag =)
Inget anmärkt på besiktningen när vi köpte hus mer än att krypgrunden inte var tillräckligt skyddad mot fukt. Anticimex rekommenderade föga förvånande deras avfuktare =)
MVH Olof Karlsson
Inget anmärkt på besiktningen när vi köpte hus mer än att krypgrunden inte var tillräckligt skyddad mot fukt. Anticimex rekommenderade föga förvånande deras avfuktare =)
MVH Olof Karlsson
Redigerat:
Då får jag väl bidra med med lite oxå
Har ett fritidshus, byggt runt 1970 (Hjältevadshus). Vi bor inte där permanent men tillbringar mycket tid där under sommarhalvåret. På vintern låter vi det stå på ca 10 grader, när vi kommer dit kanske var 2-3 helg så eldar vi upp till normal temp i braskaminen.
Orginalstugan är ca 60 m2 och har ca 15 cm mineralull som golvisolering. Krypgrunden mellan 50 och 80 cm, plast direkt på gruset. Där finns 4 ventiler, verkar vara torrt och bra, men vår elektriker har påstått att vi borde skydda oss bättre mot fukt. Nu är han lite av pedant så jag vet inte hur mycket jag ska bry mig om honom. Jag tycker som sagt att det är torrt där.
För 5 år sedan byggde vi till en vinkel om 30 m2, samma golvisolering som tidigare och plast på marken. Jag var under häromdagen, och där är fortfarande torrt o fint. Inga som helst signaler om fukt eller kondens.
Nu kommer det konstiga; i vinter o vår har vi byggt till ytterligare en del, nu ca 35 m2. Största delen av nybygget har dubbel trossbotten pga höjning av golvet i nya sovrummet. Alltså isolerat med ca 40 cm mineralull. Krypgrund på ca 50 cm och plast direkt på marken. 4 ventiler i nord och syd.
För en vecka sedan var jag under och upptäckte då att det var fullt med kondens på plasten, och att masonitskivorna visar spår av mögeltillväxt. Detta efter bara 4-5 månader! Jag tog dit snickaren som gjort konstruktionen, men han har ingen förklaring till att det har blivit så. Vi bestämde därför att ta dit Anticimex så att de får göra en bedömning. Någon timme senare så ringde han och menade att anledningen till att det var kondens under utbyggnad "2" men inte under "1" eller sjävla huset är att det är tjockare isolering i golvet! Jag har *mycket* svårt att tro på det, men kommer som sagt att invänta vad Anticimex säger. Gissar dock på standard-svaret "köp vår avfuktare" så är problemet löst...
Jag är inte så insatt i byggjuridik, men vi har fulla garantier från snickaren och hans firma. Kan jag använda denna om det uppstår kondens/mögel redan efter 6 månader? Kan jag kräva att han bekostar avfuktaren eftersom han borde byggt på ett sätt som gjort att det inte uppstått någon fukt från första början (och använda utbyggnad 1 som "bevis" på att det går.
Många frågor, hoppas någon kan komma med någon info som jag kan använda. Har jag missat någon viktigt, skrik till!
Mvh
Anders
Har ett fritidshus, byggt runt 1970 (Hjältevadshus). Vi bor inte där permanent men tillbringar mycket tid där under sommarhalvåret. På vintern låter vi det stå på ca 10 grader, när vi kommer dit kanske var 2-3 helg så eldar vi upp till normal temp i braskaminen.
Orginalstugan är ca 60 m2 och har ca 15 cm mineralull som golvisolering. Krypgrunden mellan 50 och 80 cm, plast direkt på gruset. Där finns 4 ventiler, verkar vara torrt och bra, men vår elektriker har påstått att vi borde skydda oss bättre mot fukt. Nu är han lite av pedant så jag vet inte hur mycket jag ska bry mig om honom. Jag tycker som sagt att det är torrt där.
För 5 år sedan byggde vi till en vinkel om 30 m2, samma golvisolering som tidigare och plast på marken. Jag var under häromdagen, och där är fortfarande torrt o fint. Inga som helst signaler om fukt eller kondens.
Nu kommer det konstiga; i vinter o vår har vi byggt till ytterligare en del, nu ca 35 m2. Största delen av nybygget har dubbel trossbotten pga höjning av golvet i nya sovrummet. Alltså isolerat med ca 40 cm mineralull. Krypgrund på ca 50 cm och plast direkt på marken. 4 ventiler i nord och syd.
För en vecka sedan var jag under och upptäckte då att det var fullt med kondens på plasten, och att masonitskivorna visar spår av mögeltillväxt. Detta efter bara 4-5 månader! Jag tog dit snickaren som gjort konstruktionen, men han har ingen förklaring till att det har blivit så. Vi bestämde därför att ta dit Anticimex så att de får göra en bedömning. Någon timme senare så ringde han och menade att anledningen till att det var kondens under utbyggnad "2" men inte under "1" eller sjävla huset är att det är tjockare isolering i golvet! Jag har *mycket* svårt att tro på det, men kommer som sagt att invänta vad Anticimex säger. Gissar dock på standard-svaret "köp vår avfuktare" så är problemet löst...
Jag är inte så insatt i byggjuridik, men vi har fulla garantier från snickaren och hans firma. Kan jag använda denna om det uppstår kondens/mögel redan efter 6 månader? Kan jag kräva att han bekostar avfuktaren eftersom han borde byggt på ett sätt som gjort att det inte uppstått någon fukt från första början (och använda utbyggnad 1 som "bevis" på att det går.
