Byggahus.se
Har en fundering på vad detta betyder. Jag tolkar det som en variabel resistor av något slag men sen är det specat 1 ohm. Någon idé?

Schematisk symbol för en resistor markerad med "-R1 1Ω" indikerande 1 ohm resistans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krokben
Är det inte en symbol för en potentiometer? Kanske talar ur nattmössan.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jo, det är just en variabel resistor.
Någon lista nämnde den symbolen specifikt för reostat. Då är 1ohm rimligare men fortfarande väldigt lågt.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är just en variabel resistor.
Någon lista nämnde den symbolen specifikt för reostat. Då är 1ohm rimligare men fortfarande väldigt lågt.
Tycker detsamma. Har bara sett symbolen med resistorn och pilen genom tidigare, inte de extra svarta linjerna som leder mina tankar till någon slags feedback. Men en variabel resistor (reastart) 0-1 Ohm då helt enkelt.
 
Mikael_L
Japp, en potentiometer, eller annan variabel resistor.
1 ohm vid max utslag. Japp, det är ovanligt lågt, men det är ju så det står.

Finns det bild över mer av kretsen? det kanske då går att förstå det låga resistansvärdet.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Symbolen är potentiometer som kopplats som variabel resistor, inget konstigt med det.
Värdet 1 ohm måste vara fel, visst det finns reostater på 1 ohm men då snackar vi många watt och många kronor i pris.


f7a5620f9cb676adacf6f0123a9fe2f2d54503ca.jpeg
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
... Har bara sett symbolen med resistorn och pilen genom tidigare, inte de extra svarta linjerna som leder mina tankar till någon slags feedback. Men en variabel resistor (reastart) 0-1 Ohm då helt enkelt.
Det skulle kunna vara en trådlindad potentiometer som tål lite högre effekt. Om man kopplar in ena änden och släpkontakten/löpare samt låter ”andra änden” vara oansluten, så här:
Schematisk illustration av en potentiometer märkt "R1 1Ω" med löpare och anslutningsändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så får man samma funktion, men man riskerar förkorta livslängden. :thinking:
Lite övergångsresistans och ev oxid bränns bort, men sliter också på resistanstråd och släpkontakt.
Kopplar man samman ”oanvända änden” och släpkontakten så kommer ström att flyta genom denna del av resistorn om det blir hög övergångsresistans eller glapp och därmed blir det inte lika mycket ström som kan bränna kontaktytorna. :cool:
 
  • Gilla
Alexander HB och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Har inte sett sådan tidigare och det verkar vara en ovanlig fågel ser det ut som!

Kan inte dela mycket mer av ritningen, inte jag som äger rättigheterna. Men den ska sitta i serie med en 24V motor som sitter i en linjärenhet. Har inga uppgifter på effekt eller ström på motorn så får testa och mäta mig till det under dagen men det är nog inte otänkbart med 1 ohm.

I de texter som är förknippade med den finns inget om justerbarhet utan bara att det i ett visst driftläge används R1 för att sänka hastigheten på motorn. Därför jag ville vara lite mer säker på vad det kan tänkas vara.

Tackar för god hjälp på vägen alla!
 
pot-circuit.png

Till vänster symbol för en amerikansk potentiometer, fasta motstånd ritas också veckade
Europa kör mer boxmodellen till höger, fasta motstånd är också boxar.
TS symbol är ett justerbart motstånd som inte är tänkt att det ska ändras på i tid och otid utan det justeras en gång för alla.
Bild på ett av mina justerbara, behövs skruvmejsel för justering
Justerbart motstånd (reostat) som kräver skruvmejsel för ändring, använd för strömbegränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 ohm är väl inget omöjligt värde för t.ex. i en strömbegränsning för att begränsa farten på motorn och stänga av om motorn drar för mycket ström (kört fast).
IOM att löparen är ansluten till ena änduttaget så kallas det reostat, annars potentiometer.
Varför man ansluter löparen till ena änduttaget..........om löparen glappar så blir det inte värre än att löparen står i ändläge.

Protte
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
C
prototypen prototypen skrev:
TS symbol är ett justerbart motstånd som inte är tänkt att det ska ändras på i tid och otid utan det justeras en gång för alla.
Om man skall hårddra det antyder symbolen enligt IEC 60617 tvärtom att det är en reostat med ratt som användaren kan påverka, i och med pilspetsen. Hade den varit förinställd är symbolen ett tvärställt streck istället för pil.

Men det är ju inte säkert att den som framställt schemat haft den känslan för detaljer.

Elektriska schematiska symboler för en variabel resistor (reostat) med pil och en förinställd variabel resistor.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Men det är ju inte säkert att den som framställt schemat haft den känslan för detaljer.
Tja, det brukar i slutänden bero på vilka symboler som redan finns i CAD-programmet.
De flesta orkar inte rita egna om de hittar en "good enough".
 
  • Haha
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.