Många frågor, hoppas någon kan komma med någon info som jag kan använda. Har jag missat någon viktigt, skrik till!
Mvh
Anders
Redigerat:
Det att isoleringen är för tjock är en vedertagen orsak enligt alla källor jag fått tag i..
Vart gränsen går är det ingen som vågar sig på att gissa?!
Mycket därför startade jag tråden... Enda pålitliga källor är de som har samma grund..
40cm är dessutom duktigt mycket..
195, 220 till 250 är vad Nya hus har..
Men för att det ska gå så fort så ligger det väldigt nära tillhands att fukten kommit dit under bygg tiden.
Typ fuktiga, kanske tom lätt mögliga skivor tex, dåligt uttorkad grundmur osv.
Var bjälklaget fuktigt när det byggdes är det säkert omöjligt o hinna ventilera ut fukten passivt innan det börjar mögla.
Spelar säker lite roll om du har ventiler emellan ny o gammal grund
Vart gränsen går är det ingen som vågar sig på att gissa?!
Mycket därför startade jag tråden... Enda pålitliga källor är de som har samma grund..
40cm är dessutom duktigt mycket..
195, 220 till 250 är vad Nya hus har..
Men för att det ska gå så fort så ligger det väldigt nära tillhands att fukten kommit dit under bygg tiden.
Var bjälklaget fuktigt när det byggdes är det säkert omöjligt o hinna ventilera ut fukten passivt innan det börjar mögla.
Spelar säker lite roll om du har ventiler emellan ny o gammal grund
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Till Anders Ostling.
Istället för att sätta in en sorptionsavfuktare som Anticimex kör med så tycker jag du borde titta på www.trygghetsvakten.se dvs den för krypgrund. Trygghetsvakten är både billigare i inköp men ännu bättre är att den är mycket billigare i drift också.
Istället för att sätta in en sorptionsavfuktare som Anticimex kör med så tycker jag du borde titta på www.trygghetsvakten.se dvs den för krypgrund. Trygghetsvakten är både billigare i inköp men ännu bättre är att den är mycket billigare i drift också.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund upp till 120m²
11 139 kr inkl moms
Läs mer
Tja, jag lät mig övertalas att starta bygget i feb trots att vi helst ville vänta tills april. Risken finns så klart att det har blivit för blött under feb/mars innan huset var tätt.wedge73 skrev:Men för att det ska gå så fort så ligger det väldigt nära tillhands att fukten kommit dit under bygg tiden.
Gamla kryphålet (ca 50x70) finns kvar mellan nya o gamla delen. Ingen skiva eller annat emellan.wedge73 skrev:
Om du har genomgång till andra delen så borde luftfuktigheten jämna ut sig hyfsat,
Kanske kondenserar antingen fukten där det är kallast - där du har tjock isolering.
Eller så är det fukt i nybygget som inte kan ventileras bort snabbt nog.
Koppla in byggaren o se om han / ni kan hyra avfuktare o värmefläkt mod större.
torka ut grund o bygge ordentligt och låt byggaren följa upp efter avstängning.
Skulle inte köpa eller krångla något själv. speciellt inte innan man vet orsaken säkert.
Kommer fukten/ kondensen tillbaka är det troligen isoleringen = jobb för byggaren
Kanske kondenserar antingen fukten där det är kallast - där du har tjock isolering.
Eller så är det fukt i nybygget som inte kan ventileras bort snabbt nog.
Koppla in byggaren o se om han / ni kan hyra avfuktare o värmefläkt mod större.
torka ut grund o bygge ordentligt och låt byggaren följa upp efter avstängning.
Skulle inte köpa eller krångla något själv. speciellt inte innan man vet orsaken säkert.
Kommer fukten/ kondensen tillbaka är det troligen isoleringen = jobb för byggaren
Bump!
Nu 3 år senare kan jag konstatera att det inte har blivit värre. Strax efter mitt sista inlägg så lånade jag en avfuktare som fick stå i nya delen under några veckor. Vill minnas att den fyllde behållaren, 50L, minst 3 gånger under den tiden. Har en fuktmätare som visar på 18-20% fukt i trädelar.
Hur som helst har jag nu bestämt att köpa en avfuktare som en ren försiktigthetsåtgärd. Någon som har erfarenhet av denna ?
http://www.lfs-web.se/krypgrundsavfuktare_pd-250.htm
Nu 3 år senare kan jag konstatera att det inte har blivit värre. Strax efter mitt sista inlägg så lånade jag en avfuktare som fick stå i nya delen under några veckor. Vill minnas att den fyllde behållaren, 50L, minst 3 gånger under den tiden. Har en fuktmätare som visar på 18-20% fukt i trädelar.
Hur som helst har jag nu bestämt att köpa en avfuktare som en ren försiktigthetsåtgärd. Någon som har erfarenhet av denna ?
http://www.lfs-web.se/krypgrundsavfuktare_pd-250.htm
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Större renovering offert eller löpande räkning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Walkin closet eller större toalett?
Badrum -
Fuktig blindbottenskiva, byta eller självtorka efter åtgård.
Grund & Markarbeten -
Gör gräs marken torr eller fuktig?
Grund & Markarbeten -
Om jag stängerav takfläkten, blir det torrt eller fuktigt inne då?
Ventilation